Korán felismerte az Alfa Romeo csapata, hogy egyes riválisok az övénél jobb megoldásokkal rukkoltak elő a 2022-es autójukon. A kezük azonban meg volt kötve, így irányt váltaniuk csak 2023-ban lehetett. Ennek eredménye lett a kedden bemutatott C43-as, amely nemcsak a fekete-piros festésében, de a formáiban is jelentősen eltér az elődjétől.
A legfeltűnőbb változásokra a csapat technikai igazgatója, Jan Monchaux is felhívta a figyelmet. „Világos volt számunkra, hol vannak azok a területek, amelyekben még kiaknázatlan potenciál rejlik. Olyan potenciál, amit a 2022-es szezon alatt nem tudtunk kiaknázni.”
„Főként az autó hátuljára koncentráltunk, ahol egyszerűen elég bátrak akartunk lenni a következő lépés megtételéhez. Ez olyan megoldások előtt nyitott ajtót, amiket tavaly még nem vezethettünk be.”
„Aztán a szezon során azt is láttuk, hogy sok a megbízhatósági problémánk. Tehát az autó belseje is sokat változott, de az eljárások is, hogy megoldjuk ezt a problémát. A múltban mindig erősek voltunk a megbízhatóság szempontjából, de tavaly valamiért elveszítettük a megszokott legfőbb erősségünket. Erre nagyon figyeltünk a télen” – magyarázta a szakember, mely területeken volt a hangsúly.

Az új Alfa Romeo a padlólemez, az oldaldobozok és a motor mögötti, váltó feletti borítás, de a hátsó felfüggesztés kialakításában is komoly eltéréseket mutat az elődjéhez képest. Az oldaldoboz koncepciója bizonyos fokig a Red Bull, bizonyos fokig a Ferrari megoldását idézi, hiszen míg az alávágottságával és az esésével a címvédőére hajaz, a hűtő kiképzése inkább a számukra motort biztosító Scuderiáéra.
Egyik sem meglepő lépés, és mint azt Monchaux elismerte, valóban a riválisoktól merítettek ihletet.
„Figyeltük az új szabályok és autók alakulását tavaly, és el kell ismernünk, hogy voltak jobb megoldások a diffúzor felé tartó áramlások kezelésére. De mivel a felépítés szempontjából hoztunk bizonyos döntéseket, sarokba voltunk szorítva.”
„A képeken észrevehető a változás. A hátsó tengelyt érintette, és ez lehetővé tett egy másfajta hűtőkialakítást is. Ez pedig megnyitotta a kaput a kocsitest jelentős átalakítása előtt és a hűtőkből áramló meleg levegő eltérő kezelése előtt. Ez nem egy forradalmi megoldás, láttunk már hasonlót a tavalyi rajtrácson is, de mi nagy változtatások nélkül nem vehettük ezt át.”
„Voltak bizonyos gyengeségeink aerodinamikai téren, és ha leegyszerűsítjük, ez a nagy tempó melletti teljesítményt érintette. Ezen a téren jelentős fejlődést értünk el az eddig ki nem aknázott potenciál kiaknázásával, az új kocsitesttel és a padlólemez működésével” – mondta Mochaux.
Az Alfa Romeo tavalyi gyenge pontját a gyors kanyaros teljesítmény, a hátsó rész ottani instabilitása jelentette, míg az erősségét a lassabb kanyarok és pályák. Valtteri Bottas szerint az idei gépük sokoldalúbbá vált, legalábbis a szimulációk alapján. Monchaux is ebben bízik, és komoly előrelépésről számolt be.

További gyenge pontot jelentett a csapatnál a megbízhatóság, aminek nem kizárólag a Ferrari erőforrásának problémái álltak a hátterében. Ilyen szempontból is nagy változások történtek 2023-ra, még ha ezek nem is láthatóak.
„Ami a megbízhatóságot illeti, mivel még nem mentünk, a megbízhatóságunk tökéletes! El kell érnünk, hogy ez így is maradjon”
– viccelődött Monchaux.
„Nagyon nagy erőfeszítéseket tettünk, sok munkaórát áldoztunk a belső eljárások javítására. A hűtés terén tavaly volt egy gyenge pontunk, legalábbis a szezon első felében. Lekopogom, nagyon bizakodóak vagyunk, hogy ez a probléma már múlté.”
A szakembert arról is kérdezték, az autó eleje miért nem újult megy olyan mértékben, mint a hátulja. „Az elején nehezebb fejleszteni a szélcsatorna varázslatos világában. Itt a befektetés megtérülése kisebb. Ez nem jelenti azt, hogy nem nyerhetsz teljesítményt, hiszen ha nem te vagy a leggyorsabb, akkor mindenütt nyerhetsz. De korlátozva vagyunk a szélcsatornás idő és a források szempontjából is. Emiatt stratégiai döntéseket kell hoznod arról, mire fordítod a forrásaid nagy részét. Én inkább vagyok híve annak, hogy egy dolgot csinálj jól, mintsem öt különböző területen javíts, de csak elhanyagolható mértékben.”
„Ne aggódjanak, az autó elején is dolgozunk, és lesz itt is jelentős változtatásunk, legalábbis az év elején. De általánosságban azt mondom, ezen a területen nem nyerhető annyi, részben a szabályok megkötései miatt, miközben a padlólemeznél nagyobb szabadságot kapsz. Tavaly mindenkinél látható volt, hogy keményebben dolgoznak a padlólemez fejlesztésén, mint az első szárnyén. Ennek oka az, hogy nehezebb teljesítményt nyerni ott” – adta meg a választ a szakember.

Monchaux összességében elégedett a téli munkájukkal és a C43-as kinézetével is. Noha elismerte, ilyen téren nem az ő véleménye a legobjektívebb… „A lehető legrosszabb személyt kérdeznek erről, hiszen az én kisbabámról van szó. Nem fogom azt mondani rá, hogy csúnya. Az autó jó körülmények között született, szépen mutat, és nemcsak az új kiképzése, az új festése is szépséget ad neki. Én egészen szexinek találom az autót. Hogy elég gyors is lesz-e, az majd kiderül. Bizakodó vagyok. Szeretnénk a középmezőny jó helyezéseiért küzdeni, de türelmesnek kell lennünk, és van még házi feladatunk a téli teszteken, hiszen fel kell készülnünk a szezonra. Lépésről lépésre kell haladnunk.”
„E hét végén megyünk Barcelonába, aztán Bahreinben tesztelünk, és a csapattal sok rubrikát ki kell pipálnunk a listán. Egy héttel később pedig már versenyzünk, ahol minden kiderül” – mondta a technikai igazgató.