Musorujsag
Élő Eredmények
×

Mercedes, Ferrari a Red Bullról: „Mintha szteroiddal telepumpált autód lenne”

Mercedes, Ferrari a Red Bullról: „Mintha szteroiddal telepumpált autód lenne”

Autosport, The Race, Motorsport-Total
Felérne egyfajta doppingolással a Mercedes főnöke szerint, ha a Red Bull komoly összeggel átlépte volna a költségplafont. A rivális csapatfőnökök képet festettek arról, milyen nagy jelentősége lehet a vélt 2021-es túlköltekezésnek.

Szerdán várhatóan fény derül arra, igazak-e a Red Bullt és az Aston Martint érő vádak, a két csapat valóban átlépte-e a költségvetési határt 2021-ben. Miközben a Red Bull vezetői azzal védekeznek, hogy még le sem zárult az ügy, több forrás szerint biztosra vehető, hogy bebizonyosodik a szabálysértésük.

Az hírről elsőként beszámoló Auto Motor und Sport úgy tudja, nem kis összegről van szó, a Red Bull akár 10 millió dollárral is kifuthatott a 148 milliós tavalyi éves keretből. De még ha a „kis szabálysértés” kategóriájába eső 5%-os túllépésről is volt szó, az is komoly összeg, több mint 7 milliós dollár.

Nem csoda, hogy a Mercedes és a Ferrari máris hevesen tiltakozik és súlyos büntetést követel. Utóbbi csapat versenyigazgatója Szingapúrban próbálta szemléltetni, milyen előny lehet ennyivel több pénzt elkölteni. „Hétmillióból hetven mérnököt alkalmazhatsz, és hetven mérnök nagyon sokat jelent a köridő szempontjából.”

Az Alfa Romeo csapatfőnöke, Frédéric Vasseur eközben jelezte, nekik az egész évre szánt fejlesztési költségük a töredéke egy 5%-os túllépést jelentő összegnek. „Nálunk 2,4 millió dollár áll rendelkezésre az egész szezon fejlesztéseire.”

Frédéric Vasseur (Fotó: XPB)

A Mercedest irányító Toto Wolff elárulta, figyelik, hogy az ellenfeleik mennyit költhetnek a bevetett fejlesztéseikre, és érzése szerint a háromból két élcsapat nagyon közel van egymáshoz ilyen szempontból. „Ezt kis szabálysértésnek hívják? Az talán nem helyes, mivel ha elköltesz ötmillió dollárral többet, hiába számít kis szabálysértésnek, attól még nagy hatása van a bajnokságra. Mi szigorúan figyeljük azokat az elemeket, amiket pályára visznek az élcsapatok, 2021 és 2022 minden egyes versenyén. És látható, hogy van két élcsapat, akik nagyjából egy szinten állnak, és van egy másik, aki többet költ.”

„Pontosan tudjuk, hogy évente három és fél milliót adhatunk ki az autóra rakható elemekre. Ez megmutatja, milyen óriási különbség lenne, ha akár csak félmillióval többet adnál ki. Minden plusz teljesítményelőnyt jelent.”

„Mi nem gyártottunk könnyített elemeket az autónkra, hogy lejjebb vihessük a két számjegyű túlsúlyunkat, mert egyszerűen nincs rá pénzünk. A jövő évi autóval kell meglépnünk ezt. Nem tudunk homologizálni egy könnyített vázat, mert ez kétmillióba kerülne, és ennyivel a plafon fölé kerülnénk. Szóval látható, aki többet költhet, az teljesítményelőnybe kerül.”

Mattia Binotto (Fotó: XPB)

Ferraris kollégája, Mattia Binotto egyetért ezzel a helyzetértékeléssel. „A tavalyi bajnokságra gyakorolt hatáson túl ennek az ideire is van hatása. Meglátjuk, mi lesz szerdán, aztán ítélkezünk, de bármilyen összegről is van szó, fontos lenne tudni.”

„Ha ez négymillió, az még a kis szabálysértés kategóriájába tartozik-e, de négymillió egyáltalán nem kevés. Számunkra négymillió dollár egy teljes szezon fejlesztési költségét lefedi. Négymillió azt jelenti, hogy alkalmazhatsz hetven embert a technikai részlegeden, és olyan megoldásokat gyárthatsz le, amik akár fél másodpercet jelenthetnek körönként.”

„Szóval még ha valamit a kis szabálysértés kategóriájába is sorolnak, az sem kicsi. Körönként fél másodpercről beszélünk, és ezt az előnyt a következő szezonokra is átviszed, mert miközben ez 2021-ben kezdődött, még 2022-ben és 2023-ban is versenyképesebbé tesz. Szóval ez egyértelműen fontos kérdés. Az egész költségvetési plafon hitelessége múlik rajta. Remélem, hogy mindenki helyesen jár el, mert különben nagyon nagy problémát kell megoldanunk” – mondta a Scuderia főnöke az olasz Sky televíziónak.

Toto Wolff szerint ez felér egyfajta doppingolással. Ezért is látja dilemmának, milyen büntetés lenne a megfelelő. Felmerült, utólag akár még a versenyzők bajnokságának végeredményét is megváltoztathatnák. „Nem lennék a bírók helyében. A versenyzők a szívüket-lelkület kiteszik, hogy nyerjenek, és a csapat hoz olyan döntéseket, amikről ők semmit sem tudnak. Végső soron viszont egy olyan autót kapnak, amit telepumpáltak szteroiddal” – élt szemléletes hasonlattal.

Borítókép: Mattia Binotto és Toto Wolff (XPB Images)

További tartalmak