Musorujsag
Élő Eredmények
×

Hamilton soha többé nem akarja vezetni az idei Mercedesét

Hamilton soha többé nem akarja vezetni az idei Mercedesét

The Race, GP Fans
Alig várja Lewis Hamilton, hogy szabaduljon a W13-as Mercedestől, amelynek az első pole-nélküli, de talán győzelem nélküli szezonját köszönheti az F1-ben.

Az Abu-dzabi Nagydíj szombati időmérő edzésén is kijutott a Mercedes versenyzőinek az idei autójuk problémáiból. Lewis Hamilton az 5. helyet hozó kvalifikáció után elárulta, visszatért az évüket tönkretevő pattogás jelensége, bajlódott a nem egyformán melegedő első fékekkel, és rengeteg időt veszítettek a hosszú egyenesekben.

És ez csak pár volt a W13-as modelljük 2022-es számtalan betegségéből. Delfinezés, pattogás, úthoz verődés. Túlságosan merev futómű, szűk működési tartomány, hiperérzékenység az időjárásra, a hőmérsékletre, gumimelegítési nehézségek, nagy eltérés az időmérős és a versenytempó között. Gyenge egyenesbeli tempó, nagy légellenállás, rossz aerodinamikai hatékonyság. Kiszámíthatatlanul ingadozó versenyképesség, akár hétvégén belül is. Ezek határozták meg a csillagosok idei évét, mely nyolc szezon óta az első volt, amelyben esélytelenek voltak a bajnoki győzelemre.

Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)

A lista túl hosszú ahhoz, hogy Hamilton fájó szívvel búcsúzzon idei munkaeszközétől, mellyel – az F1-ben töltött 16 éve során először – egyetlen pole pozíciót sem tudott szerezni. A brit ugyanakkor biztos benne, hogy a 2023-as utód teljesen más, jobb lesz az idei Mercedesnél.

„Alig várom már a keddi nap végét (az évzáró teszt Abu-Dzabiban, a szerk.), ami az utolsó alkalom lesz, hogy vezetnem kell ezt a dolgot. Soha többé nem tervezem újra vezetni! Nem fog azon autók közé tartozni, amit a szerződésemben kérni fogok, hogy megkaphassam!”

– mondta a hétszeres világbajnok a szombati időmérő edzés után.

Az autót megalkotó Mercedes akár sértésnek is vehetné a kijelentését, de valószínűleg ők maguk is hasonlóan éreznek az idei szenvedés után. Toto Wolff már az év korábbi szakaszában is megjegyezte, egy sötét sarkot szánnak az idei autónak a Mercedes stuttgarti múzeumában. Most is viccelődött: „Mindig van egy különleges helyünk a gyűjteményünkben. Egészen hátul! Remélhetőleg a következő évi autó teszi majd a dolgát, mert ezzel az autóval igen meredek volt a tanulási görbénk, megértettük az aerodinamika alapjait, és a menetdinamikai korrelációt, sokat tanultunk. És azt sem fogjuk elfelejteni, hogy ez volt az az autó, amely dominált a Brazil Nagydíjon!” – mondta Wolff.

2022 Abu Dhabi Grand Prix, Saturday – Steve Etherington

Versenyzője biztosra veszi, hogy a 2023-as autó jobb lesz. „Mindenki tudja a csapatban, hogy mik a problémák és hol szúrtuk el. Egészen biztos vagyok benne, hogy a következő autót nem úgy építik meg, hogy rendelkezni fog ezekkel a sajátosságokkal” – mondta Hamilton.

A brit jó eséllyel futamgyőzelem nélkül zárja 2022-t, mely szezon e tekintetben is az első lesz számára az F1-ben. Wolff ennek azonban nem tulajdonít nagy jelentőséget.

„Azt mondja, az évenkénti legalább egy győzelem kérdése nem zavarja őt, és ha beleképzelem magam a helyébe, vagy arra gondolok, mit mondtam Brazília előtt, nem különösebben érdekel, hogy nyerünk-e egy versenyt idén, mert már minden tekintet a következő évre szegeződik. Persze az egy győzelem igazán jó érzés volt. Így legalább senki sem mondhatja, hogy idén nem nyertünk.”

„Nem hinném, hogy ez a statisztika fontos lenne számára, de olyan autót kell biztosítanunk neki jövőre, amivel a győzelmekért és a bajnoki címért harcolhat. Ez a legfontosabb. És ezt ő is tudja” – mondta Wolff a továbbra is a nyolcadik bajnoki címére hajtó Hamiltonról.

 

Visszatért a delfinezés

A csapat az elmúlt hetek fejlődése kapcsán elégedetten emlegette, hogy megértették, mi rossz az idei autón, és tudják, min kell változtatni jövőre. Annak is örültek, hogy a korábbi legfőbb problémájukkal végleg leszámoltak. Russell nemrég azt mondta, már el is felejtette, milyen volt a delfinezés. Abu-Dzabi most emlékeztette rá… „Az elmúlt két versenyen nem voltak nagy sebességű kanyarok, ezért nem volt delfinezés sem” – mondta Russell arról, miért jöhetett most vissza ez a jelenség. „Jó, hogy az FIA változtatott a szabályokon a következő évre, mert világos, hogy a delfinezés még mindig itt van.”

Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)

Wolff kiemelte, a pályának vannak rázósabb szakaszai, és a mérnökök kompromisszumokra kényszerültek a hasmagassággal, hogy visszafogják az autó ugrálását. Szerinte nem is feltétlenül rossz, hogy még egyszer tanulmányozhatják a problémát, mielőtt elvonulnak a téli szünetre.

„Fontos, hogy amikor azt gondolod, hogy ez már nem probléma többé, találsz egy pályát, ami talán nem a legrosszabb a pattogás szempontjából, és mégis előjön a delfinezés, a rossz futás. Jó, hogy van ilyen”

– mondta.

Végül kiemelte, a Red Bull-lal szembeni 0,7 másodperces időmérős hátrányuk nem csak a pattogásnak köszönhető, az egyenesben is rengeteg időt veszítenek. „Az autónk túlságosan nagy légellenállású ahhoz, hogy jó időmérős kört menjünk vele. Hat tizedet veszítünk az egyenesekben, és túl könnyű lenne azzal megoldani, hogy csökkentjük a szárny méretét, mert nálunk egyszerűen az aerodinamikai hatékonyság az, ami hiányzik. Ha csökkentjük a hátsó szárny méretét, nem leszünk elég gyorsak a kanyarokban. Jó, hogy van korreláció a szimuláció és a pályán kapott eredmények között. Remélem, a versenyen jobbak leszünk, jól bánunk a gumikkal. Előzni viszont nehéz lesz. Vagy védekezni” – bocsátotta előre a verseny kapcsán.

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)

További tartalmak