Nagy megújuláson ment keresztül idén a Forma–1. A teljesen új autókoncepcióval egy új szabályciklus vette kezdetét, melyben a versenyek javítása, a követés könnyebbé tétele az elsődleges cél. A szabályok megalkotói elégedettek az alkotásuk első szezonjával, mely azonban így is hozott nem várt nehézségeket. Vagy inkább váratlanul komoly nehézségeket.
Az idei autók az év első felében erőteljesen delfineztek. A jelenségre sokan számítottak, ám arra nem, hogy ilyen mértékű lesz, illetve ennyire összetett feladatnak bizonyul a megoldása. A probléma egyes csapatoknál annyira komolynak bizonyult, hogy a versenyzők elkezdték emlegetni: ennek hosszú távon egészségkárosító hatása lesz.
Az FIA menet közben intézkedett is. A Belga Nagydíjtól életbe léptetett egy technikai direktívát, mellyel korlátozni igyekeztek a pattogás mértékét. Mellékhatásként (bár egyesek szerint valójában ez volt az intézkedés fő indítéka) pedig ellehetetlenítettek bizonyos padlólemez-trükköket.

A lépést ellenző Red Bull és a Ferrari a Mercedes nyomásgyakorlását vélte ennek hátterében, és gyakran emlegette, hogy az autók pattogása a direktíva meghirdetése után valójában már nem is volt olyan súlyos gond, mint addig. Nem is volt senkinek ügye a pattogás miatt: senki sem került bajba miatta, senki nem kapott büntetést.
Nikolasz Tombazisz, az FIA technikai igazgatója az Auto Motor und Sportnak elárulta, határesetek azért így is akadtak a pattogási limit bevezetése után.
„Volt pár esetünk, amikor egyes csapatoknak az első szabadedzés után módosítaniuk kellett”
– mondta a görög szakember.
Az intézkedéseknek ezzel azonban még nem volt vége. Hosszas viták után 2023-ra is bevezettek egy lényeges szabályváltozást: elrendelték, hogy az új autók padlólemezének széleit 15 milliméterrel magasabbra kell emelni, mint 2022-ben. Ezzel könnyíthetik az autók alatt haladó légáramlatok dolgát, és csökkenthetik az autók delfinezésre való hajlamosságát.
Pat Symonds, az F1 technikai csapatának vezetője elárulta, efféle intézkedésen már 2022 előtt gondolkodtak. „Aggódtunk, hogy az autókat túl alacsonyra engedik, és emiatt gyakran sérülni fognak a padlólemez szélei. Ez inkább szólt a költségkorlátozásról. A csapatok elutasították ezt, mert túl kevés idő maradt volna” – mondta a szakember.

A változás 2023-ra életbe lép, és van rá esély, hogy némiképp átalakítja az erőviszonyokat. Hogy milyen módon, az még nem egyértelmű. Míg a Red Bull kimondott Mercedes-szabályként emelgette a módosítást, mostanság többen találgatnak arról, hogy az autó előredöntöttségét az előző szabályciklusban tökélyre fejlesztő Red Bull járhat jól a módosítással.
Akárhogy is lesz, az FIA abban biztos, hogy az intézkedésük lassítani fogja az autókat. Számításaik szerint az új padlólemezekkel 15-20 pontnyi leszorítóerőt veszítenek az autók, ami 5-7%-os veszteséget jelent. Átszámítva ez akár fél másodperces lassulást hozhat.
Tombazisz kiemelte: „Ezt a megszokott fejlesztéssel vissza fogják nyerni.”
A szakembernek egyébként meggyőződése, hiába vitatták az intézkedéseik szükségességét, jól döntöttek. „Nem feltétlenül fogunk megszabadulni a delfinezéstől, de egy fokkal kevesebb lesz” – jósolta.
A változásokat egyébként a Mercedes is dicsérte. Toto Wolff és George Russell a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj után egyaránt hangsúlyozta, az a tény, hogy az arab pályán az autójuk hosszú idő után újra pattogni kezdett, a bizonyíték volt arra, hogy a jelenséget nem sikerült teljesen száműzni, és ezért szükség van a 2023-as további szigorításokra.