Musorujsag
Élő Eredmények

Trükkös "karosszék" szárny az Aston Martinon, Vettel szerint nem ezért gyorsak

Trükkös "karosszék" szárny az Aston Martinon, Vettel szerint nem ezért gyorsak

Auto Motor und Sport, Autosport
Egy új, az ellenfelek figyelmét is felkeltő, a 2022-es szabályváltozások elveivel talán szembemenő hátsó szárnnyal állt elő az Aston Martin. Sebastian Vettel állítja, a jó formájuk nem csupán ennek köszönhető.

Sikerült magára irányítania az Aston Martinnak az ellenfelek figyelmét a Magyar Nagydíj péntekjén. Ekkor mutatták meg először az új fejlesztésű, nagy leszorítóerős hátsó szárnyukat, amit a formája miatt máris sokan egy karosszékhez vagy fotelhez hasonlítanak. A szárnytrükköt éppen a „karfák”, vagyis a véglapok alsó szárnylap fölé nyúló részei teszik érdekessé, többek szerint vitathatóvá.

Ennek okát a 2022-es szabályváltozások jelentik. Míg a korábbi években, évtizedekben a hátsó szárnyaknál megszokott volt, hogy a függőleges véglapok a felső fékszárnyak magasságáig nyúlnak, az idei előírásoknak köszönhetően a véglapok tulajdonképpen a vízszintes szárnylapok lehajlított folytatásai lettek. A módosításra azért volt szükség, hogy kedvezőbbek legyenek az autó mögött kialakuló áramlatok, mely az idei aerodinamikai megújulás legfőbb célja volt.

Az Aston Martin most egy kiskaput használt ki, és addig trükközött a terület alakításával, hogy a szűk szabálykereteken belül is létre tudott hozni egy innovatív kialakítást, melynek előnye, hogy úgy növeli a hátsó szárny leszorítóerejét, hogy a légellenállása nem nő igazán.

Sebastian Vettel (Fotó: Aston Martin (Fotó: XPB)

A riválisok közül a hírek szerint többen kétkedve fogadták a megoldást, amire senki más nem gondolt. Érvelésük szerint a kialakítás szembe megy az FIA és az F1 eredeti törekvéseivel, hiszen rontja az autó követhetőségét. Bár a szárny a jelek szerint szabályos, és még nem is érkezett óvás ennek kapcsán, érdekes lesz látni, mit lép az FIA.

A trükk egyébként egyelőre csak a nagy leszorítóerős szárnyverzión működik, tehát a bevetése a maximális leszorítóerőt kívánó pályákra korlátozódik, mint amilyen a hátralévő helyszínek közül Szingapúr és Mexikó. Az Auto Motor und Sport szerint az Aston Martin azonban már dolgozik azon, hogy a többi szárnyverziójánál is alkalmazhatóvá tegye a „karosszékes” kiképzést.

 

Vettel szerint nem a szárnyon múlt

Az Aston Martin pénteken igen jól kezdett a Hungaroringen. A második szabadedzésen Sebastian Vettel a 7. helyen végzett, mindössze 0,808 másodperces lemaradással Charles Leclec-rel szemben, és ami ennél is ígéretesebb volt: a hosszú etapokon a közepes gumin megközelítette Max Verstappen tempóját.

E jó forma nem csak az új szárnynak köszönhető. Az Aston Martin Barcelona óta használt B-autója a lassú és közepesen gyors kanyarokban érzi igazán jól magát, vagyis fekszik neki a Hungaroring. A versenytempójuk pedig már hétvégék óta jóval erősebb, mint az egykörös.

„Ez egy jó nap volt. Nem volt semmi problémánk, kiismerhettük az autónkat. Itt-ott még nem a legjobb, lesz még teendőnk” – érékelt az év végén visszavonuló Vettel, akit a nap elején igazi ováció fogadott a pályán.

Kiemelte, a hátsó szárnyuk talán segítség, de nem olyan látványos a hatása, mint az eredményük sugallja.

„Ezen a pályán mindenki próbálja a maximális leszorítóerőt használni. Nekünk van egy új szárnyunk, ez nem titok. Ez nem jelent olyan óriási ugrást a teljesítményben. Azt hozza, amit kell, szóval nem egy nagyon-nagy ugrást. Talán egy kicsit agresszívebbek voltunk pénteken”

– utalt arra, hogy talán többet mutattak meg a teljesítményükből, mint egyes ellenfelek.

Sebastian Vettel (Fotó: Aston Martin (Fotó: XPB)

Mivel az Aston Martinnak mostanság az időmérő a gyenge pontja, és a Hungaroringen ennek a kevés előzési lehetőség miatt súlyos ára lehet, Vettelék nagy hangsúlyt fektettek az egykörös javulásra. Arról is beszélt, hogy nem bánnák, ha esős időmérőt kéne menniük, noha idén már láttuk őket felsülni vizes pályán, Kanadában és Angliában is.

„Kár lenne, ha annyi eső esne, hogy nem is tudnánk menni. Szorítok a szurkolók miatt, hogy ne így legyen. Ha esik, akkor az előző két esős időmérőhöz képest igazán össze kell szednünk magunkat. Fel kell készülnünk.”

Végül megjegyezte, mivel igazi esős beállítások már nem léteznek, vasárnap pedig száraz versenyt várnak, egyszerűen csak próbálják úgy felkészíteni az autót, hogy minden körülmények között működjön.

Borítókép: Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

További tartalmak