Musorujsag
Élő Eredmények
×

Majdnem lekéste a rajtot Verstappen – a Ferrari gyanakszik és játszmázik?

Majdnem lekéste a rajtot Verstappen – a Ferrari gyanakszik és játszmázik?

Auto Motor und Sport, The Race
Kis híján lemaradt a rajtról Max Verstappen a Spanyol Nagydíjon – és nem a DRS-problémái miatt. Végül megúszták a szabálysértést, de a malőr a Ferrarinak is szemet szúrt.

Az időmérős problémák után egy sor alkatrészt kicserélt a Red Bull Max Verstappen rakoncátlankodó DRS-ében. Még a verseny előtt is dolgoztak a garázsban. A hollandnak csak az utolsó pillanatban, 8 másodperccel a boxutca lezárása előtt sikerült elindulnia a rajtrácsra, ám kiderült, hogy a késlekedésnek mégsem az állítható hátsó szárny lehetett az oka.

A Red Bullnál a hírek (és a Ferrari gyanúja) szerint problémát az üzemanyag hőmérséklete okozott: 40 perccel a boxutca megnyitása előtt az érték nem érte el az FIA által megszabott határt. Ennek köszönhető, hogy Max Verstappen autója járó motorral pihent a garázsban, miközben a riválisok már próbakört teljesítettek a rajtceremónia előtt.

Egy hete Miamiban a két Aston Martin rosszabbul járt. Sebastian Vettel és Lance Stroll a boxutca lámpájának pirosra váltásakor is a csapat garázsában volt, így csak a boxból indulhatott a mezőny után a versenyen. Náluk is a benzin hőmérsékletével volt gond: túlhűtötték az üzemanyagot, mivel egy korábbi előírást követtek, nem az időközben frissített változatot.

A Red Bull garázsa a rajt előtt (Fotó: Formula1/Twitter)

Az E10-es üzemanyagra való átállás és a gyűjtőtank egységesített benzinpumpájának problémái miatt idén adódtak gondok a benzinhőmérséklet „belövésével”. Az FIA szabályzata a külső hőmérséklethez viszonyítja a határértéket: legfeljebb 10 Celsius-fokkal lehet hidegebb az üzemanyag annál. A gondok miatt az első versenyeken viszont engedményt tett az FIA, és az időjárástól független értéket határozott meg. Miamiban ez 18 Celsius-fok volt, és az Aston azért maradt el ettől 8 fokkal, mert egy korábbi értéket vett alapul.

Barcelonában újabb változás jött. Az egyik csapat (vélhetően a Ferrari) megvétózta az FIA átmeneti rendelkezését, így vissza kellett térni az eredeti szabályhoz, vagyis újra a levegő hőmérséklete lett a mérvadó. A verseny rajtja előtt két órával az FIA 35 fokot mért, vagyis a benzint 25 fokig lehetett visszahűteni. Az üzemanyaggal tehát 7 fokkal melegebb értékről kellett indulni, mint Miamiban.

 

Mesterkedett, majd gyanakodott a Ferrari

Miközben a Red Bull hivatalosan azt kommunikálta, hogy a DRS miatt késlekedtek Verstappennel, a Ferrari a futam után arról beszélt, hogy gyanújuk szerint inkább a benzinhőmérséklettel volt gondjuk. „El tudom képzelni, hogy az üzemanyag hőmérséklete miatt lehetett” – nyilatkozta Mattia Binotto csapatfőnök.

Nem véletlen, hogy a Scuderia foglalkozott leginkább e témával.

Úgy tudni, a benzinhőmérséklet idén leginkább a Honda és a Mercedes csapatainak életét nehezíti, és az FIA korábbi engedményét is ők harcolták ki. A két gyártó számára egyelőre fejtörést okoznak a forró futamok, melyeken egy bizonyos szint fölé emelkedik az üzemanyag hőmérséklete. Ilyenkor az erőforrásaik hosszú távon sérülhetnek is, illetve teljesítményt veszíthetnek a futam során. A Ferrarinak ezzel szemben nincsenek efféle gondjai.

Vélhetően a vörösök állnak annak hátterében, hogy az FIA Barcelonában visszatért a normál szabályozásához. Míg a miami hőségben a Hondának és a Mercedesnek jóval könnyebb dolga volt a 18 Celsius-fokos értékkel, most nehezebb helyzetbe hozták őket. Érdekesség, hogy Barcelonában Verstappen mellett egy másik Honda-motoros versenyző, Pierre Gasly is késéssel jutott csak ki a rajtrácsra. Talán hasonló okok miatt.

Max Verstappen (Fotó: Red Bull)

 

Mi a szabálytalan?

Hogy a Red Bull üzemanyaga miért volt hidegebb az előírtnál, arra egyelőre nincs magyarázat, arra viszont a Ferrari erős célzást tett, hogy szerintük Verstappenék már most is szabályt szegtek.

A csapatok között nincs egyetértés arról, mikor minősül szabálytalannak, ha az üzemanyag hőmérséklete nem éri el az előírt értéket. A vonatkozó szabályzat csak „azonnali használatra szánt üzemanyagot” említ, illetve azt, hogy az értéket „az autó használata közben” kell betartani.

Egyesek olvastában az élőidős mérést a garázs elhagyásától kell figyelni, a Ferrari szerint viszont a motor beindításától. A különbség nagyobb, mint gondolnánk, hiszen miként az Aston Martin Miamiban, úgy most Barcelonában a Red Bull is a motorja hosszas járatásával melegítette a benzint a szabályos hőmérsékletre, mielőtt pályára küldte volna a versenyzőit.

Charles Leclerc és Carlos Sainz (Fotó: Ferrari)

Binotto célozgatott rá, hogy szerintük valami nem volt rendjén a Red Bullnál. „Maximum tíz fokkal lehetnek a levegő hőmérséklete alatt. És ennek az esemény alatt végig így kell lennie, szóval nem csak akkor, amikor az autó kimegy, de már a garázsban is.”

„Egyszerűen meg kell bíznunk az FIA-ban. Nehéz megérteni, hogy a motor beindításával melegítették az üzemanyagot, mert ez nem magyarázná… ahogy mondtam, az üzemanyagnak mindvégig szabályosnak kell lennie.”

„Én most csak az FIA-ra hagyatkozhatok, és biztos vagyok benne, hogy ők elégedettek. Ellenőrizték. És talán nem is ez a megfelelő magyarázat (til Verstappen késlekedésére). Őket kéne megkérdezni” – fejtegette Binotto.

Ironikus, hogy a vasárnapi versenyen végül az ellenfelek motorproblémáira játszó Ferrari esett ki motorhibával Charles Leclerc-rel, a mezőny éléről.

Az eset azt mindenesetre megmutatja, hogy hiába a látszólagos béke a Red Bull és a Ferrari között, a háttérben máris kezdetét vette a játszmázás, a pályán kívüli előnyszerzésre, illetve a másik hátráltatására való törekvés jegyében…

Borítókép: Max Verstappen (Fotó: Red Bull)

További tartalmak