Musorujsag
Élő Eredmények

Leclerc és a Ferrari eloszlatott egy „tévhitet”

Leclerc és a Ferrari eloszlatott egy „tévhitet”

Auto Motor und Sport, Motorsport-Total
Voltak gondjai a Ferrarinak az idei szezon hajárjában, ám Charles Leclerc és az egyik mérnökük szerint a visszaesésük okáról szóló egyik elmélet téves.

Mintha két eltérő bajnokságot teljesített volna a Ferrari 2022 első és második felében. A nyári szünet előtt sokáig úgy tűnt, még némi tempóelőnyük is van a Red Bull-lal szemben, ám a kötelező leállást követően ellenfelük nagyon meglépett, ők pedig mintha visszaestek volna. Az időmérős tempójuk általában még így is megvolt, ám a versenynapokon nemcsak Max Verstappenék, de a Mercedes is rendszeresen ütőképesebbnek bizonyult náluk, hála annak, hogy autójuk gyorsan falta a gumikat.

Felmerült, talán a Spától életbe lépő technikai direktíva, valamint a fejlesztésekkel beszűkült működési tartományuk állt a gumigondjaik hátterében, ám ők ezt határozottan tagadták. Charles Leclerc az Auto Motor und Sportnak adott interjúban kiemelte: „Mindenképpen javult az autónk. Szerintem a Red Bull valamilyen okból a nyári szünet után különösen nagyot lépett előre. Főleg Max, Sergio nem annyira. A szezon második felében főleg a versenyen voltak nagyon-nagyon jók” – mondta.

A rosszabb gumikezelésük oka szerinte nem félrefejlesztés vagy szabályváltozás volt, hanem pusztán az a tény, hogy erőlködniük kellett.

„Amikor hiányzik a tempó, a versenyzőnek jobban kell nyomnia. Ez megnöveli a gumik elhasználódását. Véleményem szerint tehát inkább azon múlt, hogy többet kellett kihoznunk belőle, mert a Red Bull-lal szemben nem volt meg a kívánt tempónk.”

„Ennek a közvetett hatása az, hogy gyorsabban kopnak a gumik. Az év elején még jobb autónk volt a versenyen, és ez lehetővé tette, hogy jobban beosszuk a futamokat, ahogyan akartuk” – fejtegette a monacói.

Charles Leclerc (Fotó: XPB)

Tézisét Jock Clear teljesítménymérnök is alátámasztotta, aki egyszerű tévhitnek nevezte, hogy a Ferrari visszalépett a gumikezelés terén. „Hogy őszinte legyek, ez egy tévhit. Az alaptempónkkal volt gondunk. A két versenyzőnk az első tizenkét-tizenhárom versenyen ahhoz szokott az év elején, hogy fej-fej mellett harcolhatott a Red Bull-lal. Aztán a Red Bull elhúzott két-három tizeddel, és ennek következtében nem igazán tudtuk a pole pozícióba kvalifikálni magunkat, így mindig zárkóznunk kellett.”

„Természetesen amikor egy, a tiédnél gyorsabb autó ellen próbálkozol a versenyen, az sajnos rossz hatással van a gumikra. Szóval nem gondoljuk, hogy ez komoly probléma számunkra”

– magyarázta Clear.

Szavait egyébként alátámasztja, hogy az évzáró Abu-dzabi Nagydíjon Leclerc éppen a jobb gumikezelésével győzte le Sergio Pérezt és vette el tőle a bajnoki második helyet, vagyis a Ferrari még képes volt a szezonvégén is kíméletesen bánni a gumikkal.

Jock Clear és Charles Leclerc (Fotó: XPB)

Az év során persze volt változás e téren, ám Clear szerint a Red Bullnál is. „Amíg az autók közel voltak egymáshoz, a mi gumikopásunk egy kicsivel jobb volt, mint a Red Bullé. De az év végére szenvedtünk. Charles kiment, és próbálta tartani a lépést a Red Bull-lal, és sajnos egy kicsivel gyorsabb autó ellen kellett. Ilyenkor túlságosan igénybe veszed a gumikat, próbálsz lépést tartani. Természetesen nem volt könnyű Charles-nak azt mondani, hogy nem tudja tartani a lépést, elengedi. Csak túlhasználod a gumikat, és a hosszú etapokon megfizetsz ezért” – magyarázta a szakember, miért volt oly sok futamon jellemző, hogy Leclerc csak az etapok első 6-7 körén tudott lépést tartani Verstappennel.

Leclerc az idézet interjúban (amit még Szuzukában készített, de most közölt a német lap) elismerte, ettől függetlenül nehéz volt kiigazodni az idei gumikon. Az évzáró után ugyanakkor a Ferrarira váró három megoldandó feladat között (a megbízhatóság és a stratégiai döntéshozás mellett) a gumikezelést is említette. „Abu-Dzabi jó volt, de még így is úgy tűnt, hogy nem igazán értjük még, hogyan lehetne mindig jó a gumikezelésünk” – ismerte el.

Borítókép: Carlos Sainz (Fotó: XPB)

További tartalmak