A tavalyi év végén kezdtek cikkezni arról, hogy a Ford 2026-ban visszatér a királykategóriába, mégpedig a Red Bull motorpartnereként. Az utóbbi napokban több megbízható forrás is biztosra vette, hogy ezt a bikások pénteki évnyitóján jelentik majd be hivatalosan – nem véletlen például az sem, hogy az eseményt az Egyesült Államokban rendezik.
Noha a bemutatóra néhány percet még várni kell, a Ford már most eldöntötte az első dominót azzal, hogy egy rövid közleményben megerősítette, 2026-ban valóban visszatér a legmagasabban jegyzett motorsport-kategóriába.
Ebben a konkrét tervekről még nem esett szó és azt sem nevezték meg, melyik csapat, illetve csapatok partnereként versenyeznek majd a királykategóriában, az előző hetek hírei és a Red Bull bemutatójának közelsége alapján viszont nem nehéz kitalálni, hogy valóban a jelenlegi címvédővel fognak majd össze.
„Ez egy izgalmas, új fejezet a Ford-történelmében, ami akkor vette kezdetét, amikor dédapám megnyert egy futamot, ami hozzájárult vállaltunk elindításához” – jelentette ki Bill Ford, az amerikai cégóriás ügyvezetője.
„A Ford visszatér a motorsport csúcsára és óriási közönség elé viszi hagyományait valamint innovációit a fenntarthatóság és az elektromos technológia terén” – tette hozzá a szakember, aki két kulcsfontosságú tényezőt nevezett meg, ami visszavonzotta cégét a királykategóriába: az F1 népszerűségének robbanásszerű növekedését az amerikai piacon, valamint azt, hogy az elektromos technológia egyre nagyobb szerepet kap a szériában.
A Ford döntését az F1 ügyvezetője, Stefano Domenicali is kommentálta. „Ez egy nagyszerű hír a sportág számára! Már most izgatottan várjuk, hogy a Ford csatlakozzon az F1-ben már jelenlévő hihetetlen autóipari partnerekhez. Ez egy globális márka, ami hihetetlen örökséggel rendelkezik az autóipar világában. Látjuk, mekkora értéket nyújt a több mint félmillió rajongónak világszerte. Döntésük egyik fontos oka, hogy elköteleztük magunkat amellett, hogy 2030-ra nullára csökkentjük a károsanyag-kibocsátást, 2026-tól pedig fenntartható üzemanyaggal versenyzünk” – mondta.
Az FIA első embere, Mohammed bin Szulajm a következőképpen fogalmazott: „Kevés olyan gyártó létezik, melynek olyan sikeres a motorsportos múltja, mint a Fordé, ezért kiváló hír, hogy visszatérnek az F1-es világbajnokságba. Ez a hír még jobban kiemeli a 2026-os motorszabály sikerességét, melynek középpontjában a fenntarthatóság és a látványosság áll. Természetesen az Egyesült Államokból érkező nagyobb érdeklődés is fontos a világ legnagyobb kategóriájának növekedése szempontjából.”
A Ford az F1 történetének egyik legsikeresebb gyártója/motorszállítója, ami eddig összesen 10 konstruktőri és 13 egyéni világbajnoki címet nyert. Legutóbb 2004-ben képviselték magukat a királykategóriában a Jaguar-istállóval, amit a sors furcsa fintoraként pont a Red Bull vásárolt fel a 2005-ös szezon előtt.