Musorujsag
Élő Eredmények
×

A Ferrari lenne a nagy vesztese az FIA spái direktívájának?

A Ferrari lenne a nagy vesztese az FIA spái direktívájának?

Formu1a.uno, Motorsport
Bár a csapat tagadja, a találgatások szerint igenis közrejátszhat a Ferrari visszaesésében az FIA Spában bevezetett új technikai direktívája. A vörösök újra nyerni akarnak, és ennek jegyében kedden egy titkos „tesztet” is lebonyolítottak.

A vártnál versenyképesebbnek bizonyult a Ferrari Monzában, ám ez is kevés volt Max Verstappen és a Red Bull győzelmi sorozatának megtöréséhez. A címvédő csapata a nyári szünet óta egyértelmű fölénybe került a többiekkel szemben, és miközben világos, hogy a tömegcsökkentésen áteső autójuknak is nagy szerepe van ebben, az is egyértelmű, hogy a Ferrari is visszaesett valamennyire.

Erre utal az is, hogy a vörösök az elmúlt négy versenyből többször is a Mercedes szintjén voltak, Zandvoortban pedig mögéjük szorultak. Mattia Binotto csapatfőnök a gumikezelésben látja a probléma gyökerét: autójuk a Hungaroring óta gyorsabban fogyasztja az abroncsokat, mint korábban. Hogy miért, arra többféle magyarázat is van.

Az egyiket a félrefejlesztés jelenthetné. Binotto Monza előtt elismerte, bizonytalanok a Franciaországban bevetett új padlólemezük hatékonysága kapcsán, és emiatt az Olasz Nagydíj péntekjén összehasonlító tesztet hajtottak végre a régi és az újabb verzió között. Az olasz Motorsport és a szintén olasz Formu1a.uno című portálok úgy tudják, e tesztekből a Scuderia mérnökei azt állapították meg, hogy az új padlólemez nem rosszabb a réginél, vagyis a fejlesztéssel nem siklottak félre.

Fotó: XPB

Utóbbi lap szerint minden jel arra utal, hogy a Ferrari gumikezelési gondjai és az autója működési tartományának beszűkülése egy másik fajta problémával is összefüggésben áll, annak pedig az FIA által az autópattogás és a padlólemezzel való trükközés ellen bevezetett spái technikai direktíva áll a hátterében.

Az olaszok szerint a Ferrarinak a direktíva miatt meg kellett kicsit emelnie az autója hasmagasságát, és a korábbinál merevebbre kellett hangolnia a futóművét. Ezzel azt a legfőbb erősségét veszítette el, amivel az első félévben még a Red Bull-főtervező Adrian Neweyt is iriggyé tudták tenni: az F1-75-ös könnyű beállíthatóságát, sokoldalúságát, és mindenekelőtt a lassú kanyarokban meglévő fölényét.

A Formu1a.uno elemzéséből kiderül, hogy a Ferrari az elmúlt három versenyen egyértelműen visszaesett önmagához és a Red Bullhoz képest a 150 km/óra alatti tempójú kanyarokban, ami a merevebb futóműve miatt lehet. Emellett feltűnő, hogy a vörös autók már nem kezelik annyira jól, ezért nem is támadják annyira agresszívan a kerékvetőket, mint a direktíva előtt. A lap következtetése, hogy a lassú kanyarokban megfigyelhető lassulás és a gumikopási gondok is elsősorban annak köszönhetők, hogy a Ferrarinak összességében csökkent a mechanikus tapadása, ami korábban az egyik nagy fegyvere volt a Red Bull ellen.

Miközben a bajnokság talán már elúszott a maranellóiak számára, arról még távolról sem tettek le, hogy újra futamokat nyerjenek, és az év eleji versenyképességüket visszanyerve zárják le az évet. Az olasz portál szerint ennek jegyében most a padlólemezük módosításával és bizonyos új beállításokkal kísérleteznek, hogy újra jól működtessék a gumikat.

Carlos Sainz és Charles Leclerc (Fotó: XPB)

Eltökéltségüket jelzi, hogy e hét keddjén Carlos Sainz állítólag Fioranóban vitte pályára az idei autójukat. Erre az FIA szabályzatában a promóciós napokra vonatkozó előírás biztosított lehetőséget: egy évben két alkalommal teljesíthető egy mindössze 15 kilométeres „bemutató”.

Annak apropóját a hírek szerint egy hamarosan bejelentendő új szponzorral való forgatás képezte, ám a mérnökök is igyekeztek adatgyűjtésre felhasználni a rövidke menetet. Sainz autóját a hírek szerint a Szingapúri Nagydíjra szánt nagy leszorítóerős csomaggal és a gumigondok orvoslására kiötlött beállításokkal küldték pályára, hogy még az első szabadedzés előtt felmérhessék ezek hatásait.

Szingapúr papíron a Ferrari pályája lehetne – legalábbis az első félévben biztosan annak számított volna. A Red Bullnál elismerték, a hátralévő helyszínek közül éppen Szingapúrtól tartanak a legjobban. Kérdés, hogy a vörösök mennyire tudják még érvényesíteni a lassú kanyarokban korábban meglévő tempójukat.

A Scuderia számára nemcsak egy-két becsületgyőzelem miatt lenne fontos, hogy újra képessé váljon a Red Bull legyőzésére. Binotto már többször hangsúlyozta, a mostani problémáik megoldását a 2023-as autójuk fejlesztése miatt is létfontosságúnak érzi.

Borítókép: Carlos Sainz (Fotó: XPB)

További tartalmak