Hajmeresztő, Jules Bianchi 2014-es szuzukai tragédiája tükrében sokkoló jelenet volt, hogy a Japán Nagydíjon az első körben történt baleset után úgy küldött pályára egy munkagépet a versenyirányítás, hogy közben még kint voltak az autók. Pierre Gasly nem is türtőztette magát: már a rádióban ordibálva kérdezte, mit keres egy traktor a közelükben, aztán a piros zászlós kényszerszünetben is ingerülten beszélt a csapatával arról, hogy akár „meg is ölhette volna magát”, ha abba a járműbe csúszik a vizes pályán.
Az FIA eközben jelezte, piros zászló volt érvényben, és vizsgálatot indít Gasly ellen, mivel a baleset helyszínén a 250 km/órát is elérte a tempója, vagyis a veszélyhelyzetet ő teremtette.
A futam utáni vizsgálatot követően a szövetség súlyos időbüntetést szabott ki Gaslyra: utólag egy áthajtásos büntetéssel egyenértékű 20 másodperces időbüntetés, valamint 2 büntetőpont járt neki.
„Miután elhagyta a baleset színhelyét, a 10-es autó a piros zászlós helyzetben több alkalommal is átlépte a 200 k/órás sebességet, és azon a ponton 251 km/órával haladt. A versenyző elismerte, megértette, hogy sportbírók vagy akadályok is lehettek volna a pályán, és azt is belátta, hogy túl gyorsan ment.”
„A büntetés kiszabásánál figyelembe vettük azonban, hogy noha a sebessége semmilyen körülmények között nem volt lassúnak nevezhető, mint azt a szabályok előírják, lassabb volt a maximális tempónál, amit ilyen körülmények között elérhetett volna. És azt is figyelembe vettük, hogy a versenyzőt sokkolta, hogy egy traktort lát a pályán a baleset helyszínéül szolgáló kanyarban.”
Gasly a 17. helyen ért célba a végül újraindított versenyen, a büntetéssel viszont visszaesett a 18., utolsó pozícióba. A büntetőpontok terén eközben a veszélyes zónába lépett: már 9-nél tart, vagyis háromra van az eltiltást érő 12-től.