Musorujsag
Élő Eredmények
×

Wéber Gábor: Szerencsés csillagzat alatt született a Magyar Nagydíj

Wéber Gábor: Szerencsés csillagzat alatt született a Magyar Nagydíj

Boxutca | Száva-Nagy Zsolt
Az évad számunkra legfontosabb nagydíjhétvégéje következik, a Magyar Nagydíj. 37. alakalommal látogat el hazánkba a Forma–1 mezőnye, hiszen 1986 óta megszakítás nélkül rendezhetünk futamokat. A különleges esemény kapcsán az M4 Sport kommentátorával, Wéber Gáborral beszélgettünk, akinek első valós élménye épp az első Magyar Nagydíjhoz köthető.

Emlékszel az első Forma–1-es futamodra, amit élőben láttál?
Mindenre emlékszem. 1986, Hungaroring, fű sehol, csak por, a pályán meg hatalmas, régi típusú kerékvetők voltak. Izgalmas és furcsa volt élőben látni először Forma–1-es futamot. Akkor már 10 éve követtem a sportot.

Az 1986-os Magyar Nagydíj – Fortepan / Urbán Tamás

Forma–1-es autót láttam már korábban közelről. Egy Alfa Romeót, ami a Budapesti Nemzetközi Vásáron volt kiállítva. 9 vagy 10 éves lehettem, és addig fűztem a biztonsági őrt, amíg bele nem engedett ülni. El volt kordonozva, de valahogy bemásztam, és úgy 20 másodperig ültem benne.

Három éve teljesen ledöbbentem, amikor volt az Alfa-múzeumban egy sajtóvacsora, és ugyanez az autó ki volt állítva a többi között. Nagyon érdekes volt, mert olyan ez, mint amikor valami elveszett tárgy hirtelen előkerül a régmúltból és újra ott van a szemed előtt. Rögtön tudtam, hogy ez volt az a Forma–1-es autó, amit először közelről láttam.


Képzeld el, hogy volt nálunk egy nyereményjáték a Magyar Nagydíjra szóló jegyekért, és az egyik nyertesünkről kiderült, hogy még sosem volt F1-es futamon. Ez lesz az első alkalom. Nem vagy irigy azokra, akik most élik át először ezt az egészet?

Irigy maximum azért lehetek, mert az első nagydíj az megismételhetetlen és felejthetetlen, de alapvetően azért nem vagyok irigy, mert akkor nem látnám át ilyen mélyen, és ami még fontosabb, kimaradtam volna az elmúlt 45 évből, ami óta követem a Forma–1-et.

Nagyon korán kezdtem. Ahogy szokás vonzottak az autók, a Matchboxok, aztán a bicikli, a kétkerék, a négykerék… minden! Szerencsés voltam abból a szempontból, hogy a családom is nagyon szerette az autókat, az autózást, úgyhogy senki nem tiltott attól, hogy Forma–1-et nézzek, de igazából senki nem is ösztönzött rá.

Wéber Gábor a Hungaroringen 2007-ben

Érdekes, mert egyáltalán nem ez volt a fő program vasárnaponként. Sportos családból származom, mindenki sportolt, és a sport része volt az életünknek. Nagybátyám a raliért volt oda, apukám viszont mindenevő sport terén – ez rám is átragadt. Gyerekként inkább ügyességi vagy csapatsportokat űztem, ettől függetlenül a Forma–1 a saját fejlövésem volt családon belül.

A 45 év tapasztalata az, aminek segítségével ma a magyar nézőknek továbbítod a Forma–1 információit. Ez azt is jelenti, hogy neked nem az első szabadedzéssel indul például a Magyar Nagydíj. Mikor veszi kezdetét?

Klasszikusan csütörtökön, mert akkor veszem fel az akkreditációmat, de kinézek a pályára korábban is, most hétfőn is voltam a Hungaroringen. De a valós munka csütörtökön indul. Átnézzük az anyagok szempontjából a terveket, hol és mennyi forgatás lesz. Mikor vagyunk boxutcában, mikor vagyunk az Andival a paddockban, mikor van olyan műsorrész, amibe be kell szállnom. Ezeket csütörtökön memorizálom, fejben összerakom a hétvégét.

Wéber Gábor Petrovics-Mérei Andreával a Hungaroringen (Fotó: Száva-Nagy Zsolt)

Megyünk egy kört a pályán gyalog vagy motorral. Megnézem, hogy mi változott aktuálisan, változott-e bármi. Változás lehet például bármilyen biztonságtechnikai módosítás, amiről nem baj, ha tudok a közvetítés szempontjából.

Aztán feltérképezem a boxutcát. Délután, amikor a csapatok kinn vannak a gépátvételek stb. miatt, akkor már sok minden látható, miközben nincs akkora tumultus körülöttük. Ilyenkor szeretek ott eltölteni 1-2 órát az utolsó kis részletre vadászva. Milyen szárnyak vannak előkészítve, milyen új elemek látszanak… feltérképezem a változásokat. A pénteki napon az első szabadedzés alatt én lenn leszek a boxutcában, onnan jelentkezem be és ekkora már jó, ha fejben tudom, hogy mit szeretnék megmutatni.

Wéber Gábor Ujvári Mátéval és a felelős szerkesztővel, Pattantyús-Ábrahám Lőrinccel egyeztet. (Fotó: Száva-Nagy Zsolt)

Ez már szinte normál versenyhétvégi üzemmód azzal együtt, hogy ott vagyunk a helyszínen. Persze sokkal ünnepibb, mint bárhol másutt, hiszen ez a saját nagydíjunk.

Van egy jónéhány évtizedes emléksorozatom ezzel az eseménnyel, akár gyerekként, akár nagyon kezdő újságíróként, akár már tévésként, de a pályáról akár saját versenyzői karrierem kapcsán is.

Nagyon sokszor voltam már Magyar Nagydíjon, és ettől is van egy külön varázsa nekem, kicsit én is „haza érkezem”, amikor bekanyarodok a főkapuhoz.

Egyébként abba belegondoltál már, hogy ez lesz a 37. Magyar Nagydíj? Gondoltad az első találkozáskor, hogy megszakítás nélkül évtizedekig ott lesz a Forma–1-es versenynaptárban a hazai versenyünk? Ha csak a közelmúltat nézzük, Bernie Ecclestone távozása kapcsán, akinek azért különös kapcsolata volt a Magyar Nagydíjjal, nem volt benned félelem, hogy lehet, hogy már látjuk a végét?

Nem éreztem, hogy Ecclestone távozásával minket ilyen veszély fenyegetne… Azt tudni kell, hogy elég jó sportpolitikai kapcsolataink vannak. Emellett mi azok közé az országok közé tartozunk, amelyekkel sosincs gond a jogdíjat illetően. Mi normális árat fizetünk, és sosem acsarkodunk, ha a számla kiegyenlítéséről van szó.

A legtöbb országban, ahol gondok vannak a szerződésekkel, ott leginkább a finanszírozással akadnak problémák. A Magyar Nagydíj esetében állami garancia van a jogdíjak kifizetésére, ami elég erősen véd bennünket.

A 2015-ös Magyar Nagydíj rajtja (Fotó: Charniaux / XPB Images)

Magyarországon az állam úgy gondolja, hogy a Forma–1 sokszorosan visszatermeli a belé fektetett pénzt. Ez egy olyan reklám, amibe befektetsz egyet, és visszakapsz érte hármat.

Nyilván, ha a felét vagy a negyedét sem akarnánk fizetni, akkor nehezebb helyzetben lennénk, mert azt azért fel kell ismerni, hogy a Forma–1 évtizedek óta ebből a pénzből él. A jogdíjak a bevétel több mint egyharmadát teszik ki. Nem nagyon teheti meg a Forma–1, hogy ebből a pénzből engedjen, mert saját magukat lőnék lábon.

Szurkolók a 2019-es Magyar Nagydíjon (Fotó: Moy / XPB Images)

De, hogy ez jól működik, azt te magad is láthatod majd a hétvégén, amikor teltház lesz, és valószínűleg nézőcsúcsok születnek. Ha a teljes képet nézed, a végén nehéz azt mondani, hogy egy sikertelen rendezvény volt, ami ne hívná fel a figyelmet a világban Magyarországra.

Ha a Magyar Nagydíjra gondolsz, akkor elkap egy jó érzés, hiszen az utóbbi időket tekintve, amikor olyan nagy versenyek, mint a német, a francia bajba kerülnek, mi pedig 2036-ig biztosítva látszunk, tudod, hogy komolyan vagyunk véve ebben a körben.

Így láttatja a Forma-1 fotósa Budapestet (Photo4 / XPB Images)

És egyébként is, ide szívesen jönnek a versenyzők. Nagyon szeretik a várost, nagyon szeretik, hogy közel van a pálya. Vezetéstechnikai szempontból magát a pályát is kiemelten kedvelik.

Ez egy jó elegye annak, amikor szerencsés csillagzat alatt áll össze egy nagydíj. Szerintem kifejezetten jó éveket él át a Hungaroring a Magyar Nagydíj szempontjából.

Boldogan jönnek, de ki fog boldogan távozni? Elmaradhatatlan kérdés a futam előtt: kinek fekszik a pálya?

Ha választani kell, akkor inkább a Ferrarinak. Ha nem is annyira, mint a Red Bull Ring, de ez így egy „ferrarisabb” pálya. Ellentétben a Paul Ricard-ral, ami egálnak tűnt, és egyébként ez is látszott a hétvégén, a Hungaroringen, a karaktere miatt inkább lehet Ferrari-fölény. Egy körön mindenképpen.

Charles Leclerc (Fotó: XPB)

Száraz körülmények között persze, és majd a futamon kiderül, hogy előzni nem olyan könnyű, sőt… Aki elölről rajtol, az könnyebben kontrollálja a futamot.

De beleszólhat az időjárás, hiszen szombat-vasárnap elég nagy eséllyel lehet eső. Ha esős futamunk lesz, akkor borul minden.

Egy pillanatra tekintsünk vissza a Francia Nagydíjra, mert a bajnokság szempontjából ott történt egy fontos esemény. Charles Leclerc a 11-es kanyarban kipördült éppen akkor, amikor nem lihegett a nyakában Max Verstappen. Sokan úgy vélik, hogy nem volt rajta nyomás, sima megingás volt. Ezzel szemben az ellenfél távolléte is tud talán nyomást gyakorolni, hiszen így nem tudja, hogy pontosan hogyan is állnak egymáshoz képest, és sok minden múlhat ezeken a körökön.

Egyértelmű, hogy nyomás alatt volt, végig nyomás alatt tartotta Verstappen. Amikor kiállt cserélni, másfél másodpercre volt Leclerc-től – Verstappen piszok gyors kivezető kört teljesített, és az azt követő körben volt a baleset.

Az adatokból is látszott, hogy Leclerc jobban nyomta, mint addig bármikor. És ez már kopott gumikon volt, nagyon balanszírozva, pengeélen táncolva, egyszerűen ezt a hibát hozta magával.

Charles Leclerc (Fotó: XPB)

Abszolút a helyzet kergette bele, hogy neki még jobban nyomnia kelljen. Verstappen már több mint egy másodperccel csökkentette a lemaradását. Ha így marad a helyzet, a kerékcserénél Verstappen elment volna Leclerc mellett.

Meglett volna a helycsere kettejük között, és pont ezt akarta megakadályozni, és valószínűleg ezért is lőtt egy picit túl a célon.

De nagyon nehéz megfejteni, hogy amikor egy versenyző csinál egy ilyen hibát, az mekkora hiba volt valójában, mennyire volt kikényszerítve. Ha olyan a szituáció, ezek a versenyzők folyamatosan pengeélen táncolva vezetnek. Elég egy pici hiba és ha ez rossz helyen, rosszkor történik, akkor ez a vége.

Ha kicsúszik az egyenesben, megy a bukótérbe, visszajön és folytatja a versenyt, minimális időveszteséggel. Ez így a hosszú nyújtott kanyarban a lehető legrosszabbul jött ki. Megforgott és be is szállt a falba.

Mindez azt jelenti, hogy Max Verstappen már 63 pont előnnyel érkezik a Magyar Nagydíjra. Ha az előbb a nyomásról beszéltünk, nem létezik egyfajta negatív nyomás, ami rossz hatással lehet a teljesítményre? Mint amikor Kimi Räikkönen annyival vezetett, hogy az utolsó körökben kiesett a „zónából” és letért a pályáról, mert nem kellett úgy teljesítenie.

Nincs, semmiféle ilyen nem létezik ekkora pontelőnynél, ami kizökkentené Max Verstappent. Ez nem az a fázisa a bajnokságnak, amikor bárkinek is nyomást kéne éreznie azért, mert vezet.

A 63 pontos hátrány a Ferrari szempontjából nyomás, még úgy is, hogy 10 hétvége van hátra. A futamszámok szép lassan azért elkezdenek majd fogyni, 63 pontot pedig nagyon nehéz ledolgozni, ha nincs Verstappen-kiesés, és lesz még itt Ferrari-motorcsere például.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

Verstappen most teljesen felszabadultan vezethet, ha csak megtartja ezt a különbséget három, négy futamon keresztül, azzal nagyban bebiztosíthatja a bajnoki címét.

Nem érzem, hogy Verstappent nagyon meg lehetne ingatni. Ha megnézed, a nagy átlaghoz képest és saját magához mérten is mennyit változott az elmúlt évekhez képest, jó irányban. Egyáltalán nem látni rajta, hogy bármi hatással lenne rá a nyomás, akármelyik versenyét idézem fel az elmúlt időszakból.

Nyilván vannak hibái, mint mindenkinek, egy egész évet nem lehet hiba nélkül teljesíteni. De nála minimális hibákat látunk, és azokat egyész jól menti. Ezt leszámítva nem nagyon lehet megingatni. A nagy előny nyugodttá és még magabiztosabbá tesz.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

A zónából ez nem fog kihozni, a zónából mindig az hoz ki, amikor valami furcsát, valami szokatlant kell csinálnod, ami nem a normális, ahhoz, hogy eredményt érj el. Azt most pont Leclerc-nek lenne feladata.

De egyébként neki sem kell túlvállalni magát, mert saját tempóból is képes lett volna megnyerni ezt a futamot, meg azokat is, amiken kiesett technikai gondok miatt. De ettől függetlenül, ha versenybe kerülnek, csak Leclerc-nek lesz veszítenivalója. Még egy kiesés, még egy hiba nem fér bele.

Ha már olyan dolgokról beszélünk, mint a nem várt esemény, a Francia Nagydíjon győzhetett volna Lewis Hamilton? Ha Verstappen nagyon elkezd szenvedni a gumijain, talán még ez is megtörténhetett volna, nem? Hogy áll most a Mercedes?

Ha Verstappennel bármi technikai probléma történt volna, akkor már futam közben is azt éreztem, hogy Lewis Hamilton győzhetne. Péreznek nem volt meg a tempója egész hétvégén, vasárnap meg különösen nem. Hamilton pedig nagyon jó körátlagokat futott, úgyhogy onnan egyértelmű volt, hogy ha valami történik a Red Bull-lal az élen, akkor ez lehetne Mercedes-győzelem.

Lewis Hamilton és Sergio Pérez (Fotó: XPB)

Újabb gond viszont nem jött, de ahhoz, hogy ez a győzelmi lehetőség egyáltalán felmerüljön, mások problémái kellettek. Sainz a motorcsere miatt hátulról indult, Leclerc falba tette a Ferrarit… Tehát ahhoz, hogy a Mercedesnek győzelmi esélyei legyenek, az élen még mindig el kell, hogy tűnjenek a két másik csapat versenyzői. Legalábbis háromnak biztos el kellett volna, mert Pérez rossz napot fogott ki, őt erőből megverhették volna, de a többiek ellen semmi esélyük nem volt.

A végére az esélytelenek kapcsán: a Hungaroring egy tipikus első győzelmes pálya. Damon Hill, Fernando Alonso, Jenson Button, Heikki Kovalainen, Esteban Ocon. Mindannyian itt szerezték első futamgyőzelmüket. Ha születik egy újabb meglepetés, ki lehet az?

George Russell. Másnak nem hiszem, hogy lenne esélye. Egyszerűen az élen túl erős a két csapat, de önerőből Russell sem esélyes.

Bárhogyan is alakul a csata a Magyar Nagydíjon, az már biztos, hogy az M4 Sport kiemelten kezeli a hétvégi eseményt, hiszen például a vasárnapi történéseket eddig soha nem látott műsorfolyammal fogjuk közvetíteni. Reggel 10 órakor bekapcsolódunk, és csak a futam levezetője után mondunk búcsút a Hungaroringnek! Íme a program:

 

Borítókép: Wéber Gábor a Hungaroringen (Fotó: Száva-Nagy Zsolt)

További tartalmak