Musorujsag
Élő Eredmények
×

154 dolgozójától vált meg a Red Bull a költségplafon miatt

154 dolgozójától vált meg a Red Bull a költségplafon miatt

Motorsport-Total
Egy kimutatás szerint közel háromszor annyi embert bocsátott el F1-es csapatától a Red Bull, mint a Mercedes, reagálva a költségvetési plafonra.

Minden szempontból nagy kihívást jelentett az F1-es csapatok számára a költségvetési plafon bevezetése – különösképpen az élcsapatok számára. Előzetesen nem véletlenül ők tiltakoztak ellene a leghevesebben, hiszen tudták, őket terheli majd le leginkább az új szabályozáshoz való alkalmazkodás. Míg korábban korlátok nélkül költekezhettek, a kiadásaikat most vissza kellett szorítaniuk, ami komoly leépítéseket és cégek közötti átcsoportosításokat kényszerített ki belőlük.

A Motorsport-Total által készített összevetésből az derül ki, hogy a plafont 2021-ben így sem betartó Red Bull vált meg a legtöbb emberétől az új szabályozás első évében. Míg 2020-ban 875 alkalmazottjuk volt, addig 2021-ben már csak 721, vagyis 154 személytől váltak meg. Ebből közel 100 embert a tervezőrészlegről bocsátottak el.

A lap ugyanakkor hozzátette, mivel a Red Bull Technologyről van szó, nem feltétlenül dolgozott mindegyikük az F1-es részlegen.

A Mercedes eközben 59 dolgozójától vált meg, ám még így is jóval több alkalmazottja van: 1063-ról csökkentették 1004-re a számukat. És ebben a motorrészlegek nincsenek benne.

Az F1-es csapatok létszámának alakulása (forrás: Motorsport-Total):

Csapat 2020 2021 Különbség
Red Bull 875 721 -154
Ferrari
Mercedes 1063 1004 -59
Alpine 778 820 42
McLaren 841 837 -4
Alfa Romeo
Aston Martin 479 457 -22
Haas 102 108 6
Alpha Tauri 332 353 21
Williams 675 755 80

A lap szerint a Red Bull és a Mercedes létszámának különbsége azt sugallja, hogy előbbi csapat sokkal jobb fizetéseket kínálhat. Míg a bikások 160 ezer eurós átlagfizetéssel működnek, riválisuk 123 ezer euróssal. Tegyük hozzá, ezen számokat befolyásolják a legnagyobb bérek is, melyek közül a versenyzőké és a három legjobban fizetett alkalmazotté nem tartozik a költségplafon alá.

A közölt számokból meglepetésként tűnik ki: a Red Bull nemcsak a Mercedesnél foglalkoztat kevesebb embert, de a McLarennek, az Alpine-nak, mi több, a Williamsnek is több alkalmazottja van.

Utóbbi két gárda egyébként a bővítők közé tartozik, a franciák 42, a grove-iak 80 személlyel alkalmaztak többet 2021-ben, mint egy évvel korábban. A Ferrariról és az Alfa Romeóról eközben nincs adat.

Fotó: XPB

A mezőny legkisebb gárdájának létszám szempontjából a Haas számít. Náluk az angliai részlegen 108 dolgozót regisztráltak, 6-tal többet, mint 2020-ban. Ehhez jön még a maranellói kirendeltség állománya.

Az éves költségvetési határ 2021-ben 148 millió dollár volt, ám a kivételt képező tételeknek (versenyzői fizetések, marketingköltségek, szállás, stb.) a legnagyobb gárdák ennél jóval több pénzt költöttek el.

A Red Bull büdzséje a Motorsport-Total szerint 371,5 millió euró volt, a Mercedesé 355,7 millió, az Aston Martiné 244,7 millió. A legnagyobbat ilyen szempontból a Mercedes faragta, ők 38,9 millióval költöttek kevesebbet, mint a járványt megelőző utolsó szezonban, 2019-ben, míg a Red Bull csak 2,3 millióval.

A büdzséjét két csapat, az Aston Martin (62,2 millió) és a Williams (38,2 millió) emelte 2021-re, a legkisebb költségvetése pedig a Haasnak volt. Az ő angliai részlegük 94 millió euróval gazdálkodott, ehhez jött az olaszországi kirendeltségeik költsége.

Az F1-es csapatok kiadásainak alakulása (millió euró):

Csapat 2019 2021 Különbség
Red Bull 373,8 371,5 -2,3
Ferrari
Mercedes 394,6 355,7 -38,9
Alpine 204 200,8 -3,2
McLaren 317,9 316 -1,9
Alfa Romeo
Aston Martin 182,5 244,7 +62,2
Haas* 120,1 94 -26
Alpha Tauri 165,9 165,8 -0,1
Williams 150,5 188,7 +38,2

*csak az angliai központ adatai

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak