Musorujsag
Élő Eredmények

Túlzásba vitt „fogyókúra”: a magyarázat Verstappen DRS-mizériájára

Túlzásba vitt „fogyókúra”: a magyarázat Verstappen DRS-mizériájára

Motorsport-Total, F1
DRS-problémák az időmérő edzésen és a versenyen, csak Max Verstappen autóján. A Red Bull magyarázatot adott: a súlycsökkentés állt a háttérben.

Nagyon szeretne már egy zökkenőmentes hétvégét Max Verstappen, de nem akar összejönni neki. Azok után, hogy a miami győzelmét követően külön felhívta a Red Bull figyelmét, folyamatosan a saját életüket nehezítik meg, Barcelonában egy DRS-probléma volt komoly hatással az időmérőjére és a versenyére is.

A kálvária szombaton a Q3-ban kezdődött, amikor Verstappen a mindent eldöntő utolsó gyorskörén jelezte csapatának, erőt veszít az egyenesben. Mint kiderült, nem a motorja rakoncátlankodott, egyszerűen nem nyílt fel a hátsó szárnylapja. Esélye sem volt javítani, el is bukta a pole pozíciót Charles Leclerc-rel szemben.

Csapata másnapra kicserélte a szerkezetet, de nem úgy tűnt, hogy teljesen urai a helyzetnek. A rajt előtt az FIA ellenőrei mellett a főtervező Adrian Newey is szigorú tekintettel figyelte a hátsó szárnyon ügyködő szerelők munkáját. Christian Horner csapatfőnök már a rajt előtt megerősítette a brit Sky Sportsnak, hogy kissé túlfeszítették a húrt a DRS-ük tervezésénél, a tömeggel akartak spórolni, és a jelek szerint a módosításaikba hiba csúszott.

George Russell és Max Verstappen (Fotó: XPB)

Mint kiderült, nem tudták megoldani a problémát. Verstappen a versenyen vagy húsz kört töltött George Russell mögött amiatt, hogy amikor támadási közelségbe ért, a szárnya hol működött, hol nem. Volt, hogy felnyílt, majd le is csukódott, máskor nem reagált a gombnyomogatásra, míg néha engedelmeskedett a parancsnak.

Helmut Marko tanácsadó a leintés után elismerte, a megbízhatóság rovására ment, hogy pár grammot spóroltak a DRS-en. Azt is megerősítette, hogy azért csak Verstappennél lépett fel a hiba, mert az új verziót csak ő kapta meg, Sergio Pérez a megbízható régivel ment.

„Tömegcsökkentés” – felelte az osztrák a kérdésre, mi volt az oka a problémának. „Ennél a fejlesztési tempónál nem tudunk mindent mindkét autóra legyártani. Ez egyfajta kötéltánc. Tíz kilogrammal kevesebb ezen a pályán három és fél tizedet hoz. Azt, hogy a hiba ilyen formában lép fel, nem láthattuk előre. És az időmérő után azt gondoltuk, hogy megoldottuk. A versenyen megtanultuk a leckét.”

Marko szerint nem lehet a szemükre vetni, hogy a határokat feszegetik az évet erősen túlsúlyosan kezdő autójukkal. „Valahol el kell kezdeni az elemek könnyebbé tételét, amikor ennyi túlsúlya van az embernek. Most átléptünk egy határt, ezért az elemek elkezdtek hajlani, vagy csak nem teljesen merevek.”

George Russell és Max Verstappen (Fotó: XPB)

Habár Monaco külön törvényekkel rendelkezik, a DRS akadozása azért ott is visszavethetné a Red Bullt. Marko már csak ezért is gyors megoldást vár a csapattól. „Már tudjuk, hogy hol merült fel probléma. Van öt napunk, és egy nap huszonnégy órából áll, szóval nem lehet probléma. Tavaly is voltak már gondjaink, pedig akkor a tömeggel nem volt probléma. Valami tehát a rendszerrel lehet. És Monte-Carlóban két kilogramm plusz sem jelent akkora különbséget” – utalt arra, hogy a megerősítés legegyszerűbb módját választhatják.

 

„Meg kellett őt nyugtatnunk”

Verstappen nem viselte jól a DRS miatti megpróbáltatásokat. Bőszen szitkozódott a rádióban, és számonkérte csapatán a hibát: „Még egy DRS-t sem tudunk működőképessé tenni” – jegyezte meg ingerülten. Horner a futam után „dühkitörést” említett, ami szerinte egy plusz érv volt amellett, hogy mással próbálkozzanak, és három kiállásra átállva próbálják meg megelőzni Russellt.

Marko is elismerte, muszáj volt tenniük valamit, hogy Verstappen ne csússzon szét.

„Meg kellett őt nyugtatnunk. Minket is meglepett ez a probléma, és ilyenkor egyszerűen ki kell hoznunk belőle a legjobbat. Amikor már nem a kerékvetőn nyomta a gombot, akkor jól működött. Ő egy érzelmes versenyző, és ez rendben van. Szóltunk neki, hogy maradjon nyugodt, és csak egyszer nyomja meg. Előtte sokat nyomogatta, és emiatt újra becsukódott a DRS.”

Verstappen kicsit másképp élte meg a helyzetet. Elmondta, sokat nem tehetett a gombnyomogatáson kívül. „Nem, mivel a rendszer nem nyitott. Egyszerűen nem működött, és ezt meg kell oldanunk.”

Max Verstappen (Fotó: XPB)

Hozzátette, a csapat instrukcióitól sem lett okosabb, mert már eleve sok mindennel próbálkozott.

„Visszaordíthattam volna a rádióüzenetre valamit, de semmit sem tehettem. Nem vagyok hülye!

Amint jön a fényjelzés és az aktiváló hang, megnyomod a gombot. Ha nem nyílik, akkor nyilván van valami gond. Én egy ponton vagy ötvenszer megnyomtam az egyenesben, de nem nyílt. Világos volt, hogy hibás.”

„Különböző dolgokkal próbálkoztam: a kerékvetőn, a kerékvetőtől távol. Volt, hogy kicsit később nyílt, de hibás volt, vagy nem megfelelően működött. Szóval világos, hogy probléma van a szárnnyal.”

 

Verstappen: Nem robotok vagyunk

A címvédő már nem egyszer elmondta idén, fontos lenne kiiktatniuk végre ezt a sok apró hibát ahhoz, hogy igazán stabilan teljesítsenek. A csapatában továbbra is megbízik. „Vannak dolgok, amiken javíthatunk. A DRS-probléma eléggé sokba került most, de végül még így is megnyertem a versenyt, szóval a csapat egészen rugalmas volt. Gyorsan alkalmazkodunk, ha probléma adódik, próbálunk boldogulni vele, még a verseny alatt is. Ez jó.”

„De igen, természetesen biztosítanunk kell, hogy ez ne történjen meg többé. Nem estünk ki, mint más csapatok, ez már előrelépés. A bajnokság pedig ide-oda billen. Ami minket illet, igazán kiegyensúlyozottá kell válnunk, nem véthetünk túl sok hibát. Nyilván nem robotok vagyunk, hibázunk olykor, de meg kell próbálnunk minimálisra csökkenteni a hibák számát” – magyarázata az új bajnoki éllovas.

Borítókép: Max Verstappen (Fotó: XPB)

További tartalmak