Musorujsag
Élő Eredmények

Az FIA-t kritizálja, a Mercedesre gyanakszik a Ferrari főnöke

Az FIA-t kritizálja, a Mercedesre gyanakszik a Ferrari főnöke

Daily Mail, Racing News 365, The Race
A gyakorlatba átültethetetlennek tartja az FIA pattogás elleni intézkedéseit a Ferrari csapatfőnöke, és ő is gyanúsnak találja, hogy a Mercedes a háttérben összejátszhatott a szövetséggel.

Egyelőre nem megoldást, csak káoszt és veszekedéseket hozott az FIA Kanadai Nagydíj előtt bejelentett intézkedése, mellyel a versenyzők biztonságára hivatkozva gátat próbál szabni az idei autók pattogásának. A múlt héten kiadott technikai direktíva értelmében a folytatásban (talán már a Brit Nagydíjtól) a szövetség előbb meghatároz egy konkrét értéket a versenyzőkre ható erők alapján, majd kötelezi a csapatokat arra, hogy ha nem képesek ezen érték alatt tartani az autójuk ugrálását, változtassanak a beállításokon, akár úgy is, hogy azt előnytelennek érzik a teljesítmény szempontjából.

A csapatok többségének nem tetszik, hogy az FIA közbeavatkozott, és többen is a Mercedes erőteljes lobbizását sejtik a háttérben. A csapatfőnökök montreali szombat délelőtti megbeszélésén Mattia Binotto (Ferrari) és Christian Horner (Red Bull) állítólag csúnyán összeveszett a mercedeses Toto Wolff-fal, aki később a médiának nyilatkozva álságosnak és szánalmasnak nevezte az intézkedés ellen felszólaló ellenfeleket.

Wolff több forrás szerint dühösen reagált a kollégák támadásaira, és azzal vádolta őket, hogy csak a saját érdekeiket nézik. A Daily Mail belső forrásai szerint Wolff elvesztette a fejét és „abu-dzabi üzemmódba” kapcsolt, a Racing News 365 szakírója, Dieter Rencken asztalcsapkodós vitáról hallott, egy másik elismert szakíró, Adam Cooper pedig úgy tudja, Wolff főleg Binottóval különbözött össze.

A megbeszélésen egyébként a Netflix kamerái is jelen voltak, így jövő márciusban talán többet is megtudunk majd a történésekről. Cooper megjegyezte, tavaly egy csapatfőnök azt mesélte neki, hogy amikor a megbeszélésükön forgattak a Drive To Survive készítői, egyes kollégái úgy kezdtek el viselkedni, mintha „ők lennének az új Robert de Niro”…

Toto Wolff (Fotó: XPB)

Hogy volt és van feszültség a színfalak mögött, azt az érintettek kommunikációja is megmutatja. Mattia Binotto a vasárnapi verseny után az FIA-t és a Mercedest is kritizálta. A szövetség direktívája szerinte egyszerűen nem alkalmazható. „És ezt el is mondtam az FIA-nak. A technikai direktíva arra való, hogy tisztázza a szabályokat, vagy megoldást találjon a szabályok felügyeletére. Nem arra van, hogy változtasson a szabályokon. Az a szabályozó szerv feladata” – mondta a The Race című lapnak a Ferrari főnöke.

Azt is kifogásolta, hogy a szövetség önkényesen és nagyon hirtelen reagált, meg sem kérdezve a csapatok technikai szakembereit. Erre az FIA a hírek szerint már reagált is azzal, hogy erre a hétre összehívott egy ülést a tíz csapat technikai igazgatói számára, melyen nemcsak a Kanadában gyűjtött adatokat fogják kiértékelni, de azt is megvitatják, alkalmazható-e egyáltalán egy megszabott határérték a gyakorlatban. Emellett arról is információkat kívánnak gyűjteni, hogy a mérnökök milyen technikai megoldásokat látnak az autók pattogásának 2023-as megszüntetésére.

A szabályváltozás lehetősége fennáll, akár az aerodinamikára, akár a felfüggesztésre vonatkozóan. Az idén betiltott hidraulikus megoldások és lengéscsillapítók újbóli engedélyezésének lehetősége is felmerült. Ez utóbbinak a technológia egyik legjobbjaként a Mercedes örülhetne a legjobban. Az idei autóval kapcsolatos nehézségeikben az átállás is szerepet játszik, a régi eszközök pedig könnyebb megoldást kínálnának.

 

Belső infóhoz jutott a Mercedes?

Binotto arról is beszélt, hogy az FIA a mostani direktíva kiadását egyszerűen elhamarkodta, hiszen a Kanadai Nagydíjon végül se határértéket nem szabtak meg, se nem kötelezték a csapatokat a változtatásra, mindössze adatgyűjtés zajlott. „A benne szereplő útmutatásokat tévedésből tették közzé. Ennek része a mérési rendszer, amit most nem alkalmaztak. És az extra megoldásokat sem szerelték fel az autóra. Szóval túl nagy zajt csaptak a semmiért.”

Mattia Binotto (Fotó: XPB)

Az ellenfelek körében felháborodást keltett, hogy miközben senki másnak nem állt módjában felkészülni a direktívában engedélyezett második huzal kipróbálására a padlólemez élén, a Mercedesnek furcsamód éppen volt egy ilyen megoldás a tarsolyában a tengerentúli versenyen. Azt végül az időmérőn és a futamon már nem használták – a hivatalos verzió szerint azért, mert nem vált be, a találgatások szerint viszont azért, mert óvásra adhatott volna lehetőséget.

Binotto erősen megkérdőjelezhetőnek tartja Wolff arra vonatkozó magyarázatát, hogyan álltak elő ennyire gyorsan a huzalos megoldással.

„Toto azt mondja, az éjszaka folyamán csinálták. Én annyit tudok, hogy a Ferrarinál mi nem lennénk képesek erre. Semmi kétség, meglepett, hogy egy csapat annyira erős lehet, hogy ilyesmit készít egy éjszaka alatt. De csak arra hagyatkozhatok, amit ő mond…”

– szúrt oda kollégájának.

Felmerült, a Mercedes valahonnan hamarabb szimatot fogott, milyen direktívával készül az FIA, mint az összes többi csapat, és ez egyből ráirányította a figyelmet arra a tényre, hogy a szövetség nemrég Toto Wolff eddigi személyes tanácsadóját, Shaila-Ann Raót nevezte ki az F1-es bizottság ügyvezető igazgatójának. Ennek kapcsán Binotto már egy héttel korábban kifejezte aggályait.

A két dolognak persze talán semmi köze egymáshoz, ám az érzékelhető, hogy a riválisokat nyugtalanítja a Mercedes befolyása, a háttérben pedig igazi keményvonalas politikai manőverezések zajlanak, amikről talán még a jövő évi Netflix-film sem fog sokat megmutatni.

Borítókép: Mattia Binotto és Toto Wolff (Fotó: XPB)

További tartalmak