Musorujsag
Élő Eredmények

Mercedes: Nem reális elvárás, hogy sose küldjenek pályára mentő járműveket

Mercedes: Nem reális elvárás, hogy sose küldjenek pályára mentő járműveket

Mercedes
Nem várható el a Mercedes szerint az FIA-tól, hogy soha többé ne küldjön a pályára kisegítő gépeket, miközben a mezőny kint van, ám a szuzukai esetet veszélyesnek látták.

A versenyzők és csapatok is egy emberként ugrottak az FIA torkának a múlt vasárnapi esős Japán Nagydíj után, mivel elfogadhatatlannak és veszélyesnek találták, hogy Carlos Sainz első körös balesete után úgy küldtek pályára egy darus kocsit, hogy a mezőny többi tagja még körözött. Pierre Gaslyról kiderült, egyszerűen túl gyorsan hajtott a biztonsági autós/piros zászlós időszakban, amikor elhaladt a Ferrarit a pálya széléről elszállító jármű mellett, így esetében a veszélyes helyzet neki is volt köszönhető.

Versenyzőtársai szerint ettől függetlenül nehezen menthető, ami történt. George Russell megjegyezte:

„Nincs olyan körülmény, ami mellett szívesen látsz traktort a pályán. Sokat beszélünk Pierre-ről, de ez lényegtelen. Volt vagy tizenhét további autó, akik mind elhaladtak a traktor mellett, és nem igazán látták, hogy mi történik. Ahhoz, hogy láss, ki kellett menni a vízpermetből, de azzal, hogy kitérsz a vízpermetből, éppen a traktor ívére kerülsz. Szóval nincs olyan körülmény, amikor egy traktor elfogadható lenne.”

Többen is hasonlóan látták a helyzetet. Sergio Pérez például kijelentette, ő soha többé, egy kategóriában sem akar traktort látni a pályán, miközben az autók is kint vannak, és azt is megjegyezte, hogy itt nem számított, milyen viszonyok uralkodtak éppen. Az FIA ezzel szemben felhívta a figyelmet, hogy bevett gyakorlat úgy mentést végezni, hogy közben az autók a pályán maradnak, de kontrollált körülmények között, például biztonsági autó mögött. Ez ezúttal is így volt.

A Mercedes vezető versenymérnöke, Andrew Shovlin szerint nem lenne reális elvárni, hogy a jövőben soha ne lehessen egy időben a pályán a mezőny és egy mentést végző jármű, ám a mostani konkrét eset szerinte is veszélyes volt.

„A Forma–1 nagyon jó a biztonsági problémák megoldásában. Összeülünk, és megvitatjuk, mit lehetne jobban csinálni. Ezt az esetet határozottan felül kell vizsgálni” – mondta a Mercedes futamértékelő videójában.

Pierre Gasly halad el a traktor mellett (Fotó: F1TV)

„Több eleme is van ennek. Az első: el kellett-e egyáltalán indítani a versenyt? Amikor az autók elhagyták a rajtrácsot, látható volt, hogy nagy volt a vízfelverődés, a versenyzők azt mondták, nehéz körülmények uralkodnak, és talán akkor meg kellett volna szakítani a rajtot, ahelyett hogy elengedjük az autókat. De az is szokatlan volt, hogy az ennyire kis tapadás mellett még a biztonsági autós deltaidő mellett hajtva is nehéz volt a pályán maradni, a látási viszonyok pedig rendkívül rosszak voltak, így talán még lassabban kellett volna menni ahhoz, hogy biztonságosabb legyen. És adott a kérdés a mentő jármű kiküldésének időzítése kapcsán is, amikor még pályán voltak az autók.”

„Ezeket a tényezőket mind felül kell vizsgálni. Mindig adódhatnak olyan helyzetek, amikor támogató járműveket kell kiküldeni, mondjuk egy beragadt autóhoz, miközben autók vannak még a pályán. Lehetetlen lenne tehát azt mondani, hogy ilyesmit egyáltalán nem csinálhatunk. Az viszont világos, hogy ebben az esetben ez egészen veszélyesnek tűnt. Alapvetően a nagyon rossz tapadás és a gyenge látási viszonyok miatt”

– állapította meg Shovlin.

Az FIA már jelezte, a versenyzők és csapatok nyomására alapos vizsgálatot fog lefolytatni a történtek kapcsán, ám hangsúlyozta, efféle felülvizsgálatokat rendszeresen végez a versenyek után.

Borítókép: Pierre Gasly halad el a traktor mellett (Fotó: F1TV)

További tartalmak