Musorujsag
Élő Eredmények
×

„Ez súlyosabb, mint csalni a pályán!”

„Ez súlyosabb, mint csalni a pályán!”

Autosport
Elítélik a költségvetési plafont átlépőket, és büntetést kérnek a szabályszegőkre az F1-es csapatok.

Nem várt témája lett a hétvégi Szingapúri Nagydíjnak, hogy az FIA a hírek szerint lefolytatta a 2021-es költségvetések ellenőrzését, és két csapat is fennakadt a rostán. Míg az Aston Martin a hírek szerint csak kisebb kihágást követett el, a Red Bull állítólag komolyan túlköltekezte magát, és több rivális szerint ezzel komoly helyzeti előnyre tehetett szert – akár a 2022-es szezont tekintve is.

Miközben leginkább a két fő rivális, a Mercedes és a Ferrari háboroghat, az ügy a többi istállót sem hagyja hidegen. Többségük határozottan büntetendőnek tartja, ha valaki túllépte a limitet. „Szerintem olyan nincs, hogy ne tartsuk be a költségvetési plafont. És ha valaki nem maradt a költségplafon alatt, akkor annak súlyos következménye kell, hogy legyen. Ha valaki nem maradt a plafon alatt tavaly, azzal jó eséllyel előnyt szerzett az idei autó fejlesztése terén is” – jelentette ki a Williams csapatfőnöke, Jost Capito.

„Az idei autókkal az egész szezonra kihatása van ennek. Sportszempontból van hatása az idényre. Nincs értelme annak, hogy az elköltött pénzen túl még pénzbüntetést fizess. Ez ellentmondana a szabályok lényegének. És az én szememben ez súlyosabb vétség, mint csalni a pályán az autóval.”

A német a lehetséges következmények kapcsán kiemelte, még ha utólag ki is zárnának valakit az adott szezonból, azzal a következő évre szerzett előnyétől nem fosztanák meg. „Nem hinném, hogy a tavalyi évre kéne vonatkoznia, mert nagyobb a hatása az idei évre. Teljesen téves lenne, ha a múlt szezonra vonatkozóan kerülne rá sor, mert az már megtörtént, lezárult, a PR-ja is megvolt, a marketingoldala is. Ha így lenne, szerintem soha senki nem maradna többé a költségplafonon belül, mert csak a múltra lenne hatása. Az aktuális szezonra is hatással kell lennie. És az FI-nak szerintem ezért kell gyorsnak lennie. Muszáj reagálniuk, mert a csapatok többsége a költségplafon alatt volt, és nem büntethetnek senkit azért, mert tartotta a plafont. Szóval reagálniuk kell” – mondta Capito.

Jost Capito (Fotó: XPB)

Az Alfa Romeo csapatfőnöke, Frédéric Vasseur úgy véli, ha történt kihágás pénzügyi területen, azt úgy kell kezelni, mint a technikai szabálysértéseket. „A költségvetési plafon létfontosságú volt az F1 számára. Tudom, hogy nagy feladat volt életbe léptetni, de most, hogy már érvényben van, a legfontosabb felügyelni. És biztosítani, hogy ne legyen mozgástér. Nagyon szigorúnak kell lennünk ezzel.”

„Ki is zárhatnak egy versenyről, ha 0,9 milliméterrel hajlik az első szárnylapod, mint nekünk két évvel ezelőtt. Ha háromszáz grammal vagy a tömeghatár alatt, kizárnak. Ha milliókat költöttél fejlesztésekre adott versenyen, az teljességgel igazságtalan. Ha ilyesmi történt, akkor az FIA-nak lépnie kell.”

„Tudni kell, hogy néha kétszázezer euróból már egy nagy fejlesztést vihetsz pályára. És ha átléped a költséghatárt, akkor több tizedet nyerhetsz vele, és egynél több versenyre” – mondta a francia.

Frédéric Vasseur (Fotó: XPB)

Az Alpine főnöke, Otmar Szafnauer is úgy véli, komoly előny a határátlépés. Ő tavaly még a másik gyanúba keveredett csapatot, az Aston Martint irányította… „Amivel túlköltekezel, azt a pénzt a teljesítményre fordítod. És ha elkezdesz a teljesítményre költeni, amire másoknak nincs lehetőségük, mert tartják magunkat a költségplafonhoz, az komoly dolog. Az FIA-nak büntetnie kell a határt túllépőket. Előbb látni kell, mennyire súlyos a szabálysértés, aztán ennek megfelelő büntetés kell.”

Az amerikai szerint aki többet költött, jogtalan előnyhöz jutott azokkal szemben, akik éppen a plafon miatt bocsátottak el embereket, mondtak le fejlesztésekről. „A megfelelő büntetésre van szükség. Ha például többet tesztelsz a szélcsatornában, annak megfelelő büntetés kell, mondjuk korlátozni kell a szélcsatornás tesztek számát a következő évben.”

Az FIA péntek este közleményben jelezte, tudatában van annak, milyen élénk találgatás indult a helyzetről, ám a véleményeknek nem lesz hatásuk az eljárás lefolytatására és az esetleges döntéseikre.

Borítókép: Fotó: Red Bull

További tartalmak