Musorujsag
Élő Eredmények
×

Fájós hátak és hátsó szándékok

Fájós hátak és hátsó szándékok

F1, Auto Motor und Sport, Autosport, Sky Sports
Valóban „a borzalmasnál is százszor nagyobb” probléma az új F1-es autók pattogása, vagy csak a Mercedes szorozza be ennyivel, hogy alternatív útvonalon meneküljön a saját maga által létrehozott útvesztőjéből?

„Őszinte leszek. Borzalmasnak néz ki, de annál is százszor rosszabb” – írta Lewis Hamilton az Azeri Nagydíj után a Mercedes pattogása által okozott hátfájás kapcsán. A brit még az autójából is alig tudott kikászálódni a leintést követően, és látványosan fájlalta is a derekát-hátát, miközben elsétált az őt másfél órán át ütlegelő W13-astól.

Főnöke, Toto Wolff a futam után arról beszélt, hogy a méréseik szerint 6 G-s függőleges erőhatás éri versenyzőiket, miközben az autójuk pattog és a földhöz verődik a 300-as tempójú szakaszon. Felvetette, ez már nem pusztán az izmokra hat, hanem a gerincre, sőt, az agyat érő hatásokra is gondolni kell, ami nem gyerekjáték. George Russell pedig azt mondta, a verseny 90 percének minden körében és kanyarjában csak az ütéseket érezte.

Az új autók pattogása valóban súlyosabb volt az egyenetlen és nagy tempójú bakui pályán, mint a korábbi helyszíneken, és még olyan résztvevőket is érintett, akiknek eddig nem voltak efféle gondjai. A versenyzők el is kezdtek kollektíven panaszkodni – élükön Russell-lel, aki már a pénteki szabadedzések után megpendítette a később mások által is pengetett húrt: „Nem lehet így versenyezni a következő négy évben.”

Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes/LAT)

Russell az időmérő edzés után is a vészharangot kongatta. Hangzatos kijelentésekkel.

„Csak idő kérdése, hogy egy komoly baleset történjen” – vetítette előre a legrosszabbat. „Ez szinte egy meghívó egy katasztrófára. Nem tudom, mit tartogat a jövő, de nem gondolnám, hogy ez négy évig fenntartható lehet, vagy akármeddig is hagyják érvényben a mostani szabályokat.”

Lewis Hamilton a futam után megerősítette, ő többször is majdnem elvesztette az irányítást a pattogás miatt, és egyszerűen csak próbálta elkerülni a balesetet. A hátfájása kapcsán főnöke eközben elindította a találgatásokat azzal, hogy kijelentette, nem biztos Hamilton kanadai szereplésében, ám a brit végül egy napig sem hagyta, hogy ez legyen a beszédtéma, hétfőn megerősítette, nincs súlyos baja, biztosan autóba ül Montrealban.

A látszatnál is százszor rosszabb, vagy csak százszor rosszabbnak próbálják láttatni?

 

Hamilton gyötrelmét a Mercedes okozta

A probléma nyilvánvalóan létezik, és az is világos, hogy a múlt hétvégén jelentősen megnőtt az egy főre jutó hátfájások aránya az F1-es populáció körében… Pierre Gasly, Esteban Ocon, Mick Schumacher, Daniel Ricciardo, Carlos Sainz mind panaszkodtak, és több társuk is támogatta Russell azon javaslatát, hogy az FIA vizsgálja meg a helyzetet, és ha tud, avatkozzon be a szabályok megfelelő módosításával.

E kérés ugyanakkor okkal veti fel annak gyanúját, hogy nem csak a fájós hátak miatt indult a feltűnő kampányolás. Erre bizonyos ellentmondások is utalnak.

Toto Wolff a futam után például azt állította, a versenyzők közül Fernando Alonso kivételével mindenki változást sürgetett az FIA-val való hétvégi egyeztetés során. A német Auto Motor und Sport más csapatoktól ezzel szemben úgy tudja, hogy a valóságban csak két-három versenyző szólalt fel erélyesen a pattogás problémája kapcsán. Hamilton állítólag nem volt közöttük.

Toto Wolff (Fotó: XPB)

A Red Bull-os Christian Horner sem véletlenül sejt némi összeesküvést az új fő beszédtéma mögött. Szerinte azon csapatok, amelyek nem tudnak mit kezdeni az autójuk pattogásával és delfinezésével, tudatosan bátorítják versenyzőiket a panaszkodásra, hogy ezzel harcoljanak ki szabályváltozásokat, melyekből aztán ők profitálnának.

Egy további beszédes ellentmondás, hogy miközben Wolff a pattogás egészségkárosító hatásait emlegeti, ő maga ismerte el, a hátfájást előidéző jelenséget ők erősítették fel.

A csapattársától ismét kikapó Hamilton védelmében fedte fel, hogy a bajnokuk kísérleti és adatgyűjtési céllal más hátsó felfüggesztéssel versenyzett, mint Russell, és ezért pattogott többet, mint csapattársa.

Ez megmutatja, a Mercedesnek nagyon is módjában áll tenni a versenyzői egészségéért, csak az a kérdés, mennyire akar. Két hete Monacóban a szabadedzések között még maga Wolff jelentette ki: ha kell, a világ összes párnázását Hamilton autójába építik, de az autójuk rázkódását okozó beállításokon nem hajlandók változtatni, mert azokkal a leggyorsabbak.

 

A Mercedes problémája, nem az F1-é?

A versenyzői egységességet kérdőjelezi meg Lando Norris vasárnapi nyilatkozata is. A McLaren britje rámutatott, a pattogás ellen nem az FIA-nak, hanem a Mercedesnek kéne tennie valamit, és tudna is mit tenni.

„Pillanatnyilag én szeretem” – mondta a pattogással idén a legjobban boldogulók közé tartozó wokingiak versenyzője. „Nem panaszkodom. Van nálunk is némi delfinezés, pattogás, de boldogulnod kell vele. Ez egy kompromisszum a teljesítményért. Mi könnyen lejjebb engedhetjük az autót, hogy javítsunk a teljesítményen, cserébe némi delfinezésért. Szerintünk nálunk megfelelő az arány.”

„A Mercedes is használhatna merevebb padlólemezt, megemelhetné a hasmagasságot, és máris jobb lenne a helyzetük. De ezt nyilvánvalóan nem akarják megtenni, mert rontanának a teljesítményen. Nem hiszem, hogy itt van mire panaszkodni, csak megoldást kell találniuk rá.”

Megoldások márpedig léteznek, ezt a nem ugráló McLaren, Red Bull, és Alfa Romeo példája is mutatja, de az is, hogy a B-autójára váltó Aston Martin is tudott javítani a helyzeten a megfelelő változtatásokkal.

Norrishoz hasonlóan látja a helyzetet Martin Brundle, a Sky Sports szakkommentátora is. „A Mercedes és versenyzői változásokat akarnak, miközben a csapatok, akiknél minden rendben, azt mondják, hogy ez a Mercedes problémája, és nem a Forma–1-é. Akárhogy is, afelől semmi kétség, hogy ez kellemetlen. A Mercedes természetesen maga is meg tudná oldani ezt azzal, hogy megemeli az autóját, de azzal sokat veszítene teljesítményben.  Alacsonyan kell lennie az autójuknak, merevnek a felfüggesztésüknek, szóval fel kell áldozniuk a kényelmet a teljesítményért. Meglepő, hogy a Mercedes nem tudja helyre tenni a potenciálisan talán kiváló autóját.”

Lando Norris (Fotó: XPB)

A volt versenyző megérti a Red Bull érvelését. „Ezt a problémát a Mercedesnek kell megoldania. A nyolcvanas években nekünk is volt gondunk a delfinezéssel. A szívóhatású autókkal ez mindig probléma. Minden szériában, Le Mans-ban is delfineznek és pattognak, és ez egy szívóhatású probléma, amit kezelni kell.”

„Arra kérni más csapatokat, hogy menjenek bele egy szabályváltoztatásba, ami segíti a Mercedest, olyan, mintha a pulykákat kérnéd, hogy szavazzanak a karácsonyra…”

„Ezzel persze nem akarom lebecsülni George Russell és Lewis Hamilton problémáit, mert az igazán fájdalmasnak tűnik” – tette hozzá Brundle.

 

Az elvesztett erősségét akarja visszakapni a Mercedes?

Ami az előnyszerzés hátsó szándékát illeti, Russell természetesen határozottan tagad. Rámutatott, nem ő az egyetlen, aki súlyos gondnak érzi a pattogást. „A Ferrari versenyzői, de még Max is ezt mondta” – jegyezte meg. Tegyük hozzá, a Ferrarinál Charles Leclerc jó ideje mondogatja, hogy nem zavarja a delfinezés, az inkább Carlos Sainz idei problémájának egyik összetevője, és kettejük közül Bakuban csak a spanyol nyilatkozott kritikus hangon a jelenségről. Max Verstappen pedig mindenekelőtt a pályát látta problémásnak, és megjegyezte, a következő évre újra kéne aszfaltozni azt, hogy egyenletesebbé váljon.

Russell emellett állítja, már csak azért sem remélheti a Mercedes formajavulását a szabályváltozásoktól, mert a szabályváltozások szerinte most éppen nem tennének jót a csapatának. „Nem lenne ez nagy előny csapatként, mert egyre többet tudunk meg az autónkról, és minden változtatás csak korlátozza ezen tanulságok értékét” – érvelt. „Az első három csapat hasonló helyzetben van. A Ferrari talán jobban, mint a Red Bull. Látni, hogy mennyire küszködnek. Senki sem azért mondja ezt, mert javítani akar a teljesítményen, hanem a biztonság miatt.”

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Megkérdőjelezni ugyanakkor ezen szempontjai helytállóságát is lehet. Az FIA elméletileg kétféleképpen avatkozhatna be a szabályozás terén, és tehetné kevésbé pattogóssá az új autókat. Megszabhatna egy minimális hasmagasságot, ami alá nem mehetne senki. Ez javítana a helyzeten, és megmentené a csapatokat a saját teljesítményhajszolásuktól. A Mercedes viszont ebből aligha profitálna. „Az autónk nagy tempónál nekiütközik a buckáknak. Még ha meg is emelnénk, a pattogás akkor is megmaradna” – mondta Toto Wolff.

A másik lehetőséget a futóművekre vonatkozó előírások módosítása jelentené. Russell már a téli tesztek alatt pedzegette, talán aktív felfüggesztésekre kéne váltani. Most arról beszélt, hogy a pattogás problémáját „egyetlen csettintéssel meg lehetne szüntetni, mert az F1-ben adott a technológia”. Nem nehéz kitalálni, mire gondolt. A Mercedes az elmúlt években a hidraulikus futóművek guruja volt. A sikereiben is kulcsszerepet játszott ez, és idén a szenvedésében is, hiszen 2022-re betiltották a hidraulikus megoldásokat, és mindenkinek hagyományos rugókkal kell boldogulnia.

Egyre nyilvánvalóbb, hogy a Mercedesnek ez nagyon nem megy. Miközben az aerodinamikai jellegű delfinezésre Barcelonában már találtak választ, az elmúlt két hétvégén a sima pattogás vetette vissza őket, amit az autójuk merevsége és alacsonyra engedése idéz elő. Bakuban Wolff is utalt rá, hogy már nem a keskeny oldaldobozaik szerepe kapcsán bizonytalanok, inkább az olyan területeken keresik a megoldást, mint a hátsó felfüggesztés.

Erre utal a Hamiltonnal való hátfájdító kísérletezésük is.

George Russell (Fotó: XPB)

Túl sok tehát a véletlen egybeesés és ellentmondás ahhoz, hogy Horner gyanúja ne legyen megalapozott. A kérdés azonban ennél nyilvánvalóan összetettebb, és az is világos, hogy valamilyen szinten mindkét oldalnak igaza van. Csak éppen nehéz elválasztani a valós problémát (hátfájás és egészségkárosodás) az érdekektől (teljesítményjavítás).

Az Auto Motor und Sport szerint az FIA mindenesetre meghallgatta és elfogadta a versenyzők érveit, és hogy átfogó képet kapjon a több oldalról is tudatosan eltorzított helyzetről, adatgyűjtésbe, kezdett, melynek részeként orvosszakértőkkel, de más sorozatokkal is konzultál arról, mennyire veszélyes a versenyzőkre a pattogás, illetve milyen nem kívánt hatásai lehetnek, amik ellen érdemes fellépniük.

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

További tartalmak