A királykategóriában 2014 óta osztanak büntetőpontokat a különböző incidensekért és szabálytalanságokért, az előírások értelmében pedig az a versenyző, aki 12 hónapon belül összegyűjt 12 büntetőpontot, azonnal eltiltást kap. Erre az elmúlt nyolc évben egyetlenegyszer sem volt példa (legalábbis a királykategóriában, az F2-ben már láttunk büntetőpontokból adódó eltiltást).
Ez többek között annak is köszönhető, hogy egy-egy büntetőpont 12 hónap elteltével érvénytelenné válik, azoknak a versenyzőknek tehát, akik közel kerülnek az eltiltáshoz, egy kis plusz óvatossággal megpróbálhatják elkerülni azt.
Jelenleg az Alpine versenyzője, Pierre Gasly áll legközelebb az eltiltáshoz: a franciának 10 büntetőpontja van, a szezon hatodik futamáig pedig ezek közül egyetlenegyet sem veszít el. Vagyis nagyon komoly a veszélye annak, hogy valamikor megkapja az eltiltást. Ő maga emiatt többször bírálta már a rendszert, hiszen pontjai igencsak enyhe vétségekből adódtak össze

Kiemelte, nem tartja magát veszélyes pilótának, éppen ezért örülne, ha az FIA az évadkezdés előtt változtatna a rendszeren. Ezzel egyik riválisa, George Russell is egyetért. „Voltak egyeztetések, és szerintem az FIA mindenképpen felülvizsgálja a pontrendszert” – nyilatkozta a RacingNews365-nek.
„Ha valamelyik versenyző egyfutamos eltiltást kapna, annak valami rohadtul komoly dologért kellene járnia, ami pedig engem illet, én egyértelműen nem sorolnám Pierre-t a veszélyes, vagy vakmerő versenyzők közé” – emelte ki Russell.
„Számos büntetőpontot nem veszélyes vezetésért kapott (pályahatárok túllépéséért szankcionálták, vagy azért, mert túl nem megfelelően sorolt be a biztonsági autó mögé), ezért kár lenne, ha ő egyfutamos eltiltást kapna. Még abban az esetben is, ha megkapja azt a 12 büntetőpontot, szerintem újra kellene gondolnunk ezt az egészet” – folytatta.
Gasly csapatfőnöke, Otmar Szafnauer nemrég felvetette, fel kellene emelni a 12 pontos határt 14-15-re figyelembe véve azt, hogy napjainkban több versenyt rendeznek, mint 2014-ben, amikor a jelenlegi rendszert bevezették (akkor egy évben 19 futam volt, idén pedig, amennyiben pótolják a kínai hétvégét, 24 lesz). A jelenlegi 12 pontos határt a szakember is igazságtalannak nevezte, hiszen a több hétvégén mindenki többet hibázhat.
