Musorujsag
Élő Eredmények
×

Horner: Wolffék médiacirkuszt és Red Bull-ellenes narratívát teremtettek

Horner: Wolffék médiacirkuszt és Red Bull-ellenes narratívát teremtettek

Beyond The Grid
A Red Bull a mumusa Toto Wolffnak, mert nincs felette hatalma – Christian Horner szerint ebben gyökerezik a tavaly gyűlölködésbe átcsapott rivalizálásuk, mely közvetve az abu-dzabi végjáték botrányában is szerepet játszott.

A Red Bull csapatfőnöke az F1 történetének egyik legkiélezettebb és legmagasabb színvonalú párharcaként tartja számon Max Verstappen és Lewis Hamilton 2021-es bajnoki küzdelmét. Azt ugyanakkor a botrányok, valamint a színfalak mögött és a színpadon is vívott politikai csatározások tették egy kissé rossz emlékűvé. Na meg a végjáték, amely Michael Masi versenyigazgató rossz döntései miatt botrányba torkollt.

Christian Horner a Beyond The Grid F1-es podcastban elárulta, ő többször is beszélt az idén év elején kirúgott Michael Masival, mivel igazságtalannak érezte, ahogyan vele bánt a sportág és a sajtó, de azt is elismerte, hogy a helyzet létrejöttéhez az ő Toto Wolff-fal való rivalizálásának is volt némi köze.

A brit kiemelte, annyira szoros csatát vívtak tavaly a Mercedesszel, hogy az teljesen kifacsarta őket, ám ez a küzdelem nem korlátozódott csak a versenypályára. „Ami a pályán kívül történt, az ugyanannyi energiát elvitt, mint a pályán zajló. Nagyon sok volt a politizálás” – állapította meg.

Toto Wolff és Christian Horner (Fotó: XPB)

Hogy így alakult, abban Horner szerint több tényező is szerepet játszott. Például az, hogy a Red Bull megizzasztotta a Mercedest, vagy az, hogy ezzel párhuzamosan agyelszívással gyengítette meg a csillagosok motorrészlegét. „Nagy a versengés ebben a sportban, ebben az üzletben. A pályán nagyon sok minden történt, de közben a pályán kívül is. Megalapítottuk a Red Bull Powertrainst. És Toto szerintem mindig is fenyegetést látott a Red Bullban, mert sosem sikerült irányítása alá vonnia vagy hatnia rá. Mi mindig függetlenek voltunk.”

„Nagyon intenzív volt, sok minden zajlott a pályán kívül, szerződtettünk sok embert tőlük a Red Bull Powertrainshez, és nagyon nagy lobbimunka zajlott az FIA-nál az autó különböző elemei kapcsán is.”

„A versenyzőik által kapott figyelmet is kihasználták ehhez, legyen szó akár az autónk hátsó szárnyáról Barcelonában, miközben az első szárnyak elhajlását gond nélkül engedélyezték. Úgy éreztük, egy kicsit játszadoznak velünk. És volt egyfajta médiacirkusz is, amit ugyancsak felhasználtak. Egy Red Bull-ellenes narratívát teremtettek, és ezt én egy kissé igazságtalannak éreztem. Maxszal szemben nagyon igazságtalannak”

– magyarázta Horner, utalva a már 2021-ben is emlegetett sérelmükre, hogy a Mercedes mozgósította a nagy média- és PR-gépezetét ellenük.

A nyomásgyakorlás Horner szerint Wolfftól a versenyek alatt sem állt távol, és ennek volt köze ahhoz, hogy Abu-Dzabiban az történt, ami. A Red Bull főnöke egyértelművé tette, hogy továbbra is túlzásnak érzi, ahogyan elbántak Masival. „Úgy éreztem, nem kezelték őt igazságosan. Minden tőle telhetőt megtett, hogy kövesse az irányelveket, amiket kijelöltek neki. Egyetlen dolgot szúrt el, hogy nem engedte az utolsó két lekörözöttnek visszavenni a körét. De mindennel, amit tett, követte az előírásokat és az irányelveket, amik arról szóltak, hogy a pályán kell lezárni a versenyeket.”

Lewis Hamilton és Max Verstappen (Fotó: XPB)

Habár Horner nem hinné, hogy Masi ezt a hibát azért követte el, mert ő és Wolff a versenyen folyamatosan lobbizással próbálták manipulálni a döntéseit, ám azt elismeri, hogy ez a gyakorlat nem volt jó hatással a rendszer működésére.

„Nem, nem hinném. De volt egy precedens. Ez Totóval kezdődött, amikor elkezdték bejátszani a beszélgetéseket. Ebben én is hibás vagyok, mert emellett érveltem a stratégiai csoport megbeszélésein, felhívva a figyelmet, hogy annyi belső párbeszéd zajlik, hogy szerintem erről a nézőknek is tudniuk kéne. Főleg a csapatmenedzserek és a bíró (versenyigazgató) között. Azt reméltem, hogy ettől talán kevesebb lesz, de úgy gondoltam, ez lenyűgöző párbeszéd lehet, mert a csapatmenedzser csak akkor hívja a versenyigazgatót, ha úgy érzi, alapos oka van vitatkozni, és nem fognak triviális dolgok miatt anyázni” – mesélte arról, milyen szerepe volt abban, hogy az F1-es közvetítésekben a Spanyol Nagydíjtól elkezdték bejátszani a csapatok versenyirányítással folytatott rádiós párbeszédeit is.

„Barcelonában volt, hogy bejátszották, ahogy Toto rádiózik »Mikeynak«. És én furcsának találtam ezt, mert sosem voltam közvetlen csatornán, mindig a csapatmenedzser lépett kapcsolatba vele”

– nevezte meg az egész rádiós lobbizásuk kiindulópontját.

Horner szerint ezt követően Silverstone, azaz Lewis Hamilton és Max Verstappen balesete kapcsán szabadult el minden, ahol mindketten heves győzködésbe kezdtek a versenyigazgatónál. „Toto hirtelen nagyon sokat kezdett beszélni Michaellel, majd küldött neki egy e-mailt, aztán pedig ment hozzájuk. Ekkor azt gondoltam, rendben, ezt nem hagyom, felmegyek, mert úgy éreztem, nagyon egyoldalú lenne, és egy csapatfőnöknek nem lenne szabad lobbiznia és befolyásolnia a versenyigazgatót.”

Toto Wolff és Christian Horner (Fotó: XPB)

„Utólag azt mondom, Toto és én eléggé parázs szóváltásba kerültünk azon az eseményen. Toto nyilván azt mondta, hogy a versenyzőjét nem kéne büntetni, míg én eléggé bosszús voltam, mert a versenyzőm kórházban volt, az autónk kiesett. Szerintem ezután a verseny után kellett volna azt mondani, hogy csak egyfajta kommunikáció lehessen: a csapatmenedzserek és a versenyigazgató közötti.”

„Azon a ponton a versengés annyira elvakulttá vált, hogy mindent meg akartál tenni a csapatodért, amit lehetett. Természetes, hogy erőteljesen érvelni kezdesz a csapatodért, ha van rá lehetőség. Ez vezetett Abu-Dzabihoz, ahol a verseny során Toto többször is jelentkezett, hogy ne legyen biztonsági autó, és próbálta irányítani a verseny alakulását. Én pedig hallottam az üzenetváltást. Az első reakcióm a védekezés volt. A legjobb védekezés pedig a támadás, és prezentálni akartam a mi álláspontunkat. Nem lehet egyoldalú, mert az lenne a legrosszabb, ha egyvalakinek lenne ráhatása erre” – magyarázta Horner.

Kiemelte, ettől függetlenül továbbra is úgy érzi, hogy a szezonzárót nem Masi műhibájával nyerték meg, hanem azzal, hogy Nicholas Latifi balesete miatt pályára küldték a biztonsági autót, amit ők egy okos kerékcserére használtak ki, és a jó taktikai húzásukkal előnybe kerültek Hamiltonnal szemben.

Borítókép: Toto Wolff és Christian Horner (Fotó: XPB)

További tartalmak