A Forma–1 résztvevői a 2021-es spái esős fiaskó után létrehoztak egy új pontozási rendszert, ám pechjükre éppen a 2022-es bajnokavatón derült fény egy azzal kapcsolatos kellemetlen hiányosságra. Mint ismert, Max Verstappen a múlt évi Japán Nagydíj után egy ideig nem tudta, majd egy ideig nem hitte el, hogy világbajnok lett, mivel nem volt egyértelmű, hogy a versenytáv mindössze 52%-ának teljesítése után hány pont is jár pontosan a helyezetteknek.
Az FIA sportszabályzatát az előző szezon előtt módosították. Mivel az egy évvel korábbi Belga Nagydíjon két biztonsági autó mögött megtett kör után is eredményt hirdettek és pontokat osztottak, az F1 egy bonyolultabb szabályt fektetett le, mely arról szólt, hogy két megtett kör felett, de a versenytáv 25%-a alatt csak 6 pont jár a győztesnek, 25 és 50% között 13 pont, 50 és 75% között 19 pont, és csak a 75% felett kaphatnak teljes pontszámot a helyezettek.
A cél e szabállyal az volt, hogy a versenyek rövidítése esetén igazságosabb legyen a pontosztás, ám azzal senki sem számolt, hogy a vonatkozó szabályt hibásan fogalmazták meg. A szövegben kikötésként szerepelt a „folytat” szó, mely miatt a pontrendszer csak a megszakított, de újra nem indított versenyekre vonatkozik. És mivel Szuzukában újraindult a verseny, Verstappen a táv alig több mint feléért is 25 egységet kapott a győzelméért, s ezzel világbajnokká válhatott.

Az FIA már korábban jelezte, még a 2023-as szezon rajtja előtt korrigálni tervezi a vonatkozó szabálypontot, és a szövetség elnöke, Mohammed bin Szulajm meg is erősítette, hogy az új sportigazgató, Steve Nielsen érkezése után így lesz. Annak ellenére, hogy ő határozottan tagadja, hogy a szuzukai kavarodás az FIA hibájából történt.
„Igen, változni fog. Steve sportigazgatóként javítani fog rajta. Ami Japánt illeti, először is: a versenyen történtekről mi készítettünk egy részletes jelentést, amire sosem volt korábban példa. És közzétettük az FIA oldalán.”
„Ami pedig a pontokat illeti: ki választotta ezt? A csapatok. Ki fogadta el? A csapatok. Mi csak alkalmaztuk a szabályokat. És ki vállalja a felelősséget érte? Mi. Őszintén: hol itt az igazság? Mondják meg nekem! Ez nagyon bosszant”
– füstölgött Bin Szulajm az Autosportnak a furcsán sikerült bajnokavató kapcsán.
Nem ez az első eset, hogy az elnök az FIA védelmére kel és a csapatokra hárítja a felelősséget. Tavaly decemberben az FIA díjátadó gáláján egy igen kínos jelenet kerekedett abból, hogy Bin Szulajm a konstruktőri díj átadása után számonkérte Christian Horner Red Bull-csapatfőnökön a szuzukai furcsaság felemlegetését, miközben a brit valójában csak a kavarodásra tett utalást, a szabályproblémáról és az FIA felelősségéről nem is ejtett szót. „Azt mondtad, Japán vitatható volt. Nem! Az FIA-t hibáztatták a pontokért, de nem az FIA alkotta meg a szabályt, hanem a csapatok” – mondta a gálán a dühös Bin Szulajm, akit végül Stefano Domenicali F1-elnök csitított le.