Egy utólagos 30 másodperces időbüntetéssel tette semmissé az FIA Fernando Alonso Amerikai Nagydíjon nyújtott kitartó fáradozását. A spanyol a Lance Stroll-lal történt ütközés után csodával határos módon folytatni tudta a futamot a levegőbe emelkedő, majd a földre csapódó autójával, mi több, abban a 7. pozícióban intették le, amiért az ajtót rácsapó kanadaival küzdött az ütközésükkor.
A verseny után pár órával aztán jött a váratlan fordulat. A Haas óvást nyújtott be Alonsóék ellen, mivel a spanyolnak a verseny második felében előbb lelazult, majd le is szakadt a jobb visszapillantó tükre. Az FIA megállapította, hogy a sérülés veszélyes volt, ezért szabta ki a „stop and go” büntetéssel egyenértékű időbüntetést.
Otmar Szafnauer, az Alpine csapatfőnöke már a vizsgálat előtt megállapította: „Szerintem ez nevetséges. Nyilvánvalóan volt egy sérülés a baleset után, de az autók sérüléssel is befejezhetik a versenyt. Szabályosan történt.”
Csapata az ítélethirdetés után jelezte, nem törődik bele a pontvesztést eredményező büntetésbe, és megtámadja azt. Az FIA indoklásában két olyan megállapítás is szerepel, amire hivatkozhatnak. Az egyik, hogy a szövetség elismerte, a Haas 24 perccel a beadási határidő lejárta után nyújtotta be óvását. Hogy mégis befogadták, azt azzal indokolták, hogy ebben az esetben nem lehetett volna betartani a határidőt.
A másik támadható részt az jelenti, hogy az FIA bírósága furcsállotta, hogy Niels Wittich versenyigazgató a futam során nem adott ki az autó veszélyességére figyelmeztető zászlójelzést Alonsónak, holott a Haas külön felhívta a figyelmét a problémára. Az FIA szerint a figyelmeztetéstől függetlenül az Alpine felelőssége biztosítani az autója biztonságát, és ez megítélésük szerint nem történt meg.
Az Alpine ezek után az alábbi közleményben tudatta, hogy óvni fog az óvás ellen, és Alonso büntetésének törlését kéri.
„Az Alpine csapata csalódott a 14-es rajtszámú autó futamot követő időbüntetése miatt. Ez sajnos azt jelenti, hogy Fernando kikerül a pontzónából.”
„Az FIA-nak jogában áll fekete–fehér zászlójelzést adni a verseny alatt, amennyiben úgy érzi, az autó nem biztonságos, és ebben az esetben felmérték az autót, majd úgy döntöttek, hogy nem jön zászló. Emellett a verseny után az FIA technikai delegáltja szabályosnak minősítette az autót.”
„A csapat úgy hiszi, hogy a határidő lejárta után 24 perccel benyújtott óvást nem kellett volna elfogadni, ezért a büntetést érvényteleníteni kell. Ennek következtében a csapat óvást nyújtott be a Haas eredeti óvása ellen.”
Alonso a 7.-ről a 15. helyre esett vissza a 30 másodperc hozzáadásával, és csapatával együtt hat pontot veszített – igaz, ebből egyet a 10.-nek előlépő Esteban Oconnal visszanyertek. A Haas eközben a 9.-ként leintett Kevin Magnussen 8. helyre kerülésével plusz két ponthoz jutott.