Musorujsag
Élő Eredmények

Elbeszélget az FIA-val Alonso „igazságtalan” büntetéséről az Alpine

Elbeszélget az FIA-val Alonso „igazságtalan” büntetéséről az Alpine

The Race, Motorsport, Auto Motor und Sport
Hiányosságai vannak az FIA pályalevágásokkal kapcsolatos idei új protokolljának az Alpine szerint. „Teljességgel igazságtalannak” érzik Fernando Alonso Miami Nagydíjon kapott második büntetését, és változtatást sürgetnek.

Két 5 másodperces büntetéssel csúszott ki a pontzónából Fernando Alonso a múlt vasárnapi miami versenyen. Az elsőt a Pierre Gaslyval való ütközéséért kapta, és arról utólag ő maga is azt mondta, hogy jogos volt. A leintés után aztán egy pályalevágásért is ugyanilyen szankció járt. Alonso az 53. körben a bukótéren keresztül hajtott át a lassú sikánon, amivel 1 másodpercen kívülre került az őt üldöző Mick Schumachertől a sikánt követő érzékelési pontnál, így a német az egyenesben nem nyithatta a hátsó szárnyát. Ennek volt köszönhető, hogy a Haast az egyenes végén Esteban Ocon támadni tudta.

A Haasnál meg voltak győződve arról, hogy Alonso sikánlevágása szándékos volt. „Kitrükközött bennünket” – mondta a Haas vezető versenymérnöke, Komacu Ajao. Csapatmenedzserük, Peter Crolla szerint kétség sem férhet hozzá, hogy a spanyol a DRS-távolságból való szabadulás céljából rövidített.

„Egy igazi öreg róka. Kiegyenesíti a sikánt, úgy tüntetni fel, mintha hiba lenne, elveszi kicsit a lábát a gázról, hogy mögötte ne legyen balhé. Micket ezzel kivette a DRS védelméből Ocon ellen, és a végén ez vezetett a káoszhoz, ami a Mick és Vettel közötti balesethez vezetett”

– mondta a szakember az Auto Motor und Sportnak.

Fernando Alonso Mick Schumacherék előtt (Fotó: XPB)

Az Alpine ezzel szemben állítja, Alonso nem érdemelt büntetést, és ezt bizonyítani is tudták volna, amennyiben az FIA lehetőséget ad nekik a védekezésre.

Otmar Szafnauer csapatfőnök szerint nem egyértelmű, hogy Alonso szándékosan vágta le a sikánt, és a büntetését is jogtalannak tartja. „A versenyzők gyakran elvétenek egy sikánt. Monacóban is így van. Hányszor látjuk, hogy az alagútból kijövet levágják a sikánt?  Nem direkt csinálják, csak keményen kell nyomniuk. A verseny vége felé a gumik és a fékek már a végüket járták. Még egy Fernandóhoz hasonló kétszeres világbajnok is hibázhat. Visszaadta az időt, próbált minden tőle telhetőt megtenni, erre ilyen büntetést kap. Ez helytelen.”

„Mick Schumacher nem úgy ment Vettelbe, hogy pontszerző helyen voltak, és nem vitte le őt apályáról? Akkor milyen időbüntetést kap Vettel vagy Mick? Nem volt további intézkedés…” – vetette össze a két esetet az amerikai.

 

Az FIA új idei irányelve a probléma?

Az FIA azért szabta ki az 5 másodperces büntetést, mert úgy látta, Alonso a törekvése ellenére nem adta vissza a teljes szerzett előnyét. Szafnauer szerint éppen ez teszi igazságtalanná a büntetést, mivel sem Alonso, sem ők nem tudhatták abban a pillanatban, hogy pontosan mekkora ez az előny. „El kell beszélgetnünk az FIA-val a következő versenyen. Tisztáznunk kell ezt. Egy olyan megoldásra van szükségünk, amelynél egyértelműen kimondják, ha még több időt kell visszaadnunk” – mondta a csapatvezető.

A történtek kapcsán bonyodalmat jelentett az FIA új versenyigazgatóinak idei évre megreformált iránymutatása.

Niels Wittich a szezonrajt előtt jelezte, mostantól egyfajta önbíráskodást vár el a versenyzőktől és csapatoktól: akár pozíciót, akár időt nyernek jogtalanul egy pályaelhagyással, már nem az FIA szól rájuk és kéri őket a teljes előny visszaadására, elvárják, hogy belátásuk szerint reagáljanak, és a versenyirányítás ennek függvényében indít vizsgálatot vagy hoz ítéletet.

(Érdekesség, hogy Miamiban az FIA ettől függetlenül rászólt a Mercedesre, hogy rendelje Lewis Hamilton mögé az időközben már másodpercekre elhúzó George Russellt, mivel a bajnok megelőzésekor elhagyta a pályát. A csillagosoknak ezzel volt módjuk a büntetés elkerülésére.)

Fernando Alonso (Fotó: XPB)

Szafnauer szerint miközben a pozíciónyerésnél egyértelmű a helyzet, az időnyereségnél az FIA nem várhatja el a versenyzőktől, hogy az autóban ülve lássák át, pontosan mennyire is kell visszavenniük.

„Ha elhagyod a pályát és előnyre teszel szert, egyértelmű, hogy vissza kell adnod a pozíciót, ha valaki elé kerültél. De ennél a helyzetnél, amikor mindenki mögötted van, hogyan határozod meg? Szükség van a visszajelzésre, és szerintem teljességgel igazságtalan volt utólag büntetni őt.”

„A mögötte lévő fickók mögötte is maradtak, szóval miért bünteted? Mert egy kicsivel előrébb került? Ha egy kicsivel előrébb került, akkor visszaadsz egy kis előnyt. De nem adsz neki öt másodpercet azért, mert összességében két, három vagy négy tizeddel előrébb volt.”

A Haas persze erre mondhatja, hogy az a „két, három vagy négy” tized a pontjaikba került, hiszen Schumachert Alonso sikánlevágása tette kiszolgáltatottá, így a nyert előny jóval nagyobb volt az adott pillanatban mértnél.

Otmar Szafnauer (Fotó: XPB)

Az új szabályozásra reagálva a versenyzők már a szezonrajt idején figyelmeztettek, az FIA nem hagyhatja teljesen magukra őket, a nem egyértelmű helyzetekben továbbra is szükségük lesz az iránymutatásra a versenyirányítástól. Most Szafnauer is ennek fontosságát hangsúlyozta, és lépéseket sürgetett. „Igazán klassz lenne, ha kapnánk visszajelzést a verseny alatt, ha nem adtunk vissza eleget az előnyünkből. Fernando a hosszú egyenesbe ért, és kétszer jelentős mértékben elvette a gázról a lábát. Nem tudom, hogy a teljes időt visszaadta-e, de sok időt visszaadott. Az autóban ülve kéne kiderítenie, hogy elegendő időt adott-e vissza” – védte meg a kétszeres bajnokot főnöke.

Szafnauer végül hozzátette, nem próbálják visszaszerezni Alonso 2 pontját, csak igazságosabb bíráskodást várnak. „Ami történt, megtörtént. Nem változtathatunk rajta. Egyszerűen csak szeretnénk jobbá tenni a jövőt mindenki számára. Ha következetesebbek lesznek, az mindenkinek csak jobb lesz. Kevesebbet fogják kritizálni őket, a szurkolók is kevésbé lesznek összezavarva, mindenki elégedettebb lesz. Remélem, meghallgatnak minket. Beszélni fogunk velük, de nem a történtek megmásításáért vagy az előnyszerzésért, csak hogy következetesek legyenek a jövőben, ami az FIA érdeke is.”

Borítókép: Fernando Alonso (Fotó: XPB)

További tartalmak