Musorujsag
Élő Eredmények
×

Trükközhet a Red Bull és a Ferrari – erről szólt valójában a Mercedes kampánya?

Trükközhet a Red Bull és a Ferrari – erről szólt valójában a Mercedes kampánya?

Autosport, The Race
Az FIA módosított direktívája új megvilágításba helyezte az autópattogás körüli vitát. A Red Bull és a Ferrari egy eddig titkolt trükkjét félti, a Mercedest „sokkolták” a fejlemények. Mégis a csillagosok lehetnek a nyertesei a szigorításnak?

Amikor az FIA a Kanadai Nagydíj előtt bejelentette, hogy gátat kíván szabni az autók biztonsági aggályt jelentő pattogásának, a szaksajtó még arról találgatott, hogy a bevezetni tervezett szabályozás módjával a szövetség nem segíteni, hanem talán hátráltatni fogja a pattogással leginkább küzdő csapatokat, köztük a Mercedest és a Ferrarit. Innen nézve furcsának hatott, hogy az idén alig pattogó Red Bull lett az év közbeni közbelépés legfőbb ellenzője.

A csapatok azóta vitáztak az FIA-val, a szövetség szakemberei adatot gyűjtöttek, elemeztek, majd jelezték, hogy az új rendszerük a Francia Nagydíjtól kezdve lép életbe, vagyis minden istállónak két versenye lesz felkészülni az átállása, és ha szükséges, változtatni az autóján. Az egyik már lement Silverstone-ban.

A Mercedes technikai igazgatója, Mike Elliott a silverstone-i szombaton elismerte, ha már Bakuban érvényben lett volna az FIA által azóta ismertetett mértékrendszer, az ő autójuk pattogása átlépte volna a megengedett értéket, vagyis bajba kerültek volna.

Innen nézve teljes ellentmondásnak tűnik, hogy a szabályváltozásért éppen a Mercedes lobbizik a legnagyobb erővel, és éppen a Red Bull tiltakozik ellene leginkább. A brit hétvégén napvilágot látott azonban az FIA által a csapatoknak szétküldött módosított direktíva, aminek segítségével összeállt a kép.

FIA logó (Fotó: XPB)

Kiderült, hogy az FIA nem véletlenül kezdte vizsgálni a pattogásnál ható erők mellett a padlólemezt és annak kopólemezét, elhasználódását: rájöttek, hogy egyes csapatok trükköznek e területek hajlékonyságával…

Hogy kik azok, az a frontvonalak és vélemények alapján könnyen kitalálható. Vörös és kék ruhát viselnek…

 

Milyen trükkről van szó?

Bizonyos csapatok már korábban gyanúsnak találták, hogy egyes riválisok az erőteljes pattogás ellenére is megfelelnek a padlólemez kopására vonatkozó szabályoknak, még úgy is, hogy alacsonyra engedik az autójukat. Az autók hasán középen húzódó kopólemeznek megszabott mértékben szabad csak kopnia, ám az úthoz verődéssel látszólag ezt nehezebb lehet betartani.

Nikolasz Tombazisz, az FIA technikai csapatának vezetője a résztvevőknek szétküldött direktívában tett egy beszédes megjegyzést ezzel kapcsolatban. „Úgy véljük, hogy a 3.15.8-as szabálypontban foglaltaknál nagyobb deformálódás hozzájárulhat ahhoz, hogy lényegesen alacsonyabb hasmagasságot használhassanak, ami közvetett módon aerodinamikai előnyt jelent” – mutatott rá arra, hogy egyeseknél hajlik a kérdéses kopólemez.

Szintén árulkodó, hogy az FIA az új direktívájában közölte, mostantól változtat a padlólemez vonatkozó részének vizsgálati módján. Míg eddig a lemez elejénél vizsgálták a rugalmasságot, most már hátrébb is vizsgálódnak. A kopólemez elején az eddigi szabály 1 milliméteres, kicsit hátrébb 2 milliméteres eltérést engedett, a hátsóbb rész elhajlását viszont nem nézte. Mostantól fogja, és a viszonyítási pontokat a kopólemez rögzítési pontjai jelentik.

A silverstone-i hétvége sajnálatos módon szemléltette, hogyan is fest az F1-es autók középen húzódó kopólemeze (Fotó: XPB)

Úgy tudni, hogy e rögzítések is szerepet játszhatnak a megfelelő rugalmasság elérésében.

A találgatások szerint a Red Bull és a Ferrari kihasználta a szabályzatban rejlő kiskaput, és egyfajta „párnázással” elérte, hogy a kopólemez nem vizsgált hátsóbb része rugalmas legyen. Az elhajlás az autó alacsonyra engedése mellett segít a túlzott kopás megakadályozásában, illetve az autó lejjebb engedésében. A pletykák szerint az engedélyezett 2 helyett akár 6 milliméteres eltérésekről is szó lehet.

Ezek tükrében új fénytörést kapnak Toto Wolff Mercedes-főnök azon megjegyzései, miszerint az autó hasának puszta megemelése egyáltalán n em megoldás a pattogás problémájára…

A direktívában Tombazisz kiemelte, a padlólemezek merevségének növelésére azért van szükség, hogy egyenlőbb és igazságosabb feltételeket teremtsenek a bevezetett intézkedéseikhez. Ebből többen arra következtetnek, hogy az egyenlőség eddig nem volt meg a csapatok között a rugalmas lemezek miatt…

A szigorítást több gárda is üdvözölte. „Kell, hogy legyen oka annak, hogy Nikolasz ezt is tisztázta annak kapcsán, hogy mit vár el és mit szeretne látni. Mi elégedettek vagyunk a tisztázással, mert végső soron ez segít az egyenlő helyzet megteremtésében” – mondta Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke.

 

A Mercedes sokkos állapotban dörzsöli a tenyerét…

Toto Wolff meglepődött azon (legalábbis ezt kommunikálta…), hogy a riválisok az FIA szövegei alapján vélhetően a padlólemezük hajlékonyságát kihasználva próbálják csökkenteni a delfinezés/pattogás mértékét. Ilyesmit ő eddig még csak nem is feltételezett…

„Senkinek sem volt fogalma erről, amíg az FIA elő nem hozta ezt az új technikai bizottsági ülésén, és ez minden csapatot meglepett” – mondta Wolff. „Ami a szabályzatban áll, illetve a szabályzat szándéka világos. Nincs vita arról, miért ne hajolhatna meg jobban annál, mint ami a szabályzatban szerepel. Szóval kissé meglepett, hogy úgy mondjam. Vagy inkább sokkolt.”

Hogy az FIA csak a pattogás jelenségének montreali vizsgálata során figyelt-e fel a hajlékonyságra, vagy eleve sejtett valamit, és már célzottan vizsgálta a padlólemez kopását és rugalmasságát, az nem egyértelmű. Az viszont esélyes, hogy a Mercedes már Baku előtt szimatot foghatott. Erre utal az is, hogy a azeri hétvégén kezdtek feltűnő (és a retorikájuk alapján összehangolt) kampányba, melynek részeként Lewis Hamilton és George Russell gyakorlatilag minden edzés után a hátfájásra, a biztonsági kockázatra panaszkodott, és beavatkozásra kérte az FIA-t.

Toto Wolff (Fotó: XPB)

Ennek kapcsán beszédes, hogy Silverstone-ban, a csillagosok vezető versenymérnöke, Andrew Shovlin egyfelől elismerte, hogy csapatuk „benézte” a kiskaput, másfelől előrebocsátotta, profitálhatnak az FIA intézkedéséből, ami közelebb hozhatja őket a még előnyben lévő Red Bullhoz és Ferrarihoz.

Amikor napvilágra került, akkor láttuk csak meg a lehetőségeket, amiket eddig talán nem használtunk ki. De ennek nem lehet hatása a mi autónkra. A riválisokéra viszont igen. És ennek köszönhetően egy kicsivel közelebb kerülhetünk.”

De Toto Wolff természetesen csakis a versenyzők hátának egészsége miatt aggódott az elmúlt hetekben…

 

A Red Bull és a Ferrari még nem adja fel

A fentiek tükrében összeáll a kép, hogy miért is tiltakozott egyből olyan hevesen a Red Bull és a Ferrari az FIA direktívája ellen, és miért szólalkoztak össze a főnökeik Wolff-fal Kanadában. Christian Horner a silverstone-i sajtótájékoztatón egyenesen „veszélyesnek” nevezte az FIA lépését, és nehezményezte, hogy a szövetség lassan azt is meg akarja szabni, ki hogyan állíthatja be az autóját. Azt cáfolta, hogy ők eddig a zavarosban halásztak, azt viszont érthetőnek találta, hogy az FIA e területre is vetett egy pillantást.

Szombaton még azt nyilatkozta, nem lát semmi gyanúsat abban, hogy az FIA a kopólemezzel is foglalkozni kezdett. „Nos, ez egy kulcsfontosságú tényező a teljesítmény szempontjából, így érthető, hogy miért foglalkoznak vele. De ha egy autó szélesre fut a Copse-ban, biztosra veszem, hogy a versenyző alfele igencsak felmelegszik, és sok fa ott marad az agresszív kerékvetőzéstől” – célzott a ma egyébként már nem fából gyártott kopólemezre.

Christian Horner (Fotó: XPB)

Vasárnap aztán már ennél egyenesebben beszélt, és lényegében elismerte, hogy a szabályzatban vannak kiskapuk.

„Nos, éppen ez itt a probléma, nemde? A szabályzatnak feketének és fehérnek kéne lennie. Már ott tartunk, hogy ez egy enciklopédia, túl van bonyolítva. És olyan dolog nem létezik, hogy a szabályzat szándéka. Ez egy bináris dolog”

– utalt arra, hogy a kérdéses trükköt a szabályzat nem tiltja, arra hivatkozni pedig nem jogos, hogy a szabály szellemisége szerint helytelen hajlékony lemezzel versenyezni. A megfogalmazás itt is beszédes. A fent idézett nyilatkozatában Wolff sem véletlenül pontosított: „Ami a szabályzatban áll, illetve a szabályzat szándéka világos.”

Az F1-es csapatok az Osztrák Nagydíj péntekjén (vagyis most pénteken) tárgyalóasztalhoz ülnek az F1-bizottság soros ülésén, és megvitatják a Franciaországtól érvénybe lépő új technikai direktívát. A Red Bull és a Ferrari várhatóan mindent meg fog tenni, hogy a direktíva ne lépjen érvénybe. „Az F1-bizottság találkozóján sok dolog lesz napirenden. Talán nem is lesz elég a két óra hozzá” – bocsátotta előre Horner.

Christian Horner és Mattia Binotto (Fotó: XPB)

A Red Bull csapatfőnöke egyébként állítja, nem kerülhetnek bajba, az autójuk „teljességgel megfelel a szabályoknak”. A kérdésre, fog-e tiltakozni a direktíva ellen, nem válaszolt, ám azt sejtetni engedte, mibe terveznek belekötni.

„A folyamatról muszáj vitázni, mert egy technikai direktíva nem hozhat szabályszintű változtatást. Erre megvan a szabályozói eljárás. Szóval át kell beszélni, hogy pontosan mire is van szükség”

– utalt arra, hogy kiadni egy direktívát nem ugyanaz, mint változtatni a technikai szabályzaton.

Érdekesség, hogy ez egybevág a Ferrari főnökének, Mattia Binottónak az érvelésével, aki szintén azt hangoztatta, hogy a direktívák csak arra valók, hogy tisztázzák a szabályértelmezést, de nem konkrét szabályok.

Horner továbbra is amondó, hogy a pattogásra és a versenyzőkre való veszélyre hivatkozva nem lehet és nem is kell változtatnia az FIA-nak. „A mostani versenyen nem sok delfinezést láttunk. A csapatok rendezni fogják ezt, és nem gondolnám, hogy szükség lenne egy technikai direktívára, amivel beavatkoznak” – tette egyértelművé.

Max Verstappen és Charles Leclerc (Fotó: XPB)

Az ügy a jelek szerint valóban rég nem a versenyzők hátfájásáról és a pattogás által jelentett kockázatról szól, mely eddig igazán csak a hepehupás Bakuban adott okot az aggodalomra. És az is érdekes kérdés, szólt-e egyáltalán valaha is arról…

Ami a folytatást illeti, most előbb az fog kiderülni, van-e bármi eszköze a Red Bullnak és a Ferrarinak az intézkedés megtorpedózására, aztán ha életbe lép a direktíva, azt is látni fogjuk, elkezd-e pattogni a Red Bull, lassul-e a Ferrari, szabályos tud-e maradni a Mercedes, és átrendeződnek-e az erőviszonyok.

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak