Musorujsag
Élő Eredmények

Viccnek nevezte a Ferrari a 30 lóerős javulást, mégis lehet alapja?

Viccnek nevezte a Ferrari a 30 lóerős javulást, mégis lehet alapja?

Autosport, The Race
A Ferrari csapatfőnöke cáfolta, hogy olyan nagy teljesítményjavulást értek el a télen, mint amiről a sajtó találgat, ám az erről keringő szám nem feltétlenül alaptalan.

A 2022-es szezon során az FIA két lépcsőben befagyasztotta a motorfejlesztést. A belső égésű motoron márciustól, a hibrid oldalon szeptembertől nem engedélyezett semmilyen, a teljesítménynövelést célba vevő módosítás, kizárólag a megbízhatóság javítását célzó beavatkozásokat engedélyez az FIA.

Mindezek ellenére felröppent a pletyka, miszerint a Ferrari e korlátozások mellett is nagynak mondható, 30 lóerős javulást ért el a 2022-es erőforrásához képest 2023-ra, köszönhetően azon megbízhatósági problémák orvoslásának, amik miatt tavaly több kiesést és büntetést is el kellett könyvelniük.

A vörösök új csapatfőnöke, Frédéric Vasseur cáfolta e híresztelést.

„Nem tudom, honnan jöttek ezek a számok, de ez csak egy vicc. Előreléptünk valamennyit, de csak a megbízhatósággal. Az erőforrásunk tavalyi teljesítménye egyáltalán nem jelentett gondot. A probléma a megbízhatósággal volt, és az elsődleges célunkat ennek megoldása jelentette”

– mondta a francia.

Hozzátette, úgy fest, a megbízhatósági gondokat sikerült orvosolniuk, ám garanciát erre természetesen nem vállalt a tesztek előtt. „Egyelőre jónak tűnik, de a pályán tapasztalt valóság más tészta. Volt pár gondja a csapatoknak, és ez nem csak a Ferrarira igaz. Ez a pályán a használatból, a pattogásból és a vibrációból ered, és mindenki sokkal jobb képet fog kapni Bahreinben, mint két hét alatt” – utalt arra, hogy még csak két hete vette fel a munkát csapatfőnökként a Scuderiánál.

Charles Leclerc és Carlos Sainz (Fotó: XPB)

A teljesítményjavulás témája mindazonáltal komolyabbnak tűnik az Olaszországban ilyenkor megszokott, kétes hitelű pletykáknál. A motorfejlesztés terén  a Ferrariéhoz hasonló taktikát követő, a teljesítményjavítást a megbízhatóságnak alárendelő Renault motorrészlegének vezetője, Bruno Famin egy interjúban korábban felhívta rá a figyelmet, hogy míg a 2022-ben náluk problémát okozó vízpumpa újratervezésével nehéz lenne extra teljesítményt nyerniük, más komponensek megbízhatóságra hivatkozva átalakíthatók úgy, hogy extra lóerőket szabadítsanak fel velük. A pletykák szerint a Renault erőforrása nem is javult 2022-höz képest, a Ferrarié viszont 30 lóerővel.

A Vasseur által „viccnek” nevezett feltételezésnek lehet alapja, ám a The Race szakírója, Mark Hughes felhívta a figyelmet, a beszélt nyereség relatív lehet, és nem biztos, hogy tényleges nyereség. Tudomása szerint a Ferrari tavalyi motorgondjai az MGU-H-val voltak kapcsolatosak, és komoly, 0,2 másodpercnek megfelelő teljesítmény-visszafojtást kényszerítettek ki a csapatból a második motorhibát hozó Azeri Nagydíj után.

„Ezt kivetíthetjük 30 lóerőre, de a hibrid erőforrásoknál a köridőveszteség nem olyan lineáris, mint a hibridéra előtt, hiszen az erőcsökkenés csúcsa ennél lényegesen kisebb lehet, de a kevésbé hatékony elektromos erőleadás így is kerülhet 0,2 másodpercbe” – írta.

Sergio Pérez és Charles Leclerc (Fotó: XPB)

Hozzátette, hibridoldalon a teljesítményvesztésnek a vezethetőségre, a kigyorsításokra lehet hatása, vagyis nem számszerűsíthető olyan egyértelműen. Emellett szerinte a Famin által is pedzegetett okok miatt van annyira érzékeny téma a motorfejlesztés szabályozása, hogy a Ferrari minden ezzel kapcsolatos pletykát cáfoljon. Máskülönben erősítenék a Renault gyanúját, hogy a tavalyi megbízhatósági problémákat csak ürügyként használják a bújtatott teljesítményfejlesztésre.

Hughes a 30 lóerő relativitása kapcsán hangsúlyozta:

„Kicsi, de nagyon fontos különbség van aközött, hogy nyersen ekkora teljesítményt nyersz, és aközött, hogy ennyit nyersz a Baku után csökkentett teljesítményhez képest. Amennyiben a megbízhatóság javítása csak visszaállítja a Baku előtti 2022-es teljesítményszintet, az teljesítményjavításnak számít? Az FIA nyilvánvalóan elégedett a Ferrari interpretációjával.”

A szóban forgó 30 lóerő tehát lehet visszanyert, illetve nem elvesztett lóerő is, és ezzel máris kevésbé drasztikus a javulás, mint amilyennek tűnik.

Borítókép: Charles Leclerc (Fotó: XPB)

További tartalmak