Musorujsag
Élő Eredmények

Hivatalos: felmondott Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke

Hivatalos: felmondott Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke

Ferrari
Beadta a felmondását a Ferrari elnökségének Mattia Binotto. A csapat bejelentette a versenyistálló vezetőjének távozását. Utódját még nem nevezték meg.

Egyes források hétfőn arról számoltak be, hogy keddre várható a Ferrari bejelentése Mattia Binotto távozásáról. Meg is történt. A Scuderia kedd reggel egy közleményt adott ki, melyben megerősítette, hogy a 2019-ben kinevezett csapatfőnökük benyújtotta felmondását, amit az elnökség el is fogadott.

Binotto az év végéig hivatalosan még a csapat szolgálatában áll, megbízása december 31-ével jár le. Utódját egyelőre nem nevezte meg a Ferrari, közleményük szerint erre csak az új év elején kerül majd sor.

„Szeretnék köszönetet mondani Mattiának a Ferrarinál töltött elmúlt huszonnyolc évben nyújtott nagyszerű szolgálataiért, és főleg azért, hogy újra versenyképessé tette a csapatot az elmúlt évben” – nyilatkozta Benedetto Vigna, a Ferrari ügyvezető igazgatója. „Ennek eredményeként erős helyzetben vagyunk ahhoz, hogy újra nekivágjunk a kihívásnak, és elnyerjük a motorsport legnagyobb díját, mindenekelőtt az elképesztő szurkolóinkért. A Scuderiánál és a Ferrari szélesebb közösségénél is mindenki a legjobbakat kívánja Mattiának a jövőhöz!”

Mattia Binotto (Fotó: XPB)

Az olasz származású, de svájci születésű Mattia Binotto az egyetemről kikerülve, kezdő mérnökként egyből a Ferrarinál kezdett dolgozni. 1995-ben szerződtette őt Jean Todt akkori csapatfőnök, vagyis szinte egy időben érkezett a csapat sikerkorszakát megalapozó (és egyébként vele szinte egyidős) Michael Schumacherrel. Mérnökként kezdte, aztán a német világbajnok motormérnökeként dolgozott. Pályafutása a csapaton belül mintaszerűen alakult, fokozatosan lépdelt egyre feljebb a ranglétrán az évek során. Előbb a motorrészleg irányításával bízták meg, majd a Ferrari korábbi elnöke, Sergio Marchionne nagy potenciált látott benne, és technikai igazgatóvá léptette elő, majd a hirtelen halála után utódja, John Elkann Marchionne vízióját követve 2019 januárjában csapatfőnöknek nevezte ki Maurizio Arrivabene helyére.

„Sajnálattal úgy döntöttem, hogy lezárom a Ferrarival való együttműködésemet. Elhagyom a céget, amit szeretek, aminek huszonnyolc éven át a része voltam. Nyugodt szívvel teszem, mert meggyőződésem, hogy mindent megtettem a kitűzött célok eléréséért. Egy egységes, fejlődő csapatot hagyok hátra. Egy erős csapatot, amelyről biztosra veszem, hogy készen áll a legmagasabb célok elérésére, és amelynek a legjobbakat kívánom a jövőhöz”

– mondta Binotto.

„Úgy érzem, ez a megfelelő pillanat ehhez a lépéshez, bár a döntés nagyon nehéz volt számomra. Szeretnék köszönetet mondani mindenkinek a Gestione Sportivánál, akikkel együtt jártam végig ezt az utat, ami nehézségeket is hozott, de nagy megelégedéssel is eltöltött.”

Binotto nehéz időszakban vette át az irányítást Maranellóban. 2019-ben sok gond volt az autóval, akkor kezdődött a hanyatlás. Év végén aztán jött a motorbotrányuk: az FIA vizsgálódott az üzemanyagátfolyás-mérő szenzort kijátszó trükkjük kapcsán. Bár hivatalos büntetést nem kaptak, egy háttéralku keretében a csapat 2020 elején lemondott az addigi megoldásáról, ami annyira visszavetette őket motorfronton (50-70 lóerős veszteség), hogy abban az évben az elmúlt 40 év leggyengébb szezonját zárták, csak konstruktőri hatodikként, győzelem nélkül.

Mattia Binotto (Fotó: Bearne / XPB Images)

A világjárvány miatt, és mert az F1 lényegében befagyasztotta az autókat és a motorokat, a csapat e hátránya tudatában előre feladta 2021-et, és minden erejével a 2022-es szabályváltozásokra való felkészülésre összpontosított. A munka eredményes volt: az idei szezont győzelmekkel, a legütőképesebb és legkiforrottabb csomaggal kezdték, bajnokesélyesként. Aztán a szezon során egyre szaporodott a hibák számra. Először a nagy megújuláson átesett motorjuk megbízhatatlansága jött elő, majd stratégiai bakik, egyéni hibák következtek, melynek eredményeként már a nyári szünet után kívülállóvá váltak a bajnoki csatában a Red Bull ellen.

Binotto és a Ferrari válásáról már hetek óta találgatott a sajtó. Mint kiderült, John Elkann elnök, valamint a tavaly év közepén kinevezett ügyvezető igazgató, Benedetto Vigna már az idei szezon kezdete előtt fenntartásokkal viszonyult a csapatfőnökhöz. A Ferrari februári bemutatója táján is azt lehetett hallani, hogy 2022 Binotto utolsó esélye lehet Elkann-nál.

A feszültség hónapok óta érezhető volt a vezetőség és Binotto között, és az is világos volt, hogy nem látják egyformán a csapat helyzetét és idei eredményeit. Vigna nemrég „az első vesztesnek” nevezte a mindkét bajnokságban másodikként záró Ferrarit, miközben Binotto év elejétől hangoztatja, hogy 2022 számukra csak az élmezőnybe való visszatérésről szólt, nem volt elvárható tőlük a bajnoki győzelem, mert ahhoz még érnie, fejlődnie kell a viszonylag fiatal csapatuknak.

Miközben az Abu-dzabi Nagydíj előtt felröppenő pletykákból még úgy tűnt, az elnökség tervezi kirúgni Binottót, a mostani bejelentés megerősíti a napokban napvilágot látott híreket, miszerint Binotto volt az, aki a belső feszültség miatt felmondott. Úgy, hogy Elkannéknak még nincs meg a biztos megoldása a folytatásra. Beszédes, hogy az utódját még nem nevezték meg. Állítólag az Alfa Romeo csapatfőnöke, Frédéric Vasseur érkezhet, ám több forrás is úgy tudja, hogy még nem tisztázták a részleteket a franciával, sőt, Elkannéknak több jelöltjük is volt/van. Egyesek szerint olyan nagy neveket is megkörnyékeztek, mint a Red Bull és a McLaren csapatfőnökei, Christian Horner és Andreas Seidl, de állítólag egy korábbi Mercedes-ember neve is felvetődött. Azonban úgy hírlik, hogy az állás iránt nem túl nagy az érdeklődés, és a legtöbb kiszemelt inkább nemet mondott.

Mattia Binotto (Fotó: Ferrari)

Az olasz Formu1a.uno eközben hétfőn arról számolt be, hogy Binotto iránt máris érdeklődnek csapatok. Értesülésük szerint az Alpine, az Aston Martin és egy élcsapat is fontolgatja a szakember iránt, akire most várhatóan hat hónap kényszerpihenő vár.

A Ferrarinál 2014 óta a mostani már a negyedik főnökcsere. Abban az évben Stefano Domenicali mondott le a pozíciójáról, kényszerhelyzetet teremtve ezzel. Őt jobb híján az F1-en kívülről érkező Marco Mattiacci váltotta, akit viszont pár hónap után 2015-től Maurizio Arrivabene követett. Az olasznak Binottóhoz hasonlóan négy szezon után kellett távoznia.

Borítókép: Mattia Binotto (Fotó: XPB)

További tartalmak