Musorujsag
Élő Eredmények
×

Fejben dől el? Sainz, a kanadai lecke és az áttörés a Ferrarival

Fejben dől el? Sainz, a kanadai lecke és az áttörés a Ferrarival

Sky Sports, F1
Nem technikai hókuszpókusz, inkább új szemléletmód áll Carlos Sainz javuló formája mögött, véli a Ferrari csapatfőnöke. Mattia Binotto szerint a kanadai időmérő tanulsága is hozzájárult a spanyol első pole pozíciójához.

Önmagát is meglepte Carlos Sainz a Brit Nagydíj esős időmérőjén aratott győzelmével. 150. F1-es futamát kezdheti ezzel az első rajtkockából. Miközben a szombati elsőségében a szerencse is a segítségére volt (Charles Leclerc megpördült a hajrában, Max Verstappen pedig a sárga zászló miatt nem javíthatott), az is nyilvánvaló, hogy a spanyol a kezdeti nehézségek után egyre otthonosabban érzi magát az idei Ferrariban.

Sainz nem titkolta, hogy nem fekszik a vezetési stílusának a 2022-es versenygépük, és az első futamokon a lassúsága, valamint az elkövetett hibái is annak voltak köszönhetők, hogy kissé idegennek érezte magát a volánnál. A barcelonai gyengélkedés óta azonban szemmel látható a fejlődés nála. Innen nézve az időmérős sikere egyfajta megerősítés.

Sainz előzetesen azt mondta, a brit pályán derül csak ki igazán, hogy az elmúlt három hétvége jobb formája csak a lassabb pályakarakternek volt-e köszönhető, vagy a gyors kanyarokban is előrelépett Barcelonához viszonyítva. Silverstone-ban esőben múlt felül mindenkit, ami jelzi, a magabiztosság adott.

„Az biztos, hogy a második szabadedzésen jónak éreztem magam, magabiztosnak. Ha mondjuk Barcelonához viszonyítok, sokkal elégedettebb vagyok. Az autóval és a vezetésemmel is”

– erősítette meg.

Carlos Sainz (Fotó: XPB)

Ugyanakkor hozzátette, volt némi kontraszt a péntek délutáni és a szombat déli helyzete között, és azt nem tudja, hogy száraz pályán is rendben lesz-e az autója. „A harmadik szabadedzés kihívást jelentett. Visszaléptünk, és tudjuk, hogy miért, csak azt nem tudjuk, hogy teljesen meg is oldottuk-e vasárnapra. Az esőben jó volt. Működésre kellett bírni a gumikat, és amint ez megvolt, elégedett voltam. Meglátjuk, milyen lesz a versenytempó, de szeretném hinni, hogy szép előrelépést tettem mostanában” – utalt arra, hogy az időmérő előtti változtatásokat még tesztelniük kell száraz pályán.

Sainz már Kanadában is beszélt arról, hogy a Ferrarival sikerül egyre jobban az ízlésének megfelelően alakítaniuk az F1-75-öst, és ő is egyre jobban ráérez, mit vár tőle az autó. Főnöke, Mattia Binotto azonban úgy véli, nem technikai változtatás áll a javulása hátterében.

„Nem a beállításokon változtattunk. Inkább azt mondanám, más szemléletmódra váltott. Mások az elvárásai, és egyszerűen csak próbál nyugodt maradni, a legjobbat kihozni az autóból, és egyszerűen kivárni, hogy jöjjön a magabiztosság”

– magyarázta.

Hogy ez mit jelent, azt a kanadai időmérő edzéssel való összevetéssel szemléltette. Két hete szintén esőben tartották a kvalifikációt, ám Sainz az utolsó mért köre végén akkor túl sokat kockáztatott, hogy legyen esélye Max Verstappen legyőzésére. A vége az lett, hogy Fernando Alonso is megelőzte, és csak harmadik lett. Binotto akkor a verseny után meg is jegyezte: talán éppen e bakin múlt, hogy Sainz másnap hajszállal lemaradt a győzelemről. „Verstappen legyőzéséhez tökéletesnek kell lenni” – jegyezte meg.

Carlos Sainz (Fotó: Ferrari)

Sainz most Nagy-Britanniában éppen azzal nyert, hogy a pályán tartotta az autóját. A köre nem volt kiemelkedő, sőt, belülről kimondottan gyengének érezte, mivel elkövetett hibákat, és az ERS-energiából is kifogyott. Ám mivel Charles Leclerc eközben megforgott, most éppen a stabilitás hozott sikert számára.

Binotto szerint egyértelmű az összefüggés Montreal és Silverstone között. „Nagyon hasonló körülmények uralkodtak, és szerintem levonta a tanulságot a kanadai időmérőből. Jó tanuló, és megmutatta, hogy folyamatosan képes javulni. Nagyon is megérdemelte, és szerintem egyre elégedettebb az autójával is. Kanadában is így volt már, noha ott az időmérője nem volt annyira elképesztő. Ma viszont nyugodt és türelmes maradt az ilyen nehéz viszonyok között, és a megfelelő pillanatban odatette magát.”

„Kanada nagyon fontos volt számára. a verseny és az időmérő is. Átgondolta, mit rontott el az időmérőn, és miért nem állt a pole-ban, noha az autóban benne volt az ehhez szükséges potenciál. Ezúttal nyugodt volt, és nem reagálta túl”

– mutatott rá a siker titkára a Ferrari főnöke.

 

Az F1-ben nehéz esőmenőnek lenni

Red Bull-os kollégája, Christian Horner eközben arról beszélt, hogy Sainz már az ő juniorversenyzőjükként is mindig nagyszerű volt esőben. A spanyolt erről is kérdezték, ám szerinte nehéz lenne azt mondani, hogy az esős kvalitások miatt nyert.

„Egy esős pole mindig jó érzés, és az is igaz, hogy mindig jól ment esőben. De a társaknak is. Az F1-ben van húsz versenyző, akik a kategóriákban, amikben versenyeztek, általában a legjobbak voltak az esőben. Az F1-ben sokkal nehezebb a különbséget jelenteni esőben. Más kategóriákban nagyon könnyen ment, hogy csak kimentél és fél másodperces előnnyel a pole pozícióban voltál, mert talán nem volt olyan magas a színvonal, mint az F1-ben. De az F1-be érkezve azt gondolod, hogy te vagy a legjobb esőben, aztán látod Maxot, Charles-t, Lewist és másokat, akik nagyon-nagyon jók esőben, és ez nagyon nehézzé teszi, hogy te jelentsd a pluszt, ami egy tizedet hoz.”

Carlos Sainz és Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)

„A mostani jó példa volt arra, mennyire szoros. Mint a szárazon volt. Minden egyes kör harc, és nehéz a különbséget jelenteni. Az egyensúly jó volt az esőben, de a lényeget a gumik működésre bírása jelenti. Ha sikerül, gyors vagy, ha nem, nehéz lesz” – magyarázta a ferraris.

 

Élvezni fogja a bemelegítő kört

Sainz számára az F1-ben új helyzet lesz a mezőny éléről rajtolni. Eddig a második rajtkocka jelentette a csúcsot számára. Úgy érzi, élvezni fogja, hogy nem áll előtte senki.

„Gyanítom, klassz lesz a Ferrarival az élen teljesíteni a bemelegítő kört. Ez lesz az első, de nem hinném, hogy elfelejtettem, milyen a legutóbbi alkalom óta, ami a Renault Világszériában volt. Versenyt viszont már vezettem a Forma–1-ben is, Portimaóban, és klassz érzés volt. A cél, hogy most újra ezt tegyem.”

A kérdésre, hogyan tervezi kiszélesíteni az autóját Verstappen és Leclerc ellen, elmondta: „Nos, remélem, hogy nem lesz erre szükség, és futhatom a saját tempóm, a saját versenyem. Meglátjuk. A többiek gyorsak lesznek. Charles és Max ellen egész évben szoros csatát vívtunk, szóval jó móka lesz a verseny” – mondta.

Borítókép: Carlos Sainz (Fotó: Ferrari)

További tartalmak