Musorujsag
Élő Eredmények
×

Száműzni az F1-ből a motorcserés büntetéseket? Mondani könnyű…

Száműzni az F1-ből a motorcserés büntetéseket? Mondani könnyű…

GP Fans, Motorsport-Total
A feje tetejére állították a mezőnyt a motorcserés büntetések az elmúlt három versenyből kétszer. Az F1 egyik fele szerint ez így nem mehet tovább, ám a csapatfőnökök figyelmeztetnek, mondani könnyebb, mint megoldani!

Tekintve, hogy 2022-ben is csak három (egyes komponenseknél kettő) erőforrás használatát engedélyezi az FIA büntetlenül, nem jött meglepetésként, hogy a nyári szünet utáni versenyhétvégék valóságos büntetésözönt zúdítottak az F1-es mezőnyre. Spában és Monzában is a versenyzők közel felét sorolták hátra ilyen-olyan cserék miatt. A múlt hétvégi Olasz Nagydíjon volt csak igazán nagy a káosz emiatt: sem a versenyzők, sem a csapatok nem tudták pontosan, hogy a különböző mértékű hátrasorolások mellett pontosan milyen módszerrel állítja össze a rajtfelállást az FIA.

A szövetségnek 4 órájába telt kiadni az előzetes felállást, ami kapcsán többen kritikát fogalmaztak meg a sportág szabályalkotói felé. Pierre Gasly például kijelentette:

„Ennek nem kéne a versenyzés génjeibe épülnie. A leggyorsabb fickó az élről indul vasárnap, és ennek így kéne lennie. Ez kezd egy kissé… nem is tudom, hogyan mondjam… egyszerűen jobban is lehetne kezelni ezt.”

A Monzában 5 rajthelyet kapó Esteban Ocon egyetértett vele. „Senki sem tud ennyire kevés egységet használni, ehhez túl sok a verseny, ez lehetetlen. Nekem két büntetésem volt, Fernandónak két büntetése volt, egyes gyártóknak több is. Az FIA-nak talán felül kéne vizsgálnia ezt a következő évre, és emelnie kéne a használható egységek számát.”

Az Olasz Nagydíj rajtja (Fotó: XPB)

Elégedetlen volt a Sky Sports exversenyző szakkommentátora, Martin Brundle is. „Ez egy elfogadhatatlan helyzet, mert amikor a szurkoló leül a pálya lelátóira vagy a tévé elé, hogy nézze az időmérőt, arra számít, hogy azt nézi, ahogyan a rajtsorrend kialakul a versenyre. Ehelyett viszont órákat kell várnia egy bonyolult folyamatra, hogy kiosszák a büntetéseket. Erre megoldást kell találnunk, mert rossz képet fest az F1-ről.”

Brundle javaslatokat is tett a rajtbüntetések kiváltására. „Talán egyszerűen minden versenyzőnek több erőforrást kéne engedélyezni szezononként, vagy alkalmazhatnának a versenyen belüli büntetéseket, áthajtást a boxutcán a futam egy pontján. Vagy a csapatokat kéne büntetni az anyagi oldalon vagy a pontszámok terén, ahelyett hogy a versenyzőket büntetnék olyasmiért, amiről nem is tehetnek.”

 

Önmaguktól védi a csapatokat a rendszer

E javaslatok évről évre visszatérnek, amikor eljön a motorcserék időszaka, megoldást azonban a csapatfőnökök szerint nehezebb találni, mint elsőre gondolnánk. A Red Bull-os Christian Horner sem rajong a mostani helyzetért, ám pillanatnyilag csak a motorszám növelését látja járható útnak.

„Mindig nehéz lesz megtalálni a megoldást. Ha konstruktőri pontokat vonnál le, és mondjuk nagy lenne az előnyöd, folyamatosan hozhatnád az új motorokat, szóval egyik sem lenne tökéletes forgatókönyv. De talán a három motor egy kicsit túl kevés. Visszük a negyediket és ötödiket a világ körüli útra – akkor miért nem használjuk őket? Egy kicsit talán túl sokat várnak.”

Az F1 erre azt szokta mondani: ebben az esetben a negyedik-ötödik motorral feszegetnék a határokat a csapatok, és a hatodik-hetedik példányt vinnék „világ körüli útra”, vagyis csak fölösleges kiadást hozna az engedmény, konkrét javulást nem feltétlenül.

Toto Wolff (Fotó: XPB)

A Mercedes főnöke, Toto Wolff szerint az anyagi okok miatt igenis szükség van a motorcserés büntetésekre.

„Ha nem adnánk rajtbüntetéseket, újra időmérős motorokat kezdenénk használni, és nem ötöt, hanem húszat. A legnagyobb csapatok és gyártók mindent megtennének, amit csak szabad, hogy előnyhöz jussanak. Emiatt van szükségünk a korlátozásokra, amik ettől visszatartanak.”

Wolff elismeri, túlságosan bonyolulttá vált a büntetések rendszere, ám rámutatott, hogy ez a felmerülő más lehetőségekkel sem feltétlenül lenne másképp. Felmerült például, hogy osszanak bónuszpontokat a kevés motort használóknak. 50 pontot kapjon, aki kihúzza három erőforrással, 15-öt, aki négy motort használ, 5-öt, aki ötöt. Wolffnak egyszerű ellenérve van erre: „Végső soron az egyén bajnokság az, ami számít. Ebben az esetben egy csomó motort szerelhetsz az autódba, vállalva a pontlevonást a konstruktőröknél, de az egyénit akkor is megnyernéd, mert minden versenyen új erőforrást használsz. Ez nyilvánvaló ellenérv.”

Tegyük hozzá, ez azért sarkítás. A konstruktőri bajnokság igenis számít, hiszen a csapatok az ottani helyezésük alapján kapják a bónuszaikat az F1 bevételéből.

 

Nem új rendszer, csak tisztánlátás kell?

A McLarent irányító Andreas Seidl nem érti, miért problémáznak annyit a büntetéseken és az azok miatti káoszon. „Világosak a szabályok. Ezekhez kell igazodnod. Nekem ezzel semmi gondom” – mondta a német, kiemelve, mindenki számára azonosak a feltételek, és mindenki ugyanazon szabályok szerint játszik.

Ő nem lát jobb megoldást a motorcserés büntetéseknél. „Minden évben vitatkozunk erről. Ha kordában akarjuk tartani a költségeket, muszáj elfogadnunk ezt. És a show-t is feldobja kicsit. Ez jó. Ha sok büntetés jön össze, az bonyolult lesz, de a szabályok ettől még egyértelműek és igazságosak.”

Változtatni Seidl szerint egy dolgon lehetne: hamarabb kéne kiadni a rajtfelállásokat, hogy a nyilvánosság számára is egyértelműbb legyen a helyzet. Például közvetlenül az időmérő edzés leintése után.

„Ez egy jó ötlet. Erről talán egyeztetünk, hogy elkerüljük az előzetes rajtrács kiadása előtt keletkező üresjáratot. Véleményem szerint nem okozna nagy nehézséget azonnal közzétenni egy előzetes rajtsorrendet, majd várni a parc fermében, hogy megerősíthessék a végleges sorrendet.”

 

A költségplafon a megváltás?

Az egy évben használható motorok számát a 2000-es években azért kezdték korlátozni, hogy megvédjék az őrülten költekező csapatokat önmaguktól. Brundle aktív versenyzőként élte át az „okot”. „Emlékszem, amikor a nyolcvanas és kilencvenes években versenyeztünk, lényegében minden nap új motort kaptunk, és az élcsapatok úgy hatvan motort építettek és használtak. Ez természetesen nem fenntartható vagy elfogadható” – magyarázta.

A kiadások fékezéséhez innen nézve hatásos a büntetési rendszer. Időközben viszont életbe lépett az akkoriban még elutasított költségvetési plafon, és hamarosan a motorgyártókra is érvényes lesz egy ilyen korlátozás. Ez az, ami hosszú távon szükségtelenné teheti a motorszám korlátozását?

Wolff szerint van rá esély. „Ha jön a költségvetési plafon a motoroknál, ez az egész eltűnik” – mondta az osztrák. „De így is vigyáznunk kell, hogy ne alakuljon ki fegyverkezési verseny a motorok terén. Bármilyen szabadságot is hagysz, mindig ki fogjuk használni azt. És talán még taktikusabban. Ha például öt vagy tíz rajthelyet veszítesz, de a motorod háromszor gyorsabb, akkor ezt is belekalkuláljuk” – tette hozzá.

George Russell (Fotó: Mercedes)

Brundle szerint rövid távon egyértelmű, hogy a motorbüntetés probléma. „Jövőre huszonnégy verseny lesz, és akár három, akár hat sprintfutam, tehát az F1-nek nyilvánvalóan szükséges rendeznie az erőforrások számára vonatkozó szabályozását és a sportszabályzatot is. Az F1 több milliárdos világában nevetségesnek hat, amikor úgy tűnik, a csapatok kifogynak a motorokból, miközben természetesen nincs is így.”

George Russell mindkét oldal álláspontját megérti. „Az éremnek két oldala van. Szeretnénk fenntarthatóbbá válni az F1-gyel, csökkenteni a szezon során használt motorok számát, és közben egyre több lesz a verseny. Van három motorunk huszonkét futamra, amiknek nem is tudom, hány kilométert kell teljesíteniük egyenként, de nagyon sokat. Normális, hogy menet közben vannak hibák. Az F1 biztosan újra fogja gondolni ezt” – vélekedett a brit.

Újragondolja, mint minden év ezen időszakában. De hogy meg is oldja-e…

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak