Musorujsag
Élő Eredmények
×

Bizarr probléma miatt tiltották meg Cunodának, hogy visszavegye a körét

Bizarr probléma miatt tiltották meg Cunodának, hogy visszavegye a körét

The Race
Igazságtalanul kapott egy kört Cunoda Juki a brazíliai versenyen, mert bizarr helyzetet teremtett az FIA rendszerének egy hiányossága. Elmagyarázták, miért nem vehette vissza a körét, miközben mindenki más igen.

Ha már azt gondoltuk volna, hogy a múlt évi abu-dzabi balhé után tett intézkedéseknek köszönhetően többé nem fordulhat elő, hogy nem minden lekörözött kapja vissza a körét egy biztonsági autós fázis alatt, tévedtünk. Vasárnap a Sao Pauló-i Nagydíjon megismétlődött az, amiért tavaly Michael Masi versenyigazgatót kirúgták – csak teljesen más körülmények között. Miközben tavaly Masi az időhiány miatt, önhatalmúlag tagadta meg pár versenyzőtől, hogy az újraindítás előtt lenullázza a körhátrányát, Cunoda Jukinak most egy bizarr rendszergubanc miatt nem volt lehetősége erre.

A hajrában jött biztonsági autó idején a két Williams-versenyző engedélyt kapott arra, hogy megelőzze a sort és a biztonsági autót, Cunoda viszont annak ellenére nem, hogy a gyakorlatban Nicholas Latifi előtt állt a versenyben. A versenyzőket rajtszámuk felmutatásával szólítják a gyorsításra ilyen helyzetekben, ám a japán kimaradt ebből, így veszített pozíciót Latifivel szemben, és maradt a teljes mezőnyből egyedüliként körhátrányban.

De miért nem vehette vissza, ami jogosan járt volna neki? A választ az FIA közleményben adta meg, melyből kiderül, Cunoda boxba látogatása és a rendszer egy hiányossága állt a háttérben.

A szövetség kivizsgálta az esetet, és megállapította, semmi sem romlott el, csak egy furcsa helyzet állt elő, melyet a pálya és a boxutca egyedi kialakítása idézett elő

Cunoda az eredményjelző szerint egy kör hátrányban volt a biztonsági autó idején, ám mivel a boxba hajtott, és annak gyors bejárata miatt egy ideig ott gyorsabban haladt, mint a biztonsági autó által visszafogott mezőny, a boxutcán belül előbb szelte át a célvonalat, mint a biztonsági autó. A rendszer ezt úgy regisztrálta, hogy az Alpha Tauri versenyzője visszavette a körhátrányát.

Yuki Tsunoda (Batchelor / XPB Images)

A gyakorlatban ez nyilvánvalóan nem történt meg. Cunoda kereket cserélt, állt a garázsa előtt, így a mezőny közben visszaelőzte. Innentől a rendszer ismét körhátrányt írt a neve mellé, ám mivel egyszer már visszavette a körét, még egyszer nem tehette meg…

„Amikor visszatért a pályára, a rendszerek helyesen azt mutatták, hogy újra egy kör lemaradásban van. Ennek ellenére már visszavette a körét egyszer, így nem volt jogosult újra megtenni ezt, amikor a biztonsági autós fázis véget ért. A versenyirányítás ellenőrizte, hogy ez helyes volt, és megerősítette, hogy csak a 6-os és a 23-as autók vehetik vissza a körüket.”

Habár ez nyilvánvalóan nem volt így rendjén, az FIA megállapította, nem történt eljárásbeli vagy rendszerhiba, ám a kérdést meg fogják vitatni a csapatok sportigazgatóinak következő gyűlésén.

A futam után Cunoda elárulta, azért nem eredt a többi lekörözött után, mert nem engedték neki. „Azt mondták nekem, hogy maradnom kell a sorban, és csak maradtam. Azt gondoltam, előzhetek, de azt közölték, hogy nem, csak maradjak”– mesélte.

Jonathan Eddolls, az Alpha Tauri szakembere eközben rámutatott, Cunoda nemcsak a körhátrány miatt került hátrányba ezek után. „Nem vehette vissza a körét, de nemcsak egy kör hátrányban volt ezzel, de utána folyamatosan kapta a kék zászlókat is. Szóval már esélye sem volt arra, hogy bárkit megelőzzön. Normál esetben visszaveheted a körhátrányod a biztonsági autó mögött, de ma nekünk azt mondták, tartsuk a helyünket. Emiatt egy körrel a mezőny után értünk célba, esélytelenül” – panaszkodott Eddolls.

Borítókép: Yuki Tsunoda (Coates / XPB Images)

További tartalmak