Merőben másfajta útkeresés volt ez a Red Bull számára, mint amit a korábbi években megszoktunk tőle. A csapat a renault-s évek alatt szeret-nem szeret viszonyban volt a francia partnerével, a Hondával a japánok kivonulásának híre hozta őket kényelmetlen helyzetbe, majd jött a megszakított, mégis folytatott kapcsolat. A 2026-os új motorszabályok kapcsán azonban tisztán látták a célt, és nem az volt a kérdés, találnak-e egy utat, amin tovább mehetnek, hanem az, melyik utat válasszák a sok közül.
Végül a Fordot választották, amely a kézenfekvő két másik lehetőség mellett a legkésőbb érkezett, és amolyan középutas megoldást jelentett.
Mit adnak, amit a Porsche nem?
Tavaly nyáron a Red Bull lényegében már megállapodást kötött a Porschéval az új érában induló együttműködésről, és csak azért nem tettek erről bejelentést a hazai versenyükön, mert az F1 még totojázott az új szabályok véglegesítésével. Pár hónappal később aztán kihátráltak az egyezségből, mondván, a Porsche túl nagy hatalmat követelne a csapat vezetésében, és ez a legfőbb erejét, a rugalmasságot és függetlenséget venné el a Red Bulltól.
Christian Horner csapatfőnök a Ford-bejelentés kapcsán kiemelte, az amerikaiaknak nem voltak ilyen feltételei, és ez tette őket annyira vonzóvá a német márkával szemben.
„Voltak pozitív egyeztetéseink a Porschéval és a végén nem tudtunk egyezségre jutni. A Forddal már az elején láttuk, hogy komolyak a szándékaik, gyártóként olyasmit akarnak tenni, ami illett a mi elképzeléseinkbe. Nem állt szándékukban tulajdont szerezni, nem akartak irányítani az üzlet technikai oldaláról, sem gazdasági oldalról. Szóval egyszerűen helyesnek tűnt”
– mutatott rá a két ajánlat közötti kulcstényezőre.

Horner egyben megerősítette, hogy miközben a Porsche 50%-os részesedést tervezett vásárolni a Red Bullban, a Fordnak nem is voltak efféle követelései, ők csak amolyan fizető partnerként betársulnak a motorrészlegükbe.
Mit adnak, amit a Honda nem?
A Porschéval az oltár előtt történt szakításuk után a Red Bull ajtaján kopogtatni kezdett az előző partner. Az F1-es kivonulását 2020 őszén bejelentő Honda 2022 közepére jutott el oda, hogy teljesen megbánta a döntését, és rájött, a 2026-os feltételek mellett nagyon is az F1-es mezőny tagja akar lenni. Ennek legkézenfekvőbb módja az lett volna, ha a Red Bull-lal marad, hiszen az útjaik sosem váltak el igazán, 2025 végéig ők biztosítják számukra a motorokat.
A bökkenő itt az volt, hogy a Red Bull időközben éppen miattuk hozta létre a saját motorrészlegét (eredetileg a Porschéval való együttműködéshez), mert nem látott jobb megoldást arra a helyzetre, amibe a Honda kényszerítette őket.
A Porsche kikosarazása után a Red Bullnak csak egy olyan partnerre volt szüksége, amely kiegészíti őket az erőforrás hibrid technológiája oldalán. A Honda viszont teljes értékű motorgyártó akart lenni, amit a Red Bull Powertrains létezése lehetetlenített el.
Horner szavaiból kiderült, nem lett volna ellenükre a folytatás, de a kivonulás bejelentése lehetetlen helyzetet teremtett. „Hihetetlenül jó az együttműködésünk a Hondával, és amikor 2020-ban bejelentették az F1-ből való kivonulásukat, nagyon szomorúak voltunk. Ez kényszerített minket a Red Bull Powertrains létrehozására, hogy a saját kezünkbe vegyük a sorsunkat. Elindultunk egy úton, és közben a Honda változtatott a terveken, ezért szerencsére megállapodtunk arról, hogy ellátnak minket motorral 2025-ig, miközben mi 2026-ra építkezünk.”
„Ez a szerződés 2025-ig szól. Nagyszerű a kapcsolatunk, hihetetlen cégről van szó, és a jelenlegi szabályok mellett a Hondával együtt egészen 2025-ig bele fogunk adni mindent” – kívánt minden jót a jelenlegi partnerüknek.

Egyúttal hangsúlyozta, nem kell attól tartania a Hondának, hogy a motorja tervrajzai a Ford asztalán kötnek ki. „Ez egy más mellett fog zajlani, de teljesen elkülönített szervezetekről van szó. Nem kerül át szellemi tulajdon vagy tudás egyik oldalról a másikra. A Red Bull Powertrains a folytatásban a 2026-os szabályokra fog fókuszálni, ahogy tette az elmúlt tizennyolc hónapban is. Most lett egy gyári partnerünk a Forddal a 2026-os projektünkhöz, és így már más lapjaink lesznek 2026-ra.”
„Minden jót kívánunk a Hondának 2026-ra, amíg kikristályozódnak a terveik, de addig is szorosan együttműködünk, keményen fogjuk nyomni, és építkezni fogunk az eddigi sikereinkre.”
A Honda a nevezését már leadta 2026-ra motorgyártóként, csapata azonban egyelőre nincs, és kérdés, hogy lesz-e.
És mit nyújt a Ford?
Miközben úgy tűnhet, a Ford csupán a nevét vereti rá a Red Bull Powertrains erőforrásaira, valamint nagy pénzeket fizet partnerének a reklámért, a felek egyértelművé tették, hogy többről lesz szó. Mindkét fél hangsúlyozta, hogy lesz technikai átjárás a két cég között, mi több, a Ford konkrét támogatást fog biztosítani a Porsche által hátrahagyott területen, vagyis az elektromotor oldalán.
Mark Rushbrook, a Ford Performance igazgatója előrebocsátotta, hogy foglalkoztatnak majd Ford-embereket a Red Bull Powertrainsnél, de nem ők fognak diktálni. „Milton Keynesben megvannak a nagyszerű alapok. Már eleve tervezték, hogy építenek egy részleget az erőforrásoknak, tesztpadokkal. Minden adott, és a Ford Motor Company a forrásaival hozzáteheti a maga részét ott, ahol hasznukra lesz.”
„Előzetesen beazonosítottuk, mely területeken működhetünk együtt. Ez mindenképpen az akkumulátor-technológia, az elektromotor, a vezérlés, a szoftver. Lesznek alkalmazottaink, akik teljes időben Milton Keynesben dolgoznak, de még nincsenek egyelőre”
– magyarázta.
Azok után, hogy valami a Porschénál és a Hondánál is hiányzott, Horner tökéletes partnernek ítéli a Fordot. „A Ford egy erős márka, komoly erővel bír, különösen az Egyesült Államok piacán, ami kulcsfontosságú piac az F1 számára. Úgy voltunk vele: »Tudjátok mit? A csillagok együttállása megvan.« Az életben néha vannak üzletek, amik a lehető legjobb üzletek, és ezért könnyű, magától értetődő megkötni őket” – fogalmazott

Rushbrook hangsúlyozta, marketing és technikai szempontból is tökéletesnek találták az időzítést az F1-es visszatérésre. „Figyeltük a sportág fejlődését, figyeltünk minden más sorozatot is, és két éve, amikor hallottuk, hogy az F1 és az FIA változtatni szeretne a jövőben, elkezdtünk érdeklődni. Szerettünk volna többet megtudni. Az olyan dolgok, mint a fenntartható üzemanyag iránti elköteleződés 2026-tól, vagy a sorozat 2030-as karbonsemlegességre való törekvése és az erőforrások, melyeknél nő az elektromos oldal hangsúlya, számunkra releváns transzferlehetőséget kínált, mégpedig kétirányú cserét.”
„Mindent felhasználhatunk, amit tudunk a teljesen elektromos autókról, és hozzájárulhatunk a sporton belüli sikerhez. De közben a tanulságokat felhasználhatjuk az utcai autóinkban is. Ez fontos pillére az autóversenyzésnek, és meglesz ez a technikai kapcsolódás.”
Hozzátette, a Red Bull-lal tényleg minden egyből klappolt. „Azok közül, akikkel egyeztettünk, a Red Bull esetében volt már az első megbeszéléskor világos, hogy ők mit akarnak a partnerüktől, miközben függetlenként fejlesztik a saját erőforrásukat, és mi mit adhatnánk technológiai szinten ehhez a forrásainkkal és az embereinkkel, a tudásunkkal. Ez érdekelte őket, és érdekelt bennünket is.”
„Fontos, hogy a megfelelő időben, a megfelelő partnerrel térj vissza, és a megfelelő módon. Hisszük, hogy mindkét oldalról így lesz.”