Musorujsag
Élő Eredmények

Miért nem állhatott ki Leclerc? A riválisok furcsállják, a Ferrari magyaráz

Miért nem állhatott ki Leclerc? A riválisok furcsállják, a Ferrari magyaráz

Sky Sports, F1, Auto Motor und Sport
A Red Bull és a Mercedes is nyilvánvaló hibának tartja, hogy a Ferrari nem adott friss gumikat Charles Leclerc-nek a biztonsági autó alatt. Mattia Binotto magyarázata erősen támadható…

Többször is úgy tűnt, hogy elveszítette a versenyt, a tempója sem volt elég, végül mégis Carlos Sainz nyerte a vasárnapi Brit Nagydíjat. Hogy így alakult, az nemcsak a türelmének és a szerencséjének köszönhető, de a Ferrari taktikai döntéseinek is. Charles Leclerc éppen ezeket kifogásolta. A futam után szemére is vetette a csapatának, rengeteg „versenyidőt” vesztegetett el azzal, hogy az első és a második etapon is feltartotta őt a lassabb csapattársa. Ezt a végén még az is tetézte, hogy a biztonsági autó érkezésekor őt nem hívták ki friss lágy gumikért, miközben a mezőny nagy része kereket cserélt.

Míg a csapatutasítással való tétovázás után Leclerc-nek még minden esélye megvolt a győzelemre (a Mercedes szerint a bő 6 másodperces hátrányban lévő Lewis Hamilton a 9 körös gumielőnye ellenére nehezen érte volna utol), azzal, hogy a pályán hagyták az elhasznált és lassan melegedő kemény gumikon, tulajdonképpen pálcát törtek fölötte a stratégák. Sainz az újraindítás után egyből megelőzte őt, majd Sergio Pérez és Lewis Hamilton is.

Mattia Binotto csapatfőnöknek volt mit magyaráznia a leintés után….

Red Bullos kollégája, Christian Horner csodálkozott azon, hogy a Ferrari nem hívta ki mindkét versenyzőjét egyszerre friss gumikért.

„Ez furcsa döntés volt. Végrehajthattak volna egy dupla kerékcserét, és még ha Lewis a pályán is maradt volna, akkor is ők támadhattak volna a jobb gumin. De biztosan megvolt az okuk rá”

– mondta diplomatikusan a Red Bull főnöke.

Charles Leclerc és Carlos Sainz (Fotó: XPB)

És hogy mi volt az ok? Binotto szerint a dupla kerékcserére nem volt lehetőség a két versenyző közötti kis különbség miatt.

„Meggyőződésünk, hogy nem volt elég különbség ahhoz, hogy mindkét autót egyszerre hívjuk ki. Választanunk kellett tehát, hogy az első vagy a második autót hívjuk, és Carlost választottuk. Egyszerűen azért, mert Charles-é volt a pozíció, ő vezette a versenyt akkor. És amikor te állsz az élen, nem tudhatod, a többiek hogyan reagálnak, ha kiállsz.”

„Számunkra tehát világos volt, hogy nem hívjuk ki Charles-t, tartjuk az első helyet, miközben kihívjuk Carlost, mert ő volt az egyetlen, akit hívhattunk. Ezt követően abban bíztunk, hogy a lágy gyorsabban fog kopni, de ez nem így volt” – magyarázta Binotto a brit Sky Sportsnak.

A riporter, Karun Chandhock visszanézte az akkori helyzetet, és megállapította, a két Ferrari között 9 másodperc volt Sainz boxba fordulásakor, ami elég nagy különbségnek tűnik egy dupla kerékcseréhez. Kiemelte, a biztonsági autó pályára küldésekor még csak 4,6 másodperc volt a különbség, de Sainzot kérhették volna a tempó visszafogására, hogy elég „helyet” csináljanak a dupla cseréhez.

Charles Leclerc (Fotó: XPB)

Binotto másképp látta.

„Nem láttunk erre lehetőséget. Ez ennyire egyszerű. A többiek mögöttünk voltak, és nem veszíthetsz egyetlen másodpercet sem a kerékcserénél, szóval nem volt idő lebonyolítani ezt. Számunkra világos volt, hogy Charles-lal tartanunk kell a pozíciót, Carlosszal pedig ki kell állnunk. Utólag nézve persze világos, hogy a lágy gumi jobb lett volna. De nem ezt láttuk a helyes döntésnek.”

Binotto kiemelte, ők voltak az egyetlen csapat, amely az élmezőnyben két autóval állt, ráadásul versenyzőik egymás mögött haladtak. Arra is rámutatott, hogy Leclerc autóján voltak jobb állapotban a gumik, így nem volt kérdés, hogy Sainzot kell kerékcserére hívniuk.

 

A Red Bull és a Mercedes rájuk cáfol

Az érvelése ugyanakkor több sebből is vérzik. Egyfelől indokolatlanul tartottak ennyire a pozícióvesztéstőé. Horner is felhívta a figyelmet rá: még ha Hamilton Leclerc kiállását látva a pályán is maradt volna, hogy az élre ugorhasson, a hajrában ő lett volna olyan kiszolgáltatott helyzetben, mint amilyenben végül Leclerc volt. A Ferrarik jó eséllyel visszaelőzhették volna a britet, és akár a kettős győzelem is meglehetett volna.

A Mercedes mérnökei ráadásul elismerték, náluk fel sem merült az a lehetőség, amitől Binottóék ennyire féltek.

„Nekünk sokkal nagyobb gondot jelentett a gumik felmelegítése, mint a Ferrarinak. Lewisnak a kemény gumin esélye sem lett volna a többiek ellen az újraindítás után. Számunkra végig egyértelmű volt, hogy a biztonsági autónál minden körülmények között a lágy gumira kell váltanunk”

– idézte a csillagosok egyik mérnökét az Auto Motor und Sport.

Mattia Binotto és Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)

Ami a Red Bullnak és a Mercedesnek nyilvánvaló volt, a Ferrarinak a jelek szerint nem. És a nagyobb képet nézve is neheze védhető a vörösök álláspontja. Amennyiben – mint azt Binotto említette – időt vesztettek volna a dupla kerékcserével, Sainzot csupán az a veszély fenyegette, hogy egy helyezést veszít. Hamilton előzhette volna így meg, a többiek annyira messze voltak, hogy ők csak nagyon lassú cserével ugorhatták volna át.

A Ferrari ebben az esetben az 1. és a 3. helyen állt volna, és Sainzcal meglett volna az esélye Hamilton támadására. Így az 1. és a 4. helyen értek célba, vagyis a csapateredmény szempontjából a rosszabb forgatókönyv valósult meg. És Leclerc bajnoki helyzete szempontjából is, hiszen míg a monacói így csak 6 pontot hozott Max Verstappenen, győzelem esetén 19 pontot hozhatott volna rajta.

 

Fő a higgadtság és a pozitív szemléletmód

Binotto a futam után egyből Leclerc-hez sietett, hogy lenyugtassa. Rossz nyelvek szerint csak megmondta neki, hogy mit nyilatkozhat, és jelezte, hogy majd zárt ajtók között megbeszélik a történteket. „Nem, nincs mit rendezni magunk között. Megértem a csalódottságát, mert ma fantasztikusan versenyzett. Harcolt a rajtnál, harcolt, amikor kemény gumin volt, míg a többiek lágyon. Elképesztő módon védte a pozícióját. Ezek után boldognak lenni nehéz lenne, de higgadtnak maradni és a pozitívumokat nézni fontos.”

Kiemelte, Leclerc-nek nem lehet szemrehányást tenni.

„Nyilván csalódott, mert vezette a versenyt, és pár körrel a vége előtt jött a biztonsági autó. Frusztrált és csalódott, de egyből mondtam neki, hogy elképesztő versenyt futott. Harcolt a pozíciókért, védekezett, és nem lehet túl csalódott, mert fantasztikus versenyt ment. Egyszerűen balszerencsés volt. Ismét. Biztosra veszem, hogy össze fog állni nála minden. Csak higgadtnak kell maradnia és pozitívnak.”

A pozitív beállítottság Binotto részéről mindenesetre adott. Miközben a bajnokság kezd kicsúszni a kezükből, kiemelte, az autójuk továbbra is ütőképes. „Tíz verseny után is harcban vagyunk, szóval az autónk még mindig versenyképes. Ez rendben van, de közben az ellenfelek is nagyon erősek. A Red Bull fejlesztéseket hozott, a Mercedes szintén. Mostantól mindkettejükkel harcolnunk kel a végéig. De jó látni, hogy még mindig ott vagyunk, pole pozíciót szereztünk, nyertünk.”

Borítókép: FERRARI F1 GP SILVERSTONE GIOVEDI 01/07/2022 credit @Scuderia Ferrari Press Office

További tartalmak