Musorujsag
Élő Eredmények
×

Az új autókkal Monacóban – beigazolódnak-e a versenyzők félelmei?

Az új autókkal Monacóban – beigazolódnak-e a versenyzők félelmei?

F1, Mercedes
Az új autókkal való ismerkedéskor számos F1-es versenyző tett említést arról, mennyire nem várja a monacói hétvégét. Delfinezés, romló kilátás, nagyobb tömeg, lassabb tempó – ezt várják a versenyzők a hétvégétől az eddigi tapasztalataik alapján!

„Azt biztosan tudom, hogy melyik pályát nem várom. Monacót. Az egyenetlensége és a kilátás miatt” – jelentette ki Sergio Pérez még márciusban. Az új autók kapcsán több kollégája is megfogalmazta a hasonló aggályait. Idén 18 colos kerekekre váltott a Forma–1, az autók első kerekének belső oldalán pedig egy függőleges terelőlapot is el kellett helyezni, amik együttesen nagyban rontották a kilátást az autóból. Éppen azon a ponton, ahol normál esetben a kanyarcsúcspontot szokták figyelni a versenyzők.

Monaco és a 2022-es autógeneráció kombinációja azonban más szempontból is nyugtalanította a résztvevőket. A gépek tömege idén 45 kilogrammal, 798 kilogrammra nőtt, ami kapcsán Sebastian Vettel megjegyezte, a lassú hercegségben olyan érzés lesz vezetni, mintha egy városnéző buszt kormányoznának végig az utcákon. És várhatóan a tempó is jelentősen visszaesik majd 2021-hez viszonyítva. A szívóhatású autók leszorítóereje a gyors szakaszokon megközelíti a tavalyi autókét, a lassú kanyarokban viszont jócskán elmarad attól.

„Ezen a pályán a jó körhöz egy könnyű, mozgékony autóra van szükséged, nagy leszorítóerőre, megfelelő teljesítmény/tömeg arányra, jó pozícióra, tiszta útra magad előtt, eltökéltségre, és készen kell állnod megérinteni a falakat” – állapította meg Lewis Hamilton. Az első négy szempontja nem éppen illik a 2022-es gépekre…

 

Kényelmes biztosan nem lesz…

Emellett ott van még egy további sajátosság, a delfinezés. Az egyenesekben jellemző pattogás egy hete Barcelonában is téma volt a versenyzők körében. Carlos Sainz kijelentette, fizikai fájdalmat okoz a jelenség az autóban ülőnek, és komolyan tart attól, hogy ha éveken át így versenyeznek, annak hosszú távú egészségügyi következményei lesznek.

Véleményét nem mindenki osztotta, ám abban többen is egyetértettek, hogy a merev futómű és az alacsonyra engedett autó nem teszi kellemesebbé a vezetés élményét.

„Amikor háromszázas tempóval megyünk, és folyamatosan a talajnak csapódunk, nyilván jobb lenne másképp. Ezek az autók rendkívül merevek, nem arra tervezték őket, hogy kényelmes legyen a vezetés”

– állapította meg George Russell.

Daniel Ricciardo McLarenje nem pattogott úgy idén, mint a Mercedes vagy a Ferrari, ám átérzi kollégái helyzetét. „Én szerencsés vagyok ilyen szempontból, de a többiek fedélzeti kamerája alapján biztosan kényelmetlen lehet. És a kilátás szempontjából is. Hogyan látják így a kanyarcsúcspontokat?” – tette fel a kérdést az ausztrál, amire Sainz azt felelte, hogy sehogy. „Eléggé görcsös. Nem lennék a helyükben” – tette hozzá a mclarenes.

Charles Leclerc és Max Verstappen (Fotó: XPB)

E téma kapcsán felmerült, hogy a hétvégi Monacói Nagydíj a megszokottnál is nagyobb kihívásnak ígérkezik. A tempó persze nem olyan nagy, hogy a delfinezés tartós problémát jelentsen. „Monaco sokkal lassabb az egyeneseivel is, szóval nem lehet nagy probléma” – állapította meg Hamilton.

A pálya egyenetlensége ugyanakkor aligha fekszik majd a merevre hangolt gépeknek, és a kilátás problémája is kidomborodhat, hiszen a szalagkorlátok közelsége miatt sok a beláthatatlan kanyar.

 

Hat futam után már nem aggódnak úgy

Hat versenyhétvége tapasztalatával a mezőny tagjai érezhetően már kevésbé aggódnak e szempontok miatt, mint a téli tesztek idején. „A mostani autókból rosszabb a kilátás, mint a régiekből volt. Nem hinném, hogy ez hatalmas probléma lesz. Nehezebb lesz belátni a kanyarcsúcspontokat, de szerintem rendben leszünk” – vélekedett Kevin Magnussen.

„A kilátás határozottan rosszabb. De muszáj boldogulnod. Kicsit nagyobb kihívás lesz, mint a korábbi években, de szerintem hozzászoktunk ehhez az első pár versenyen” – erősítette meg Lance Stroll.

Az újonc Csou Kuan-jü szerint nagy segítség számukra, hogy nem Monaco az első versenyek egyike. „Minden versenyző küszködött a kilátással a szezon elején, már az autó rajtrácsra való leállításánál is, hiszen nem láttuk a sárga vonalat. Azóta viszont már mentünk Dzsiddában, Miamiban, nagyon szűk szakaszokon, utcai pályákon, szóval mostanra begyakoroltuk, hogy mennyivel kell előrébb néznünk ahhoz, hogy megfelelően helyezzük az autót.”

 

Az előzés esélye minimális, az ütközésé maximális

Alexander Albon is hasonlóképpen vélekedett, igaz, szerinte Dzsidda sem volt könnyű. „Ami a kilátást illeti, talán Dzsiddához hasonlítható az érzés. Én ott kicsit küszködtem ilyen szempontból. Nem egyszerű, főleg amikor bizonyos helyeken delfinezni kezdesz. De hozzá fogunk szokni, szóval nem lesz ez olyan nagy probléma.”

A tempó a skála másik végén, a kilátás szempontjából Dzsidda viszont jó viszonyítási alap (Fotó: XPB)

A williamses arra is rámutatott, hogy a nehéz idei masinákkal nem várhatunk őrült tempót Monacóban.

„Ez azon pályák egyike lesz, amelyen sokkal lassabbak leszünk, mint tavaly. De érdekes lesz. Egy kicsit jobban ki kell tapasztalni, hogyan vegyük a kerékvetőket, el kell kapnunk a ritmust, fel kell mérnünk, hol vannak a buckák. Ettől karakteresebb a pálya.”

A kerékvetők, a hasmagasság és a delfinezés kérdése Lando Norris szerint nehezítő körülmény. „Szerintem talán az eddigi legnagyobb kihívás vár ránk annak kapcsán, hogyan futtasd az autót. De mindenki egy hajóban evez” – állapította meg.

Ami a verseny várható képét illeti, aligha lesz nagy változás a korábbi évekhez képest. Monacót már rég kinőtte az F1, és az előzési lehetőségeken itt még az idei autók könnyebb követhetősége sem fog javítani. Hamilton rámutatott: „Az autóink ma nagyobbak, mint régebben, szélesebbek, a pálya viszont ugyanolyan széles, mint volt mindig. Gyorsabbak vagyunk, szóval arányaiban az előzés esélye a nullához közelít, az ütközés esélye viszont hatalmas, és az időmérős helyezés a minden.”

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak