Musorujsag
Élő Eredmények
×

Véglegesítették a 2026-os motorszabályokat, elfogadták a pattogásellenes módosításokat

Véglegesítették a 2026-os motorszabályokat, elfogadták a pattogásellenes módosításokat

FIA
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) motorsport világtanácsa (WMSC) elfogadta a 2026-os motorszabályokat, valamint a 2022-es illetve a 2023-as szezont illető, az autók pattogásának mérséklését célzó szabálymódosításokat.

Az FIA elnöke, Mohammed ben Szulajem már a múlt héten jelezte, a 2026-os motorszabályok, illetve a pattogásellenes szabályok is a WMSC előtt vannak, rövid közleményeiből pedig, a világtanács döntéseit ismerve (ezek általában már csak formálisak, az oda kerülő javaslatokat már a legtöbb érdekelt fél elfogadta) sejthető volt, hamarosan jön a hivatalos bejelentés is.

A szövetség ezt kedd délután ki is adta: hosszabb közleményben tudatta a nyilvánossággal, hogy az F1-ben érdekelt gyártók és a sportág vezetőinek hosszú egyeztetései után véglegesítették az új motorszabályokat, valamint elfogadták a 2022-es és 2023-as változtatásokat is.

Ami az erőforrásokat illeti, a szövetség a korábbi híreknek megfelelően négy alappillérre húzza fel a 2026-os érát. Szeretnék megőrizni a motorok „látványosságát”, azaz teljesítményük a jelenleg használtakéhoz hasonló lesz. A királykategória tehát 2026 után is nagy teljesítményű, magas fordulatszámú V6-os motorokat használ majd.

A királykategória vezetői komoly hangsúlyt fektetnek a környezetbarát technológiák használatára is: az elektromos energia felhasználását 50%-ra növelik (ez 350 kW-nak felel meg) és 100%-ban fenntartható üzemanyagra váltanak (ennek kifejlesztésében a csapatok és azok partnerei is részt vesznek).

Szintén fontos a kiadások csökkentése is: ennek érdekében 2026-ban (a várakozásoknak megfelelően) száműzik a drága és több szakértő szerint is túlságosan bonyolultnak tartott MGU-H-rendszert. Továbbá be szeretnének vezetni egy, az erőforrásokat érintő kiadási limitet is a csapatok összköltségét szabályozó határértékhez hasonlóan. Ennek összege 2026-ig, a fejlesztések befagyasztásának idején 95 millió dollár, 2026-tól 130 millió dollár lenne (ez nem tartalmazza a marketingkiadásokat és az ügyfelek ellátását). A limit kisebb mértékű megszegését pénzbüntetésekkel és kisebb sportbüntetésekkel szankcionálták, míg a súlyosabb szabálysértéseket bajnoki pontlevonással.

FIA logó (Fotó: XPB)

Végül kiemelik, az új szabályrendszerrel szeretnék vonzóvá tenni a királykategóriát az új gyártók számára. A hírek szerint ezekből nem lesz hiány, hiszen a Volkswagen Csoport két márkája, a Porsche és az Audi csak a mai bejelentésre várt, és a Honda is erősen gondolkodik a visszatérésen. Korábban egyébként arról is cikkeztek, hogy a nyári szünet után egy negyedik márka is jelezheti, érdeklődik az F1 iránt (erre a sportág vezetői is utaltak).

A pattogással kapcsolatban is a korábban már ismertetett változtatások kerültek bele a szabálykönyvbe, vagyis a Belga Nagydíjtól az FIA változtat a padlólemezek merevségének mérésén, hogy megpróbálja csillapítani a versenyzők dolgát hónapok óta nehezítő jelenséget (amit mivel egészségügyi hatásai is lehetnek, már biztonsági kérdésként kezelnek).

Mivel a pattogás visszaszorításához változtatni kell az autókon, rövidtávon nem tudnak komolyabb hatást gyakorolni, 2023-ban viszont jönnek a szigorúbb szabályok! A csapatok és a vezetőség által elfogadott kompromisszum értelmében 15 milliméterrel megemelik a padlólemezeket, miközben a diffúzorok magasságát is emelik, peremüket merevebbé teszik. Ezen felül egy szenzort is kötelezővé tesznek, ami a pattogás mértékét figyeli majd.

Még egy, a 2023-as szezont illető módosítás is bekerült a szabálykönyvbe, mégpedig Csou Kuan-jü silverstone-i balesetének hatására: módosítanak az autók bukókeretén is. Változtatnak a bukókeret felső részének kialakításán, hogy csökkentsék az esélyét annak, hogy egy, a kínaiéhoz hasonló baleset során az elemet „leradírozza” az aszfalt. Ezen felül a tesztelést is szigorítják.

Csou Kuan-jü (Fotó: XPB)
Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak