Musorujsag
Élő Eredmények
×

Így bukta el a Ferrari a fejlesztési versenyt a Red Bull-lal szemben

Így bukta el a Ferrari a fejlesztési versenyt a Red Bull-lal szemben

Autosport, The Race
Elfogyott a költségvetési keret, de van itt még valami – Mattia Binotto elismerte, más magyarázat is van arra, hogy a Ferrari visszaesett év végére, a Red Bull pedig elhúzott tőlük a fejlesztési versenyben.

A spái hétvége döbbentette rá Charles Leclerc-t arra, hogy 2022-ben már nem lesz világbajnok. Már a nyári szünetre is vereséggel vonult el a monacói és csapata, ám abban a négy hétben még bíztak benne, hogy a versenyképes autójukkal valahogyan fordíthatnak a Red Bull ellen. Aztán a szünet utáni első hétvégén kiderült, hogy már az autójuk sem olyan versenyképes: Max Verstappen dominált Belgiumban.

A Red Bull akkoriban rukkolt elő a könnyített autójával, mely a második félévre szinte verhetetlenné vált. Ahogy 2017-ben és 2018-ban, a Ferrari idén is a szezonhajrára pukkadt ki, ráadásul az utolsó versenyekre a Mercedes is a nyakukra érkezett, sőt többször gyorsabb volt náluk.

Mattia Binotto csapatfőnök nemrég azt nyilatkozta, a csillagosokkal ellentétben ők már régóta nem fejlesztették az idei autójukat, mert ha megtették volna, átlépték volna az éves költségvetési plafont. Abu-Dzabiban azonban elismerte, nem csak emiatt maradtak le a fejlesztési versenyben.

„Több tényező is volt. Az első, hogy a Red Bull számára világos volt a fejlesztési út: az autó tömegét csökkentették. Nálunk nem így volt. Tudták, hogy mit kell tenniük, hogy kihozzák a teljesítményt az autójukból. Nálunk ez bonyolultabb volt, mert az aerodinamikai fejlesztésen keresztül kellett elérnünk: javítanunk kellett az autónk aerodinamikai koncepcióját.”

„Ha visszatekintek, talán nem volt elegendő, amennyit fejlesztettünk. Nagyon korán leálltunk, és nemcsak önszántunkból, hanem a költségek miatt. De bizonyos dolgokat felül kell vizsgálnunk” – ismerte el a csapatfőnök.

Mattia Binotto (Fotó: XPB)

A visszaesésük másik okaként a Spától életbe lépő technikai direktívát szokás emelgetni. A padlólemez kényszerű módosítása érezhetően rosszul érintette a vörösöket, még ha ezt ők folyamatosan tagadják is. Emellett az év első felének motorhibái sem segítettek. Binotto elismerte, amiről sokan találgattak: csökkenteniük kellett a motorteljesítményüket, hogy elkerüljék az újabb kieséseket.

„Egy kicsivel kisebb teljesítmény állt rendelkezésünkre. A megbízhatóság az elsődleges. A fő szempontunk, mert ahhoz, hogy nyerj, muszáj megbízhatónak lenned, és a szezonban nem ez volt a helyzet.”

Hogy megérte-e a 2023-as autóra fordítani inkább a fennmaradó forrásaikat, az Binotto szerint csak jövőre derül ki. „Hogy jól választottunk-e azzal, hogy korán leálltunk, és helyesen egyensúlyoztunk 2022 és 2023 között? Nem tudom. 2023 fogja nekünk megmutatni, hogy helyes döntés volt-e vagy sem” – mondta.

Abban viszont biztos, hogy a fejlesztésben hatékonyabbá kell válniuk. „Talán jobban is végezhettük volna az autó fejlesztését. Ezt felül fogjuk vizsgálni. De a fő okot abban látom, hogy a Red Bull számára világos volt, mit kell tennie: súlyt csökkenteni. Ez sokkal egyértelműbb módja a teljesítmény kiaknázásának” – foglalta össze Binotto, aki azt is hangsúlyozta, hogy ha versenyképesebb lesz a csomagjuk, taktikai fronton is hatékonyabban fognak működni, mert stabilabb alapokra építkezhetnek a stratégiaválasztással.

Borítókép: Charles Leclerc és Carlos Sainz (Fotó: Ferrari)

További tartalmak