Musorujsag
Élő Eredmények
×

Wéber Gábor: A Ferrarinak lett volna tempója nyerni? Abszolút. (Elemzés)

Wéber Gábor: A Ferrarinak lett volna tempója nyerni? Abszolút. (Elemzés)

Wéber Gábor FB
Wéber Gábor a hivatalos Facebook oldalára írt elemzésével mutatja be, hol siklott félre a Ferrari stratégiája.

A Magyar Nagydíjon a Red Bull és Max Verstappen megcsinálták a lehetetlent, hiszen azon a pályán, ahol az egyik legfontosabb a jó rajthely megszerzése, a 10. pozícióból startoló címvédő szinte könnyedén hozta a győzelmet. Ehhez azonban kellett az is, hogy például a Ferrari „lábon lője” magát a stratégiával.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

A csapat, mely az év elején toronymagasan a címszerzés favoritjává lépett elő, a nyári szünet előtt szinte lehetetlen küldetéssé olvasztotta ezt az esélyét. Ebben szerepet játszott némi technikai probléma (de ez a Red Bullnál is előfordult), pár vezetői hiba (ilyen is volt kisebb mértékben az ellenfélnél), de ami talán manapság még szembetűnőbb, a jó stratégia hiánya.

A Magyar Nagydíjon bevetett kemény gumis etappal teljesen elvették a lehetőségüket a győzelemre, vagy akár a dobogóra. Bár például az Alpine-ok szenvedése kapcsán is észlelhette volna a csapat, hogy nem fog működni ez a keverék, mégis alkalmazták.

Charles Leclerc (Fotó: XPB)

Hogy e nélkül a Ferrarinak akár a győzelemre is esélye lett volna, azt Wéber Gábor a hivatalos Facebook oldalára írt elemzésével mutatja be:

 

„Hibázott a Ferrari vasárnap? – Egyértelműen.

Lett volna tempójuk nyerni? – Abszolút.

 

Mi vezetett a Ferrari legújabb stratégiai bakijához, illetve mi lett volna ha? Az elméleti grafikon és a körtáblázat elmeséli a lényeget, én pedig vázlatpontokba szedve leírom:

– már pénteken egyértelmű volt, hogy a kemény keverék nem lesz jó versenygumi, mert nehezen melegszik fel és addig sokat csúszkál; a Pirelli szerint nem is volt értelme azon gondolkodni,

– a verseny előtt lógótt az eső lába és hűvös volt az aszfalt, így a közepesen kezdés tapadáshátrányt jelentett a rajtnál, de rugalmasabb stratégiát, ha később jön az eső,

– a Red Bull eredetileg keményen akart rajtolni, de a rajtrácsra menet mindkét versenyző ellenezte > a csapat azonnal váltott lágyakra,

A 2022-es Magyar Nagydíj rajtja (Moy / XPB Images)

– nem tudtak Russell elé kerülni a rajt után, így az ő tempóját autózva, jelentős időt veszítve haladtak mögötte az első kiállásig,

– Sainz gumijai lassulni kezdtek, így azonnal reagálni akartak a lassabb cserét végző Russellre a 17. kör végén, de 2 másodperccel voltak lassabbak a boxban > nem sikerült a mögévágás,

– jó döntés volt viszont Leclerc kint hagyása, akinek még rengeteg tempó tartaléka volt, így a 21. kör végéig elment, fontos köröket nyerve a második kiállásához, de megint közepeseket kapott, akárcsak Sainz és Hamilton,

George Russell és Charles Leclerc (Fotó: XPB)

– Leclerc hamar Russellre ért, de megelőzni pár körös csata után tudta > ezalatt Verstappen 2,3 mp-t hozott rajtuk,

– az előzés után Leclerc kezében volt az irányítás és 7 kör alatt nagyon erős tempót autózva 5,4 mp-re szakította le Russellt, akit ekkor már közvetlen közelről követett Sainz és Verstappen,

– a 38. kör végén Verstappen kiállt, 26 másodperces hátrányban térve vissza a pályára Leclrec-rel szemben, akik valamiért a páyán elfoglalt pozíció elvesztését nagyobb problémának érezték, mint a pénteki és versenynapi adatok alapján a kemény keverék bevetését,

Max Verstappen támadja a kemény gumikon szenvedő Charles Leclerc-t (Moy / XPB Images)

– pedig a verseny elején keményre váltó Alpine-ok és Haasok körein is látszott, hogy a helyzet csak rosszabbodot péntek óta a C2-eseken,

– mindezt úgy, hogy a 21 körös első etapja után 24-26 kör helyett mindössze 18 kört ment Leclerc ezen a garnitúrán, a hátralévő 31 kör pedig sok lett volna a lágyaknak,

– Verstappen 6 másodperccel (!) gyorsabb kivezető kört produkált, mint Leclerc, így a 40. kör végére már ott volt a monacói nyakán, miközben az addigi leggyorsabb kört autózta,

Max Verstappen (Fotó: XPB)

– az előzés sima volt, de a kuplung probléma miatti megpörgés miatt újra le kellett meccselniük, de másodszorra sem volt ellenszere Leclerc-nek,

– akinek az átlagtempója a kemény keverékes etapjában lassabb volt (1:23.7), mint 30 kg-mal több üzemanyaggal a közepeseken (1:23.6), miközben Russellel is csatázott!

– Leclerc körönként majdnem 1 mp-t kapott Verstappentől az 54. körig, ezért ismét kereket cseréltek neki a 3. helyről, de az már nem osztott és nem szorzott, Sainz és Hamilton simán megelőzték volna, Perez tempója pedig nagy valószínűséggel szintén elég lett volna, hogy 16 kör alatt 16 másodpercet hozzon rajta,

– ekkor már Verstappen csak a távolságot tartotta az üldözőktől és tartalékolt a gumikkal, ami jól látszik az 56. körtől folyamatosan csökkenő távolságon közte és Perez, valamint Hamilton között,

– Leclerc tempója a lágyakon Hamilton tempója körül mozgott, de még így is átlagban 1,5 másodperccel volt gyorsabb, mint a keményeken – azaz ha M-M-S-S stratégiát alkalmaznak, akkor nagyjából 20 másodperccel hamarabb ér célba, vagyis simán a 2. helyen,

Charles Leclerc (Moy / XPB Images)

– ha pedig nem reagálnak Verstappenre, hanem Hamiltonhoz hasonló stratégiával feladják a vezető helyet, akkor – ahogy az a grafikonon látszik – vissza is érhetett volna a címvédőre, hogy megvívjanak az első helyért. Persze a hollandnak volt tartaléka, mint látszik, ezért az előzés nem lett volna biztos, de az esély megmaradt volna,

– pont úgy, ahogy tavaly a Red Bull kiengedte a kezéből a vezetést Franciaországban, hogy aztán másfél körrel a vége előtt vegyék vissza azt, mert az volt a járható út.

Van, amikor jobb üldözőnek lenni, de ennek a felismeréséhez a Ferrari boxfala és stratégiai részlege még túlságosan rozsdás és földhöz ragadt, így csúnya öngól lett a vége ennek az amúgy nyerhető futamnak.”

Charles Leclerc és Carlos Sainz (Fotó: Ferrari)
Borítókép: Mattia Binotto a Ferrari bokszfalánál (Batchelor / XPB Images)

További tartalmak