Musorujsag
Élő Eredmények
×

Számvetés: Ross Brawn utolsó (?) nagy dobása az F1-ben

Számvetés: Ross Brawn utolsó (?) nagy dobása az F1-ben

F1
Ross Brawn csendesen köszönt el a Forma–1-től a 2022-es szezon végével, ám amit hátrahagy, az annál „hangosabb” lehet. Az elmúlt hat év munkája csak a következő években gyümölcsözhet igazán – számot vetett a sorozat megújítója.

A 2013-as szezonban, vagyis a Mercedes-dominanciát megelőző évben vonult másodszor (átmenetileg) nyugdíjba Ross Brawn az F1-ben. Habár a sikereket volt csapata már az új embereivel (Toto Wolff, Paddy Lowe, Lewis Hamilton) aratta, abban, hogy a csillagos csapat nyolc éven keresztül uralkodni tudott, neki voltak elévülhetetlen érdemei, hiszen a Brawn GP sikersztorija után 2010-ben ő fektette le a hosszú táv jövő alapjait a Mercedesnél, és rakta össze a sikergépezetet, amit aztán már „csak” lendületben kellett tartaniuk az utódoknak.

Kicsit hasonló a helyzet most, 2022-ben is. Brawnt 2017-ben az F1-et felvásárló Liberty Media hozta vissza a sportágba, mégpedig azzal a megbízással, hogy csinálja meg a sorozattal ugyanazt, amit korábban a csapataival tett: ásson le minden probléma mélyére, gyomláljon ki mindent, és helyezze stabil, kijavított alapokra a sorozatot sportszakmai szempontból.

Brawn a hatáskörébe tartozó egyetlen területet sem hagyott figyelmen kívül, és jó atomfizikusként (merthogy ez a végzettsége) elemeire bontott mindent, majd összerakott egy nagy egészet, mely 2022-ben, az autók nagy megújulásával vált teljessé.

Az igazi kiteljesedést azonban – ahogyan a Mercedesnél is történt – már nem várja meg. Brawn már a múlt évben eldöntötte, hogy 2022 lesz az utolsó éve az F1 sportigazgatójaként, aztán újra a családjának, a kertészkedésnek és a horgászatnak szenteli az életét. Abu-Dzabiban csendesen köszönt el, és hétfőn az F1 hivatalos oldalán megjelent írásában amolyan számot is vetett az elvégzett feladatokról.

Ross Brawn és Toto Wolff (Fotó: XPB)

„Elégedett vagyok azzal, amit elértünk. Igazi változás történt az elmúlt hat évben, amióta csatlakoztam a vezetői csapathoz, és ennek örülök. Az F1 ma erősebb, mint valaha” – állapította meg. „A Liberty értett az F1 gazdasági oldalához, de nem tudtak sokat az F1-ről mint sportról, és az üzlet ezen részéről. Voltak olyan okosak, hogy alkalmazták Chase Careyt. Noha nem volt egy F1-es tapasztalattal rendelkező veterán, az üzleti és a sportoldalt is hamar átlátta.”

„Engem a Liberty mint F1-es tapasztalattal rendelkező embert keresett meg, akire szükségük volt az elején. Érdekelt, de csakis azzal a feltétellel, hogy más szemszögből kereshettük a sport fejlődésének módját. A versenyzés javítása szemszögéből. Szerintem sikerrel jártunk. Nagyszerű csapatot építettünk ki, és igazán elégedett vagyok az elért eredménnyel. Az F1-et új utakra vittük” – állapította meg.

Brawn a megújulás egyes területeit is sorra vette.

 

Költségvetési plafon

A brit már az F1-es alkalmazása előtt létfontosságúnak tartotta a sorozat szempontjából, hogy kordába tereljék a költségeket, és eltüntessék az e téren a csapatok között meglévő nagy különbségeket. Ő már a Mercedes csapatfőnökeként is a költségkorlátozó intézkedések mellett volt, sportigazgatóként pedig rá is erőltethette a csapatokra a nagyok által sokáig ellenzett intézkedést.

„Kulcsfontosságú volt hiteles módon javítani a versenyzést. Hogyan teszed ezt? Minden csapatnak egyenlő esélyt kell adnod. Ennek része a anyagi erőforrás. Sok éven át három-négy csapat lényegesen több pénzzel rendelkezett, mint a többiek. Így nem lehet elérni a kis különbségeket. A résztvevőknek maguknak kell gyártaniuk az autóikat, ez az F1 génjeiben van. De nagy kihívás ez, mert a múltban a több pénzzel egyszerűen jobb autót építettél.”

„Könnyű lett volna standardizált autókat bevezetni, azonos motorokat, elemeket, és versenyképes csapatokat kaptál volna, de elveszett volna az F1 varázsa.”

Ross Brawn (Fotó: XPB)

„A költségplafonnal olyan közeget teremtettünk, amiben korlátozott az elkölthető pénz mennyisége, és a legokosabb emberek nyerhetnek. A különbségek az eleje és a vége között sokkal kisebbek” – magyarázta Brawn.

Hozzátette, szerinte nagyon fontos lépés volt a költségplafon bevezetése, és még ha van is mit csiszolni a rendszeren, az eddig elérteket mindenki részéről nagyszerűnek ítéli.

 

A versenyzés javítása

Az idei új autók jelentették az F1-es megújulás „zárókövét”. Öt éven át dolgozott az új szabályokon az F1 mérnökcsapata, és próbált biztosra menni: könnyebbé akarta tenni az autók követését, a csatázást, az előzést. Az első év azt mutatja, sikerrel jártak, ráadásul azon bizonyos előzetes félelmek sem igazolódtak be, hogy a szigorú szabályozás miatt egyforma autók köröznek majd a pályán.

„A technikai szabályok nagy változást jelentettek. Új szemléletmódot követtünk a szabályokkal. Az elsődleges a jobb versenyt kínáló autók megalkotása volt, mert erre a múltban sosem figyeltek, ami engem nagyon frusztrált” – mondta Brawn.

Ross Brawn (Fotó: XPB)

Miközben a múltban a csapatok belefolytak a szabályok alakításába, és ez minden ilyen irányú törekvést felhígított, Brawnék következetesek és szigorúak maradtak, és kellő mennyiségű pénzt, időt és energiát öltek ebbe a projektbe. „Létrehoztunk egy csoportot, melynek  célja az volt, hogy jobb versenyautót építsen, amivel lehet szorosan csatázni, következetesen vezetni, és nem potyognak róla az elemek, amikor koccanás történik.”

„Másfajta szemléletmód volt ez: a versenyezhetőségé, és a jövőben is ez élvezi majd az elsőbbséget. Ez olyan szemléletváltást jelent az F1-ben, amivel igazán elégedett vagyok.”

„Nagy öröm volt számomra először látni a 2022-es autókat, és az is, hogy az első versenyeken azt láttuk, két-három autó megy egymás mellett. Korábban ilyet nem gyakran láttunk. Most keményen mehetnek egymás mögött, sok körön keresztül, problémák nélkül.”

 

Új döntéshozás

Ahhoz, hogy a fenti változtatások megvalósulhassanak, mindenekelőtt bele kellett nyúlni a sorozat döntéshozói mechanizmusába, mely korábban gyakran állta útját a sportág javítását szolgáló intézkedéseknek.

„Ma már sokkal rugalmasabbak vagyunk, nincs szükség minden csapat egyetértésére ahhoz, hogy a sportág változtasson. Amíg nyolc csapat egyetért, rövid távon is elintézhetünk dolgokat, hosszú távon pedig elég öt csapat, valamint az FIA és az F1 egyetértése. Nem kell küzdenünk a régi rendszer korlátaival” – emelte ki Brawn, aki szerint így sikerült is sok szempontból javítani a sportág helyzetén.

 

Sprintfutamok

Brawn munkásságának talán legvitatottabb pontját a versenyhétvégék módosítása, a sprintversenyek bevezetése jelenti. E téren a show-központú szemléletet követő Liberty Mediának is komoly ráhatása volt a változtatásra. Brawn szerint a sprint sikeres, mert a nagydíjhétvégék mindhárom napjának tétet ad, érdekessé teszi már a pénteket is.

Azt ugyanakkor elismerte, hogy még számára sem világos, mi jelenti az ideális kompromisszumot.

„Jövőre hat sprintünk lesz. Nem tudom, mi az optimális szám, amire hosszú távon beállunk. Egyesek szerint minden versenynek ilyennek kéne lennie – meglátjuk, hogy alakul. A sprint mindenképpen élénkítette a hétvégét, mindhárom napra akciót kínál”

– állapította meg.

Kiemelte, a sprintek sikerének fontos összetevője, hogy jól válasszanak pályát hozzá, és lehetővé tegyék, hogy legyen akció a miniversenyeken.

Brawn ezzel csak a legfőbb változtatásokat taglalta az elmúlt hat évéből. A munkájának eredményét értékelni talán még korai. Eleve hosszú távban gondolkodott a tervekkel, így csak évek múlva mutatkozik meg azok valódi hatása. Az új alapok mindenesetre megvannak. Brawn most megy, csendesen, de ismét hátrahagy valami maradandót az F1-ben. Ahogy a sorozat egyik legsikeresebb elméjéhez illik.

Borítókép: Ross Brawn (Fotó: XPB)

További tartalmak