Musorujsag
Élő Eredmények
×

Reagált a Mercedes a Red Bull vádjára: Ez nem az előnyszerzésről szól!

Reagált a Mercedes a Red Bull vádjára: Ez nem az előnyszerzésről szól!

GP Fans, Autosport
Reagált a Mercedes a Red Bull vádjára, miszerint önérdekből lobbiznak a jövő évi szabályváltozásokért. Szakemberük szerint a biztonsági aggályok két okból is fennállnak, és egy tavalyi hasonló esetet is az ellenfél orra alá dörgölt.

A Mercedesnek kedveznének azok a padlólemezre vonatkozó 2023-as szabályváltozások, amiket az FIA az autók pattogásának visszaszorítására tervez bevezetni – állítja a Red Bull. Christian Horner csapatfőnök pénteken a csillagosok lobbiját emlegette, és megjegyezte, a szövetség nem helyt álló okokra hivatkozva olyan módosításokat hajtana végre, amik csak „egy bizonyos csapatnak” kedveznének.

A változtatásokat a valóságban hat csapat nem támogatja, a Mercedes mellett az Aston Martin, a McLaren és az Alpine is elfogadná őket.

A csillagosok részéről Andrew Shovlin reagált a vádakra, és egyértelművé tette, nem a szabályváltozásoktól várnak megoldást a saját gondjaikra, és az sem egyértelmű, hogy ők lennének a nyertesei a módosítások bevezetésének.

„Ez bonyolult. A valóság az, hogy magunk akarjuk megoldani a problémáinkat, ezen dolgozunk, és szerintem szép fejlődést értünk el ebben. Érthető, ha egyes csapatok nem akarnak változást a szabályokban, de azt nem tudom, hogy a változások mennyire kedveznének nekünk.”

Andrew Shovlin (Fotó: XPB)

Emlékeztetett, nem ez az első eset mostanság, hogy az FIA biztonsági okokra hivatkozva akar szabályváltozásokat, amik egyeseket talán érzékenyebben érinthetnek. Az autók padlólemezének 2021-es kötelező megvágása a Mercedes és az Aston Martin számára okozott kellemetlen nehézségeket az autókoncepciójuk miatt.

„Ha visszatekintünk, 2020-ról 2021-re sem tudtuk, hogy a szabályváltozások annyira rosszul érintenek minket az alacsonyra engedett autónkkal, miközben a magasra emelt autókra alig lesznek hatással. Szóval nem vagyunk olyan helyzetben, hogy kimondhassuk, a szabályváltozások a Mercedesnek fognak kedvezni.”

„Mi úgy vagyunk vele, hogy ha meg akarjuk oldani a mostani autók alapvető problémáit, az nem megy a mostani szabályok érintetlenül hagyásával. De amikor 2020-ban biztonsági okokra hivatkozva jöttek a változások, a Red Bull és a Ferrari nem ellenkezett a szövetség nézőpontja kapcsán, és ami ennél is fontosabb: a Mercedes sem állt ellen a változásnak! Megtörtént, nem kedvezett nekünk, de így is megvalósult.”

Az FIA 2023-ban a padlólemezt és a diffúzort is megemelné, előbbit 25 milliméterrel, amiről többen úgy gondolják, alapvetően megváltoztatná az autók terveit és filozófiáját. Hat csapat ezt túlzó beavatkozásnak tartja, vannak, akik szerint mindössze 10 milliméteres emelés is éppen elég lenne.

A Ferrari és a Red Bull azt is megkérdőjelezi, lehet-e egyáltalán biztonsági aggályokról beszélni egy olyan jelenség kapcsán, amit időközben minden csapat egyre jobban kezelni képes. Shovlin úgy látja, a pattogás nagyon is biztonsági kérdés, és nemcsak a versenyzők hátfájása miatt.

George Russell (Fotó: XPB)

„Egyes csapatok változást akartak, mások nem akartak változást, és a kompromisszum szerintem abból jött, hogy egyes csapatok úgy gondolták, lesz változás, de ha lehet, maradjon minimális. Azonban mint mondtam, ha azt akarjuk, hogy az autók másképp viselkedjenek, figyelembe kell venni, hogy ezeknél az autóknál mindig az lesz a cél, hogy a lehető legközelebb legyenek a talajhoz.”

„Volt már pár olyan baleset, amelyeknél az autó alja leért a talajra a kopólemezével. Emiatt a versenyző elveszíti az irányítást, átmegy a kerékvetőn. Hogy ilyen tempóval a falban kötött ki az autó, azt tehát alapvetően az autó hasának leérése idézte elő. A biztonsági érvelés erre is vonatkozik, akárcsak a versenyzők komfortjára”

– magyarázta, a Mick Schumacher dzsiddai balesetéhez hasonló jelenetekre célozva.

Mick Schumacher összetört Haasa (Fotó: XPB)

Míg a Red Bull vagy a Ferrari talán az előnyét félti leginkább, több csapat számára a plusz költségek miatt problémás az FIA terve. Többen is rámutattak, már javában zajlik a 2023-as autók tervezése, és egy ilyen nagy jelentőségű beavatkozással bizonyos dolgokkal újra kéne kezdeniük a folyamatot.

Christian Horner szerint a 2023-as változtatáshoz már eleve túl késő van. Jan Monchaux, az Alfa Romeo technikai igazgatója szerint is rezeg a léc. „Nem túl késő még, de nem engedhetjük meg, hogy további négy-hat hétig várjunk. A gyárleállás után a legtöbb csapat már gőzerővel a 2023-as autóján fog dolgozni, és ez a lényeges változás keresztülhúzná a fejlesztési terveket.”

Jan Monchaux (Fotó: XPB)

„A gond az, hogy el kell költened a pénzedet olyasmire, amire talán nem tervezted költeni. Nagyobb figyelmet kell fordítanod erre, hogy semmiről se maradj le. Ha huszonöt milliméter lesz, az jelentős, és egy technikai igazgatónak fájóbb, mert mi is a költségplafon szerint dolgozunk. Van egy elképzelésünk arról, stratégiai szempontból hogyan tervezzük a fejlesztéseket, és kell némi stabilitás a szabályoknál. Ha minden hat hónapban változtatunk, az csak bonyolultabbá teszi az életünket.”

Hogy a változtatásoknak sok mindenre van hatása, azt az FIA-t támogató McLaren technikai igazgatója, James Key is elismerte, ám szerinte ez a változás összességében mégsem lenne akkora, amekkorának az ellenzői beállítják. Az idő viszont szerinte is sürget. „Most tartunk ott, amikor a hosszú átfutási idővel rendelkező elemeknél, például a váltóknál nagy a változás az év ezen szakaszában, és elég késő van már ennek felméréséhez. Szóval minél hamarabb, annál jobb.”

Shovlin egyértelművé tette, a legfontosabb, hogy mielőbb lezárják a kérdést. A beavatkozás szerinte azonban elkerülhetetlen, ha komolyan csökkenteni akarják az autók pattogását. „Mi tisztán szeretnénk látni. Lesz változás? És ha igen, fogadjuk el! A valóság az, hogy ezek az autók mindig közel lesznek a talajhoz, mindig oda fognak verődni, és miközben megszüntetni ezt nem lehet, javítani rajta igen. Ha alapvető változtatást akarunk, annak világosnak kell lennie a szabályzatban.”

Borítókép: George Russell (Fotó: XPB)

További tartalmak