Nyolc év után sikerült letaszítania a trónról a Mercedest a Red Bullnak a konstruktőri bajnokságban. Nem is akármilyen stílusban. A bikások domináltak 2022-ben, és a fennállásuk legjobb évét produkálták. Ez igaz a győzelmek számára (17) és a szerzett pontokra (759) is. A Ferrarit a végelszámolásnál 205 ponttal előzték meg.
Ám amilyen mutatós az utóbbi szám, annyira költséges is. Az FIA tudniillik a szerzett pontok alapján számolja ki a következő évre szóló nevezési díj összegét, amit 2023-ra vonatkozóan ráadásul igencsak megemeltek az előző évhez képest.
Így fordulhat elő, hogy a Red Bullnak rekordot jelentő 6,2 millió dolláros nevezési díjat kell fizetnie 2023-ra. Az összeg 752 ezer dollárral magasabb, mint a Mercedes eddigi csúcsot jelentő 2020-ra szóló nevezési díja, és 1,4 millióval nagyobb, mint a Mercedes tavalyi konstruktőri címe után számolt idei nevezési díj.

Ez nemcsak a több szerzett pontnak köszönhető, hanem annak is, hogy az FIA idén az alapdíjat több mint 40 ezer, a konstruktőri bajnok pontjainak díját pedig 485 dollárral megemelte.
A konstruktőri győztes és a többi csapat nevezési díját eltérő módon számítják ki. Mind a tíz gárdának be kell fizetnie egy 617 687 dolláros alapdíjat, amin felül a bajnokcsapatnak minden egyes pontja után 7 411 dollárt, a többi kilenc istállónak pedig 6 174 dollárt kell fizetnie. Tavaly az alapdíj 577 278 dollár volt, a konstruktőri bajnok pontdíja 6 926 dollár, a többi csapat pontdíja 5 770 dollár.
Nevezési díjak a 2023-as F1-es szezonra (az FIA sportszabályzatának október 19-ei verziójában szereplő díjak szerint):
Konstruktőr | Pontszám | Nevezési díj (dollár) |
|
1. | Red Bull | 759 | 6 242 636 |
2. | Ferrari | 554 | 4 038 083 |
3. | Mercedes | 515 | 3 797 297 |
4. | Alpine | 173 | 1 685 789 |
5. | McLaren | 159 | 1 599 353 |
6. | Alfa Romeo | 55 | 957 257 |
7. | Aston Martin | 55 | 957 257 |
8. | Haas | 37 | 846 125 |
9. | Alpha Tauri | 35 | 833 777 |
10. | Williams | 8 | 667 079 |
Ahogy az lenni szokott, a nevezési díjak szempontjából a legnagyobb vesztesek az előző évhez képest legtöbbet javítók, míg a legtöbb pénzt a visszaesők spórolták. A ráfizetők közül a prímet a Red Bull viszi, aki 2022-höz képest a következő évre csaknem 2,3 millió dollárral kénytelen magasabb nevezési díjat fizetni. De a Ferrarinak is mélyebben kell a zsebébe nyúlnia, hiszen a második helyre történő előrelépésének és a szerzett több pontjának köszönhetően csaknem 1,6 millió dollárral emelkedett a nevezési díja.
A Mercedes ezzel szemben szép summát, több mint 1 millió dollárt megspórolt az idei visszaesésével.
Szintén magasabb összeget kell idén fizetnie az Alpine-nak, az Alfa Romeónak és a Haasnak, míg a McLaren és az Alpha Tauri több mint félmillió dollárt megtakarított, és az Aston Martin, valamint a Williams is valamivel kisebb összeget utal át az FIA-nak.
A csapatok nevezési díjának változása az előző évhez képest:
Konstruktőr | Nevezési díj a 2021-as eredmény alapján (dollár) |
Különbség (dollár) |
|
1. | Red Bull | 3 955 613 | +2 287 023 |
2. | Ferrari | 2 443 873 | +1 594 210 |
3. | Mercedes | 4 826 379 | -1 029 082 |
4. | Alpine | 1 471 628 | +214 161 |
5. | McLaren | 2 164 028 | -564 675 |
6. | Alfa Romeo | 652 288 | +304 969 |
7. | Aston Martin | 1 021 568 | -64 311 |
8. | Haas | 577 280 | +268 845 |
9. | Alpha Tauri | 1 396 618 | -562 841 |
10. | Williams | 709 988 | -42 909 |
A legnagyobb nyertes azonban maga a szövetség, amelyhez a 2022-eshez képest 2 403 369 dollárral magasabb összeg folyik be, hála az idei díjemelésnek.