A királykategóriás autók az elmúlt évek jelentősebb szabályváltozásaikor folyamatosan nehezebbé váltak: 2022-ben 46 kilogrammal növekedett a minimális súlyuk, ami nagyrészt a különböző biztonsági fejlesztéseknek köszönhető. A jelenlegi versenygépek minimális tömegét – üzemanyag nélkül – 798 kilogrammban határozták meg.
Ha ehhez hozzáadjuk a 110 kilogrammnyi üzemanyagot, amit az autók a rajtrácsra cipelnek, akkor tömegük a startokkor meghaladja a 900 kilót. Ez messze meghaladja a hibridéra előtti súlyhatárt, ami 2008-ban 595, 2014-ban pedig 642 kilogramm volt benzin nélkül.
A súlynövekedést a versenyzők az előző években is kritikákkal illették, nem tetszik ugyanis nekik az, hogy emiatt autóik „lomhán” viselkednek, ami szembemegy elképesztő teljesítményükkel. A címvédő világbajnok, Max Verstappen például a Motorsportnak nyilatkozva roppant nehéznek nevezte az új autókat, majd hozzátette, nem hiszi, hogy a helyzet rövid időn belül javulni fog.
„Szerintem most jobban tudjuk követni az előttünk állót, szóval ez pozitív” – jegyezte meg a 2022-es szabályváltozások kapcsán. „De az autók rendkívül nehezek, ami nem túl jó hír, és amire én személy szerint nem látok gyors megoldást.”
„De a követés jobb, azt nehéz megmondani, mennyivel, de szerintem jobbak az esélyek arra, hogy csatázzunk egymással. De néhány pályán még nehéz a dolgunk, ez viszont a gumik túlmelegedésével és ehhez hasonló jelenségekkel függ össze, szóval van még pár dolog, amire vetni kell pár pillantást” – utalt arra, hogy nemcsak az autók súlyát vizsgálná felül.
Ami a súlyt illeti, Lance Stroll reméli, a jövő szabályváltozásai során figyelnek majd arra, hogy agilisabb autókat hozzanak létre. „Szerintem az autók egyszerűen túl nehezek lettek, és szeretném, hogy ez változzon a jövőben” – mondta a kanadai. „Biztos sok dolog van még, amin változtatni kellene, de nekem most ez ugrott be. Jó lenne, ha változtatnának ezen, hogy egy kicsit fürgébbé és élvezetesebbé tegyük az autókat” – emelte ki.
A versenyzők érdekvédelmi szervezetében igazgatói posztot vállaló George Russell egyetértett riválisaival, ugyanakkor rámutatott, a biztonsági módosítások miatt nagyon nehéz lesz lefaragni az autók tömegéből. „Nagyszerű lenne, ha könnyebbek volnának az autóink, de mindent nem kaphatunk meg a világon. Biztonsági okokból lettek nehezebbek, szóval nem tudom (várhatunk-e változást). Nem tudom, mit választanék, ha nekem kellene valami változtatást megnevezni, sok terület van, és sok kompromisszum” – fogalmazott.