Nyolc év uralkodás után idén letaszították a Forma–1 trónjáról a Mercedest. A 2013-as szezon óta a mostani volt az első, ami nem a csillagos csapat konstruktőri bajnoki címével ért véget. A bukás ráadásul nem olyan volt, mint 2021-ben az egyéni bajnokságban. A Mercedest nem szoros csatában győzte le egy jobb ellenfél, valójában sosem voltak résztvevői a bajnoki küzdelemnek, és nem egy, hanem két csapat (Red Bull és Ferrari) is jobbnak bizonyult náluk.
A múltban többféle módját is láthattuk az efféle korszakzárásoknak. A Red Bull 2014-ben négy év után veszítette el a veretlenségét, és 7, illetve 8 évet kellett várnia arra, hogy újra a csúcsra érjen egyéniben és a csapatversenyben. A Ferrarinak ezzel szemben még a 2005-ös bajnoki veresége után is sikerült az élmezőnyben maradnia, és 2007-ben, valamint 2008-ban bajnoki címeket is szerzett. A kettő között a különbség, hogy míg a Red Bull uralkodásának egy nagy szabályváltozás vetett véget, a Ferrari viszonylag állandó szabályok mellett maradt a legjobbak között.
Annak veszélye, hogy az idei nagy megújulásnál beragadó Mercedes visszaesése is elhúzódik, fennáll, Toto Wolff csapatfőnök mégis úgy érzi, átmeneti év lehet a 2022-es, és elejét tudják venni egy mélyebb válságnak.
„Természetesen beszéltünk erről. Kielemezzük, mik voltak az okai a múltban annak, hogy más csapatok domináltak egy korszakban, majd hirtelen visszaestek. Ezt egészen jól vissza lehet követni: szabályváltozások, távozó emberek, alapjaiban megváltoztatott gumik.”
„Nekünk a szervezetünk változatlan, ugyanazokkal a képességekkel rendelkezünk, ugyanolyan az anyagi hátterünk. Szerintem vannak közös pontok, és vissza tudjuk vezetni ezt. Tudjuk, hogy változtak a szabályok, és elszúrtuk. De a többi alappillér még megvan. És csak finomítani kell a rendszeren, valamint megérteni”
– idézte a csapatfőnököt a Motorsport.

A korábbi minták alapján Wolff szerint van egy nagy előnye a Mercedesnek: az állandóság. Szerinte hiába az idei gyengélkedésük, nincs szükség a csapaton belül gyökeres változtatásokra, átszervezésekre. Mondja ezt annak ellenére, hogy az elmúlt években Brackleyből és Brixworth-ből is olyan kulcsfigurák váltak ki, akiknek meghatározó szerepük volt a sikerkorszak megalapozásában (pl. Andy Cowell, Aldo Costa) vagy a sikerek fenntartásában (James Allison). Ő a Schumacher-korszak és a Vettel-korszak lezárulásához viszonyít.
„A Ferrari például elveszítette a vezetőségét, valamint a meghatározó versenyzőjét. Erre szerintem vissza lehet vezetni a visszaesésüket. Amikor pedig a Red Bullról volt szó, egy alapvető dolog, a motorszabályok változtak, és nem volt gyári támogatásuk. Szóval alapvető tényezők változtak.”
„Ezek alapján azt mondjuk, jobb óvatosnak lenni. Jobb óvatosnak lenni, mert ez a szezon egy szempillantás alatt elment, és nem engedhetjük meg, hogy ez megtörténjen a következő vagy az azt követő szezonban is” – mondta Wolff.