Musorujsag
Élő Eredmények
×

Red Bull-Porsche: újabb elnapolt szavazás késlelteti a bejelentést

Red Bull-Porsche: újabb elnapolt szavazás késlelteti a bejelentést

Motorsport-Total
Voltak, akik erre a hétre jósolták, de továbbra sincsenek véglegesített motorszabályok, és továbbra sincs Porsche-bejelentés. Egy elnapolt szavazás és a Volkswagen feltételei.

Régóta nyílt titok, hogy 2026-ban a Porsche és az Audi is csatlakozni kíván a Forma–1-es bajnoksághoz, előbbi márka és a Red Bull tervezett együttműködésének bizonyítékaként pedig nemrégiben Marokkóban egy hivatalos dokumentum is napvilágot látott. A kiszivárgott információk arról szóltak, hogy a két fél augusztus 4-én, vagyis a mai napon tervezi bejelenteni a megállapodását, ám a hírek szerint erre nem kerül sor.

A Porsche és az Audi anyacége, a Volkswagen ugyan már áldását adta a két márka F1-es projektjére, ám kikötötte, hogy amíg a sorozat nem véglegesíti a 2026-os új motorszabályait, addig nem válhat hivatalossá a beszállásuk. Nem akarják, hogy kellemetlen meglepetésekkel szembesítsék őket a leendő ellenfelek. Vita tárgyát többek között az képezi, mennyi időt kapjanak (értsd: mennyivel többet a jelenlegi gyártóknál) az új gyártók a tesztpadokon, illetve hogy a Mercedes, a Ferrari és a Renault által jelenleg használt acélból vagy a Porsche és az Audi által ismert alumíniumból készüljenek-e a hengerfejek.

Az eredeti terv az volt, hogy az FIA Motorsport Világtanács augusztus 2-án elektronikus szavazás formájában dönt az utolsó részletekről. Ebben az esetben a szövetség kiadhatta volna a végleges szabályait, és pár nappal később a Porsche előállhatott volna a bejelentésével. A német Motorsport-Total úgy értesült azonban, hogy ezt a szavazást ismét elnapolták, mégpedig azért, mert a fent említett témákban még mindig nem tudtak dűlőre jutni a résztvevők.

A lap szerint az új szavazási dátum augusztus 8-a (jövő hétfő) lett, ám erősen kérdéses, hogy akkor lesz végleges eredmény, hiszen ha a szavazók kézhez kapják a dokumentumokat, várhatóan kapnak pár nap gondolkodási időt a végleges szavazatukhoz.

Helmut Marko (Fotó: XPB)

Miközben a szabályok körül tehát még van bizonytalanság, a Red Bull és a Porsche együttműködése biztosnak tűnik. Christian Horner csapatfőnök a Hungaroringen ugyan még állította, hogy az egyeztetések kezdetén járnak, Helmut Marko tanácsadó a marokkói dokumentumok kiadása után viszont már nem próbálja tagadni, hogy mire készülnek. A Motorsport-Totalnak egyszerűen csak elmagyarázta, miért nem erősíthették meg a terveiket.

„Ez nagyon egyszerű. A Volkswagen elnöksége azt mondja: amennyiben a technikai szabályzat megfelel a kritériumoknak, akkor megkapják az engedélyt a Forma–1-es szereplésre. Ez elsősorban a költségvetési plafont, a fenntarthatóságot, a károsanyag-kibocsátás nélküli üzemanyagot, az újoncok esélyegyenlőségét, vagyis a tesztpados kapacitásokat érinti, ám ennyire még nem egyértelmű ez az új szabályzat. Az FIA elnöke most vélhetően elektronikus szavazással próbálja azzá tenni. Hivatalossá csak ezután válhat

– mondta az osztrák.

Hozzátette, a Mercedes, a Ferrari és a Renault minden bizonnyal önérdekből igyekszik hátráltatni az ügyet. „Szeretnék kihozni belőle a legjobbat önmaguknak. Minél kevesebb idejük lesz az újoncoknak a felkészülésre, annál jobb a már itt lévőknek.”

Milton Keynes (Fotó: Red Bull)

Hogy a Porsche esetében ez mekkora hátrányt jelent, az viszont kétséges. A németek a hírek szerint a Red Bull tavaly alapított motorrészlegét szánják az F1-es motorprogramjuk központjának, és ott a munkálatok már olyannyira zajlanak, hogy ezekben a hetekben beindítják az első tesztmotorjaikat.  Marko szerint a részlegüknek már 300 alkalmazottja van, akik kizárólag a 2026-os erőforráson dolgoznak. „Amennyiben jönne egy új gyártó, lehetőség van az együttműködésre” – tette egyértelművé Marko, hogy bármikor is kezd, a Porschénak nem a nulláról kell indulnia.

Az alapok egyébként már a németeknél is adottak. A Porsche már 2017-ben fejleszteni kezdett egy MGU-H nélküli, 6 hengeres turbómotort, azzal a céllal, hogy ha 2021-ben beszállnának, abból F1-es erőforrást tudnak kreálni.

Az említett marokkói dokumentumokból az is kiderült, hogy a Porsche 50%-os résztulajdonos lesz a Red Bullnál. Ez a B-csapatot, vagyis az Alpha Taurit nem érinti, ők továbbra is teljesen Red Bull-tulajdonban maradnak. Marko megerősítette, a két gárda együttműködése ettől függetlenül folytatódni fog. „Igen, így tervezzük” – mondta.

Borítókép: Porsche (Fotó: XPB)

További tartalmak