Musorujsag
Élő Eredmények

Szingapúrban enyhít a pattogásellenes szabályokon az FIA

Szingapúrban enyhít a pattogásellenes szabályokon az FIA

Motorsport
Problémákat okozhat a pattogás szempontjából az egyenetlen szingapúri pálya, ezért az FIA A hétvégére módosított a pattogást korlátozó előírásain.

Volt egyszer egy Azeri Nagydíj, melynek egyenetlen pályáján őrült módjára pattogtak az F1-es autók. A versenyzők panaszkodtak, az FIA pedig cselekedett: megalkotott egy mérési rendszert, és összeállított egy – végül csak Spától életbe lépő – új technikai direktívát, hogy korlátozza a 2022-es versenygépek pattogásának mértékét. A probléma azóta sehol sem volt olyan súlyos, mint Bakuban, és eddig a szigorított szabályozás sem okozott fejtörést senkinek.

Ezen a hétvégén Szingapúrban, egy másik olyan utcai pályán versenyez a mezőny, amelyre jellemző az aszfalt egyenetlensége, és több csapat is aggódott, hogy a pattogás talán újra probléma lehet. A mérések szempontjából is. Az FIA ezen érvekre reagálva úgy döntött, Szingapúrra módosít az eddigi rendszerén.

A mérések során, amik alapján az FIA vizsgálja, hogy egy autó az előírt pattogási határérték alatt marad-e, az autók függőleges irányú mozgásánál 100 kilométerekre vetített átlagértéket határoznak meg. A csapatok rámutattak, hogy ahol nem sima az aszfalt, ott a buckák úgy megdobhatják az autót, hogy e kilengések nagyban ronthatják az elért átlagértéket, ezért fennáll annak a veszélye, hogy akaratlanul is átlépik az FIA által meghúzott határértéket, mely nem az autók aerodinamikai jellegű delfinező vagy pattogó mozgásának lenne a következménye, hanem pusztán a pálya egyenetlenségének.

Nikolasz Tombazisz, az FIA technikai igazgatója a Motorsport információi szerint emiatt jelezte a csapatok felé, hogy a mostani hétvégétől a mérések során a pálya egyenetlenségét is figyelembe fogják venni, és egy olyan új maximumértéket határoznak meg, melynél az egyenetlenség miatti rendkívüli kiugrásokat nem veszik számításba.

Az FIA korábban jelezte, aki átlépi a megszabott határértéket, azt előbb az autó beállításainak módosítására kötelezik, és ha még akkor is fennáll a probléma, a versenybíróság elé viszik az ügyet, melynek vége akár kizárás is lehet. A csapatok mérnökei szerint a szövetség olyan magasan húzta meg a plafont, hogy eddig még csak a közelébe sem kerültek annak.

Fotó: XPB

A spái szigorítást az FIA egyébként biztonsági, illetve egészségügyi okokra hivatkozva vezette be: szakértőkkel konzultálva arra jutott, hogy a túlzott és tartós autópattogás többféle fizikai problémát okozhat a versenyzőknek hosszú távon. A rázósabb pályák esetében a jelek szerint elnézőbbek lesznek.

A szingapúri pályát egyébként az idei évre éppen a 2022-es autókra jellemző pattogás miatt újraaszfaltozták. Éppen azért, hogy megelőzzék a problémákat. A kivitelező Dromo cég vezetője, Jarno Zaffelli a Racefansnek elmondta: „A helyi szervezők szerettek volna megbizonyosodni arról, hogy a pálya újra versenyre alkalmas állapotban van. Felügyeltük az aszfalt lefektetését, hogy javítsunk a pálya felületén, és az megfelelő legyen a jelenlegi F1-es autókkal való versenyzésnek.”

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak