Musorujsag
Élő Eredmények
×

Adatlopást emleget a Red Bull, újabb másolási botrány jöhet az F1-ben

Adatlopást emleget a Red Bull, újabb másolási botrány jöhet az F1-ben

Motorsport-Total, Sky
Nem tűnik elégedettnek a Red Bull az FIA magyarázatával, meggyőződésük, hogy az Aston Martin az ő szellemi tulajdonuk elsajátításával másolta le az autójuk oldaldobozait.

Nem jutott még nyugvópontra az Aston Martin vélt másolási ügye azzal, hogy az FIA közleményben tisztázta, szabályosnak minősíti a zöldek Red Bulléra kísértetiesen hasonló megoldásokkal felszerelt barcelonai autóját. Mint arról beszámoltunk, a silverstone-iak a Red Bull RB18-asát idéző oldaldobozokkal felszerelt B-autóval álltak elő, ami miatt egyesek máris „zöld Red Bullként” kezdték emlegetni Sebastian Vettelék versenygépét.

A két autó hasonlósága az FIA-nak már akkor szemet szúrt, amikor az Aston elküldte nekik a fejlesztésekről készített terveiket. A csapat gyárába ellenőröket küldtek, hogy utánajárjanak, felmerült-e egy esetleges szabálysértés lehetősége. Pénteken a szövetség közleményben tisztázta, szabályosnak találtak mindent.

A technikai szabályzat 17.3-as pontjának betartását vizsgálták, mely tiltja a „fordított mérnöki eljárással” történő másolást, illetve a másik csapat szellemi tulajdonának felhasználását. „A CAD-ellenőrzések és a fejlesztés folyamatának részletes elemzése megerősítették, hogy semmi rosszat nem tettek, ezért az FIA az Aston Martin aerodinamikai fejlesztéseit szabályosnak minősíti” – közölte az FIA.

„A 17.3-as szabálypont előírja, hogy tilos a fordított mérnöki tevékenység, vagyis az olyan digitális eljárás alkalmazása, amiknél fotók alapján CAD-modelleket hoznak létre, és tilos a szellemi tulajdon cseréje a csapatok között. A pont ugyanakkor engedélyezi, hogy az autó terveire a riválisok megoldásai hatással legyenek, ahogy az a Forma–1-ben mindig volt. Az elemzéseink alapján megerősítjük, az Aston Martin a szabálypont követelményeinek megfelelően járt el”

– tette hozzá a szövetség.

Magyarázatukkal a Red Bull nem teljesen elégedett. A csapat a Spanyol Nagydíj pénteki első szabadedzésén amolyan tiltakozásként a névadó italgyártó lime-os ízesítésű termékét helyezte el a boxfalon ülő szakemberei előtt, jól látható módon. Azok zöld dobozban kaphatóak, vagyis „zöld Red Bullok”…

A csapat aztán a tréning után egy közleményt is kiadott, melyben egyértelművé teszi, azt gyanítják, hogy nem puszta véletlen a kísérteties hasonlóság a két autó oldaldoboza között. „Miközben az utánzás az elismerés legnagyszerűbb formája, minden tervezés reprodukálásának meg kéne felelnie az FIA fordított mérnöki eljárásra vonatkozó szabályzainak.

Ennek ellenére amennyiben szellemi tulajdon átviteléről lenne szó, az szabálysértés lenne”

– jegyezte meg a Red Bull.

Lefordítva ez annyit jelent, hogy az osztrákoknak meggyőződésük, a 2022-es autójuk vonatkozó terveit valaki magával vitte az ellenfélhez. A tél folyamán összesen hét személy szerződött át a Red Bulltól az Aston Martinhoz, köztük a Milton Keynes-iek aerodinamikai vezetőjével, Dan Fallows-zal. A brit csapatváltása tavaly júniusban vált hivatalossá, a két istálló pereskedett is miatta, mivel érvényes szerződés kötötte a Red Bullhoz 2023-ig. Végül peren kívül megállapodtak, és Fallows áprilisban munkába állhatott.

Sebastian VEttel (Fotó: XPB)

A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko a német Sky tévének egyértelműen fogalmazott: vádolt. „Másolni nem tilos. Most tisztázni kéne, hogyan sikerült ilyen hihetetlen módon ez a másolat. Azt is számításba kell venni, hogy hét emberünket átcsábították, és hogy a vezető aerodinamikusunk aránytalanul magas fizetésért ment át az Aston Martinhoz. Vannak még egyéb tények is, amiket szükséges felülvizsgálni. Részletesen utána fogunk járni a dolgoknak” – bocsátotta előre.

„Dan Fallows kényszerszabadságon volt. De hogy mi volt a fejében… Másolni nem tilos. De tudsz-e úgy ilyen részletességgel másolni, hogy nincsenek dokumentumaid hozzá?“

Megjegyezte: „Azokkal az összegekkel, amikkel előállnak, nem lehet lépést tartani. A költségvetési plafon miatt sem. Ha hirtelen ennyivel többet keres egy aerodinamikus, hogyan veszi az ki magát?”

Marko végül nyílt vádat is megfogalmazott.

„Bizonyítékok vannak rá, hogy adatokat töltöttek le”

Az Aston Martin állítja, ők már tavaly novemberben dolgozni kezdtek a B-autójukon. Hogy a Red Bull-os stílusú oldaldobozuk mikor nyerte el a mostani formáját, az már más kérdés.

Sebastian VEttel (Fotó: XPB)

Az Aston Martin idén munkába álló csapatfőnöke, Mike Krack elmondta, teljesen szabályosan jártak el, nem lehet problémájuk a fejlesztéseik miatt. „Emlékezhetnek rá, hogy amikor bemutattuk az autónkat, Andrew Green technikai igazgató már akkor említette, hogy bizonyos rugalmasságra törekedtünk az autó megalkotásánál, hogy menet közben változtathassunk. Ezt tettük végső soron. Innen nézve ez az egész csak normál fejlesztési folyamat” – nyilatkozta az első szabadedzés után a brit Sky Sportsnak a luxemburgi.

„Tudhatják, hogy voltak nehézségeink az autónk delfinezésével a másik autóverziónál. Egy ponton túl úgy voltunk vele, muszáj változtatnunk, muszáj bevetnünk egy kis újítást. Végül is csak ezt tettük.”

„Egyértelműek voltunk, átláthatóak, nyitottak. Zöld jelzést kaptunk, szóval járjuk tovább ezt az utat, folytatjuk a fejlesztést, és próbálunk előrébb törni a rajtrácson.”

Lance Stroll (Fotó: XPB)

Akár sikerül, akár nem, az ügy aligha zárul le ennyivel. A korábbi versenyző, Timo Glock biztosra veszi, hogy a Red Bull nem hagyja annyiban a dolgot.

„Az alapján, ahogyan Helmut Marko fogalmaz, biztosan sokáig fogunk még foglalkozni ezzel. Biztosan van abban valami, amit mond, máskülönben nem mondta volna ki ennyire nyíltan. A Red Bull-osok sem ok nélkül álltak tegnap az Aston Martin boxa előtt. Néztek valamit, és rázták a fejüket”

– mondta a német Sky szakértője.

Glock hozzátette, ha az Aston azzal védekezik, hogy már november óta dolgozik a B-autóján, az még nem feltétlenül zárja ki Fallows közreműködését. „A mostani autó fejlesztése korábban kezdődött, az első ötletekkel. És tudható, hogy Dan Fallows már távozóban volt a Red Bulltól, és ismerte az ötleteiket. Természetesen ezeket vitte magával. A fejében voltak, és vitte magával. Hogy mellette vitt-e magával pár emlékeztetőt is, azt nem tudom. De hamarosan ki fog derülni” – fogalmazott a német.

Borítókép: Sebastian VEttel (Fotó: XPB)

További tartalmak