Musorujsag
Élő Eredmények
×

Leszámolás a Vettel-korszak démonjaival – Binotto a Ferrari feltámadásáról

Leszámolás a Vettel-korszak démonjaival – Binotto a Ferrari feltámadásáról

BBC
Az esélyük már 2017-ben és 2018-ban is megvolt a bajnoki nyeretlenség megtörésére, idén azonban felkészültebbnek érzik magukat. A Ferrari csapatfőnöke elmondta, hogyan álltak talpra, és mi változott a Vettel-korszakukhoz képest.

Az utóbbi hetek botlásai miatt a bajnoki vezetés ugyan mindkét fronton kicsúszott a kezük közül, ám a Ferrari továbbra is az idei bajnokság egyik nagy esélyese. A két nyeretlenül zárt év után a vörösök nagyot léptek előre, és meggyőződésük, hogy a legutóbbi bajnoki csatáik óta olyan hiányosságokat is sikerült pótolniuk, amik ezúttal a végső győzelemhez segíthetik őket.

Mattia Binotto csapatfőnök a BBC-nek részletesen beszélt Maranello feltámadásának hátteréről, melynek középpontjában szerinte az emberek és a csapat állnak. „Ez egy érdekes, de egyben összetett kérdés is” – felelte, amikor az idei javulásuk fő okáról kérdezték. „A legfőbb okot nem a technikai oldal jelenti, vagyis nem az, hogy változtattunk a belső égésű motorunkon és javítottunk az aerodinamikán. Ezek csak a következmények.”

„A valódi ok a csapatépítés. 2017 óta nagy erőfeszítéseket tettünk, lépésről lépésre összeállítottuk a megfelelő csapatot. És a megfelelő csapattal elérheted a céljaidat. Szóval az egész a csapatról szól.”

Binotto 2019-ben vette át az istálló irányítását Maurizio Arrivabenétől, két elvesztett bajnoki csata után. Hogy 2017-et nevezte meg a megújulásuk kezdetének, az nem véletlen. Abban az évben láthattuk a legutóbbi nagy szabályváltozásokat, és a Ferrari akkor is győztes autóval rukkolt elő egy győzelem nélküli szezon után. „Csapatként már bizonyítottuk, hogy kreatívak vagyunk, és jól tudjuk értelmezni az új szabályokat. Jó autót gyártottunk, az alapkoncepció és az ötlet jó volt. A következő években más csapatok a mi megoldásainkat másolták le” – utalt például a magas, levélszekrényszerű oldalsó légbeömlőjükre, mellyel divatot teremtettek a következő évekre.

Sebastian Vettel és a 2017-es Ferrari (Fotó: XPB)

 

Ami 2017-ben és 2018-ban még nem volt meg

Ám hiába az akkori kreativitásuk és a mostanihoz hasonló jó kezdésük, a Ferrari abban az évben, majd 2018-ban újra elbukott a Mercedesszel szemben. Mindkétszer a szezon utolsó harmadában omlottak össze, technikai hibák, a versenyzők baklövései és az autó félrefejlesztése együttesen vezettek vereséghez. Binotto számára ma már nyilvánvaló, hogy mit csináltak rosszul azokban az években, és meggyőződése, hogy mára jobb helyzetbe kerültek.

„Amikor átvettem a csapatfőnöki pozíciót, azt mondtam, hogy ez még egy nagyon fiatal csapat. Nem a korunkra vonatkozott ez, hiszen akkoriban voltam ötven, hanem a szerepekre. Tapasztalatszerzésre volt szükségünk. 2017-ben, 2018-ban és 2019-ben nem voltunk képesek megfelelően fejleszteni az autónkat. 2017-ben megbízhatósági problémáink voltak.”

„A versenyzőink egymásnak ütköztek, de a csapatunk sem volt elég jó a kultúra, a mentalitás szempontjából. Ennek tetejébe pedig nem voltak megfelelőek az eszközeink, amikkel a fejlesztést végeztük, így azok nem az elvártnak megfelelően működtek. A potenciál bennünk volt, de még nagyon éretlenek voltunk, mind a tapasztalat, mind az eszközök szempontjából”

– magyarázta a kudarcaik okát.

Mattia Binotto (Fotó: XPB)

Binotto csapatfőnökként teljesített első szezonja egy további kellemetlen akadályt is a Ferrari útjába gördített. Abban az évben óriási teljesítményfölényben volt az erőforrásuk, ám a szezon végén kiderült, hogy ennek hátterében egy szabálytalannak vélt trükközés áll. Az üzemanyag-átfolyást mérő szenzor kijátszásával tettek szert extra lóerőkre, és miután az FIA erre rájött, a télen kötöttek egy háttérmegállapodást, melynek részleteit a mai napig nem tárták fel, mert a Ferrari nem hagyta jóvá.

„Ez már a múlt. Én nem kívánok erről beszélni többet” – mondta a motorbotrányukról Binotto. „Akkoriban egyszerűen feszegettük a határokat a szabályértelmezéssel. Ténylegesen nem volt szabálytalan, máskülönben kizártak volna minket.”

 

Egy csapda fogságában kaptak új esélyt

A Ferrarit az ügy többszörösen csapdába ejtette. 2020-nak a motortrükkjük nélkül kellett nekivágniuk, de egy olyan autóval, amit a motortrükk köré terveztek. A csapat 70 lóerőt veszített egyetlen tél alatt, az autójával ezt képtelen volt ellensúlyozni, így negyvenéves mélypontra jutottak, középcsapattá váltak.

„Az, ahogyan a motorunkat kihasználtunk, volt elég erős eszköz ahhoz, hogy jelentős hátrányba kerüljünk a következő évre, és erre nem számítottunk. Abban az évben nemcsak a Ferrari veszített teljesítményt a mezőnyben. A legtöbb motorgyártó veszített. De mi voltunk azok, akik a legtöbbet vesztették, és az előnyünkből egyértelmű hátrány lett. Emellett a 2020-as autónkat úgy terveztük meg, hogy tudtuk, előnyünk lesz az erőforrás terén. A nagy leszorítóerőre mentünk rá, elfogadva, hogy ez növeli a légellenállást” – magyarázta Binotto az akkori visszaesésüket.

2019-ben csak időnként tudtak a Mercedes ellenfelei lenni, főleg a motorfölényüknek köszönhetően (Fotó: XPB)

A Ferrari válságát csak tovább mélyítette a világjárvány, melynek következtében az F1 költségcsökkentő intézkedéseket vezetett be, és erősen korlátozta az autók és motorok fejlesztését, ráadásul 2021 végéig befagyasztotta ezt az állapotot. A Ferrari szempontjából a legrosszabb pillanatban, amikor a legnagyobb szükségük lett volna a nagy fejlesztésekre.

„Nem volt lehetőségünk az autó fejlesztésére a szezon alatt. Nehéz időszak volt, mert a szurkolók szerintem nem értették, vagy általában véve az F1-et követő emberek”

– mondta a csapatfőnök, aki a Ferrarival együtt nem kevés kritikát kapott ebben az időszakban.

A Scuderia csapdába esett, és benne is ragadt, ám ironikus módon ez teremtett számára egy olyan lehetőséget, amire már vagy tíz éve szüksége volt: megszabadította őket a győzelmi kényszertől, a magas elvárások jelentette nyomástól, és lehetővé tette az újrakezdést. A csapat 2020 első felében eldöntötte, hogy a hangsúlyt áttolja az egy évvel halasztott, 2022-es nagy szabályreformra való felkészülésre. „Akkoriban az ügyvezető igazgatónk Louis Camilleri volt, és úgy látta, a legfontosabb, hogy stabilitást adjunk a csapatnak. Megértette, hogy már nekikezdtünk az építkezés folyamatának.”

 

Korszakváltás, irányváltás

Nem pusztán arról volt szó, hogy korán nekiláttak az új autó kapcsán végzett első kutatásoknak. Tényleg az alapoktól indultak, fejleszteni kezdték a infrastruktúrát, felújították a szélcsatornát, a szimulátort, és elkezdtek kialakítani majd bejáratni egy csapatstruktúrát, melyet egy új szemléletmód tesz hatékonyabbá.

Binotto igyekezett leszámolni a másik hibáztatásának kultúrájával.

„Sokat dolgoztunk ezen. A hibákat inkább fogjuk fel lehetőségként arra, hogy megtanuljuk a leckét, mintsem hogy hibáztatni kezdjünk miatta másokat, és ujjal mutogassunk. Elég bátornak kell lenni ahhoz, hogy okulj és nyitott légy. A lényeg, hogy csapatként dolgozzunk. Minden egyes egyén tudatában van annak, hogy felelősséggel tartozik a közösség iránt.”

A csapatépítés során Binotto megszabadult a főnöki pozícióval párhuzamosan ellátott technikai igazgatói poszttól, és olyan szakembereket állított a részlegek élére, mint a 2017-ben az utcai részlegükről a karosszériarészleg vezetőjévé kinevezett Enrico Cardile. „Nem volt konkrét F1-es tapasztalata, de mivel már öt éve foglalkozik F1-es technikai kérdésekkel, sokkal erősebb már. És ez másokra is igaz” – állapította meg.

Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)

„Öt év elteltével jobb képességekkel és jobb emberekkel rendelkezel. A csapat emberekből áll, kultúrából, folyamatokból. Az autó ennek a csapatnak a terméke, és az alapokat 2017-ben raktuk le, de akkor még nem volt meg a kellő tapasztalatunk, képességünk, az eszközeink. Azóta lépésről lépésre ezek mind meglettek.”

És ahogyan mondta, az új alapokra helyezett csapat munkájának gyümölcse a 2022-es sikeresség lett. Az idei autójuk aerodinamikai szempontból hasonlóan kreatív, mint a 2017-es. Versenyképességén a 2020 óta óriásit fejlődött motorjuk javít. A riválisok szerint a Ferrari erőforrása jelenleg a legerősebb a mezőnyben. Binotto szerint ez 75%-ban a belső égésű motorjuk idei áttervezésének köszönhető, 25%-ban a már múlt év végén megerősített hibrid oldalnak.

A csapatfőnök utólag már cseppet sem bánja, hogy a 2020-as szenvedésük egy évvel tovább húzódott. Sőt, talán még örül is annak, hogy nem 2021-ben vezették be az új szabályokat. „Ezzel több időnk volt felkészíteni magunkat, és kevesebb dolog terelte el a figyelmünket a fő célokról” – állapította meg, hogy a helyzetükön csak javított az F1-es megújulás halasztása.

A Ferrari 2007 óta vár a következő egyéni bajnoki címére, és 2008 óta az újabb konstruktőri sikerre. Az azóta eltelt 14-15 évben több esélyük is volt a nyeretlenség megtörésére, ám valamin rendre elbuktak. A 2010-es években maguk előtt görgetett problémákat az elmúlt években igyekeztek felszámolni, és az új szemléletmóddal, a stabilabb alapokkal magabiztosan hiszik, hogy a 2022-es szezonjuk szebb véget érhet a Vettel-korszakban megvívott bajnoki csatáknál. Binotto hangsúlyozta, bár a csapatuk sokkal érettebb, még nem érett be teljesen. Az útjukon a következő lépést annak újratanulása jelenti, hogyan kell bajnokká válni, ha a lehetőségek adottak ehhez. Év végén kiderül, hogy egy újabb vereség vagy végre egy siker hozza-e az új tanulságokat.

Borítókép: Charles Leclerc és Carlos Sainz (Fotó: Ferrari)

További tartalmak