Musorujsag
Élő Eredmények

Bosszús az Alfa Romeo az élcsapatokat előnybe hozó szabályváltozás miatt

Bosszús az Alfa Romeo az élcsapatokat előnybe hozó szabályváltozás miatt

Alfa Romeo
Az élcsapatoknak kedvezett az FIA azzal, hogy későn jelentette be a 2023-as szabályváltozásokat – véli az Alfa Romeo. Szakemberük arról is beszélt, lassulnak-e az idei masinák emiatt.

Csak egy évet teljesített a Forma–1 mezőnye a 2022-ben bevezetett új szabályrendszer szerint, a technikai regulákon máris módosított az FIA. A legfőbb változást a padlólemezek éleinek 15 milliméterrel történt megemelése (a talajhoz képest), valamint a diffúzor megemelése jelenti. Az intézkedést az FIA biztonsági okokból érezte szükségesnek: a 2022-es autók a vártnál erőteljesebben pattogtak a szívóhatás miatt, és ennek próbálták elejét venni az új padlólemez-szabályokkal.

A lépésük már tavaly is kritika tárgyát képezte. A Ferrari és a Red Bull nehezményezte, hogy a Mercedes politikai nyomásgyakorlása áll a változtatások mögött, és többen feleslegesnek is tartották a 2023-ra vonatkozó módosítást azok után, hogy a tavalyi Belga Nagydíjon bevezetett intézkedésekkel már eleve felügyelet alá vonták az autók delfinezésének mértékét, a csapatok pedig az év második felére hatékonyabb megoldásokat is találtak a jelenség fékezésére.

Tavaly az Alfa Romeo is értetlenül állt az FIA lépése mellett, és már akkor rámutattak, hogy a kényszerű változtatások csak plusz pénzbe fognak kerülni. Technikai igazgatójuk, Jan Monchaux a csapat keddi bemutatóján eközben arra is rámutatott, hogy az új szabályok a legnagyobb csapatoknak kedveznek, mivel későn döntöttek a bevezetésükről.

„Szeretjük a változásokat, mert azok mindig új lehetőséget kínálnak. Az időzítés zavart minket, mert nagyon későn döntöttek róla. Általában a kései változtatások a nagyobb csapatoknak kedveznek.”

„A változtatások főleg a padlólemezt érintették. A szélét tizenöt milliméterrel megemelték. Ez nem hangzik soknak, de elég volt ahhoz, hogy törnünk kelljen a fejünket, és újra kelljen alkotnunk a padlólemezt. De elégedett vagyok az eddigi fejlődésünkkel” – nyilatkozta a szakember.

Fotó: Alfa Romeo

A jelenlegi F1-es autók a leszorítóerő nagy részét a szívó hatással, a padlólemez segítségével termelik. A lemez magasabbra emelése leszorítóerő-veszteséget jelent. Az FIA előzetesen úgy kalkulált, hogy a 2023-as autók 0,5 másodperccel lassabbak lesznek emiatt az elődeikhez képest. Monchaux szerint nem vehetjük biztosra, hogy a köridők tükrözni fogják mindezt…

„Nem fogom elmondani!” – felelte a kérdésre, gyorsabb-e az idei autójuk a tavalyinál.

„Ami a szabályváltozásokat illeti, fél másodperces veszteséget jelentenek köridőben. És gyanítom, hogy plusz-mínusz egy tizeddel mindenkinél hasonló a helyzet. De kétségem sincs afelől, hogy a legtöbb csapat visszanyeri ezt az időt.”

Rámutatott, az ő esetükben fontosabb szempont, hogy milyen fejlődési potenciál rejlik az idei csomagjukban, és mennyit fognak javulni az idény végéig. „A kérdés inkább az, hogy mennyit tudsz még gyorsulni ezen felül az autóval a szezon kezdetéig. Viszont még enni is fontosabb számunkra, hogy a szezon során mennyit tudsz gyorsulni, hiszen tavaly nagyon erősen kezdtük az évet, de a végén már nehezen ment az autó javítása. Egy huszonhárom versenyes szezon vár ránk, és ha megtanultunk valamit tavaly: a szezon az abu-dzabi utolsó körig nem ér véget. Akkor szereztük meg ugyanis a hatodik helyet, fél másodperccel Vettel előtt” – utalt arra, hogy az évzárón sikerült csak megmenteniük a konstruktőri 6. helyüket az övékkel azonos pontszámot elérő Aston Martinnal szemben.

„Voltak csúcspontjaink és mélypontjaink, de csapatként világosan láttuk, hogy nem adhatjuk fel. Az első verseny olyan, amilyen. Talán jó, talán csalódást keltő, de rendben, lapozzunk, lesz még huszonkét versenyünk. Bízom a versenyzőkben és a csapat ötszáz emberében is, hogy keményen fogják nyomni, ha kapaszkodni kell, ha pedig nem kell, akkor kiépítünk egy előnyt a középmezőny elejében.”

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak