Musorujsag
Élő Eredmények
×

Nem az F1-be való Verstappen szerint a miami „gokartos” K.O.-sikán

Nem az F1-be való Verstappen szerint a miami „gokartos” K.O.-sikán

Racefans, Motorsport Week, F1
Egy versenyző kivételével gyakorlatilag mindenki utálta, Max Verstappent a hétvége kezdetén pedig kis híján ki is ütötte a miami pálya furcsa sikánja. Az F1-esek ott és az aszfalt minőségében is változást várnak a folytatásra.

„Mi nem tetszik? Nem tetszett a nagyon szűk lassú szakasz. Nem tetszett az aszfalt, ami feltöredezett és kavicsossá vált. Mi tetszett? Szerettem Miamiban lenni. Tetszett az időjárás…” – monda sokat sejtető kényszermosollyal a diplomatikus George Russell, amikor a múlt vasárnapi verseny után az első Miami Nagydíj értékelésére kérték.

Véleménye jól tükrözi a versenyzők általános véleményét az új pályáról. A megnevezett két probléma több versenyzőtársát is bosszantotta, és mindkét fronton változást sürgettek a 2023-as visszatérés előtt.

A szűk szakaszon elsősorban a 14-15-ös kanyart kifogásolták, vagyis a sikánt, ahol nagyon lassan pattogtak át a furcsa kerékvetőkön az autók. A jó fotókhoz talán ideális helyszín volt, de a mezőny tagjai szerint nem túl Forma–1-es.

Carlos Sainz (Fotó: Ferrari)

„Lehet mit javítani a pályán” – állapította meg Max Verstappen a vasárnapi győzelmét követő sajtótájékoztatón. „A tizennégy-tizenötös sikán egy kissé trükkös kombináció. A gokartban talán klassz sikánnak találnánk, de a jelenlegi F1-es autóinkkal nem az…”

„Pénteken az első négy körömben majdnem kiütöttem magam ott, mivel nekimentem az első kerékvetőnek, és a fejem jobbra-balra pattogott, legalább öt-hatszor. Igazán rossz volt.”

„Ha túlzásba esel benne, egyszerűen túl hosszú és széles, valamint túl merev és nehéz az autó, szóval erre találták ki. A kerékvetők kialakítását máris meg lehetne változtatni. Fokozatosabb emelkedéssel kicsi klasszabbul festene az áthaladás rajta. Talán már ennyi segítene. De tény, hogy annyira lassú, és az autóink sokkal jobbak, ha ritmusosabb kombinációban mennek ennél” – kritizált a Red Bull versenyzője.

A dobogón végző két ferraris társa közül Carlos Sainz egyetértett vele. „Nem való ez a sikán a mostani autógenerációhoz. Túl nehezek és szélesek hozzá az autók. Amikor a csúcsponton lévő két kerékvetőn átmész, szinte azt érzed, hogy szerencsésnek kell lenned. Néha furcsa szögben mész, és az autó sokat pattog. Amikor meg jól csinálod, nyersz egy-két tizedet.”

Max Verstappen szombaton a harmadik szabadedzésen majdnem a falban kötött ki az ugratós sikánban (Fotó: Formula1/Twitter)

„Ez a kanyar természetellenes. Persze szükség lehet rá, mert nincs ott sok hely, és muszáj lassan menned a tizenhatos felé, mert nincs nagy bukótér. Szóval lassúnak kell lennünk ott. Csak ilyen a két kanyar természete. De ez nem gond, mert új pályáról van szó, és mindig keresztülmész ezen. Kapcsolatban állunk az FOM-mel, Ross-szal (Brawn) és a csapatával, hogy együtt jobbá tegyük a pálya ezen részét” – mondta Sainz.

Ross Brawn F1-es sportigazgató a verseny után megerősítette, lát esélyt arra, hogy 2023-ra módosítsanak a kérdéses szakaszon. „Finomíthatunk rajta a mostani tapasztalatok alapján. Megnézhetjük a kanyarok bejáratát és hasonlókat. Ne feledjük, ez egy utcai pálya! Ezt hajlamosak vagyunk elfelejteni a gyors és széles kanyarok láttán, amiket össze tudtunk hozni itt. Az utcai pályák kihívást jelentenek, változatos kihívásokat.”

A 14-15-ös kanyar egyébként azért lett ennyire lassú és szűk, mert az FIA pályákkal kapcsolatos előírásai megkötötték a tervezők kezét. Az a szakasz a gyakorlatban egy autópálya felhajtója, és a sikán felett egy felüljáró található. Az FIA a felüljárók esetében nemcsak azt szabja meg, hogy legalább 4 méteres távolságot kell tartani a pályától, de a tempót is korlátozza. Ebben az esetben a 100 km/óra alá lassítás a helyhiány következménye: nincs elég nagy bukótér a nagyobb tempó engedélyezéséhez.

Miami (Fotó: XPB)

Nem mindenki volt azonban ennyire kritikus a sikánnal. Charles Leclerc bevallotta – és ezzel meg is lepte a mellette ülő Verstappent –, neki furcsamód még tetszett is az ottani pattogásuk.

„Azt hiszem, én vagyok az egyetlen versenyző a mezőnyben, akinek valójában tetszett a sikán. Én élveztem”

– mosolygott a bajnoki éllovas.

„Másfelől egyetértek azzal, hogy a versenyzés szempontjából lehetne javítani, mert azon a szakaszon nem volt könnyű a másik mögött maradni, és a kilátás is problémás, ha előtted van egy autó, mert nagyon precíznek kell lenned azokon a kerékvetőkön. Ez még nehezebbé teszi a követést. Ettől eltekintve viszont én kimondottan élveztem a sikánt!” – mondta Leclerc.

 

„Nem tudom, mi az ördögöt műveltek az aszfalttal”

A sikán mellett ugyancsak fejtörést okozott a hétvége során „töredező” és a versenyív mellett kavicsossá váló aszfalt. A versenyzők e téren is javulást várnak 2023-ra. „A verseny előtt azt hallottuk, hogy ezek a kövek Georgiából valók, a legjobbak a világon, és a világ legjobb aszfaltja lesz az itteni. Valójában katasztrófa volt” – mondta Esteban Ocon.

„Nem lehet rajta előzni. Mick és Seb ütközése is részben ennek volt köszönhető. Nem mehetsz be a belső ívre senki mellé, mert amint elhagyod az ideális ívet, fél másodpercet veszítesz. Csak egyetlen ív van. Egyáltalán nem működik. Olyan aszfaltra lenne szükség, mint amilyen Dzsiddában van” – panaszkodott az Alpine versenyzője.

Fotó: XPB

George Russell egyetértett, és rámutatott, ez az aszfalt balesetveszélyes is. „Egyrészről ez biztonsági probléma. Másrészről nem teszi lehetővé, hogy jó legyen a versenyzés” – jelentette ki a mercedeses.

„Nem tudom, mi az ördögöt műveltek az aszfalttal, de borzalmas! Furcsa, mert akárhová megyünk új aszfaltú pályára – Dzsiddában vagy Melbourne-ben –, valójában igazán nagy a tapadásuk, igazán jó rajtuk versenyezni, és az ideális ív mellett is jó. De itt valami félresikerült” – magyarázta Russell.

Borítókép: Max Verstappen (Fotó: XPB)

További tartalmak