A téli tesztek menete
A felkészülési lehetőségeket idén szűkre szabták az F1-ben: mindössze három tesztnapja lesz a mezőnynek Bahreinben, hogy aztán öt nappal a leintés után már a Bahreini Nagydíj szabadedzésein körözzenek. A csütörtökön rajtoló tesztet az F1 TV-n lehet majd élőben követni, A program a következők szerint alakul:
február 23. (csütörtök):
8:00-12:15 – a tesztnap első fele
12:15-12:45 – versenyzők sajtótájékoztatója
12:45-13:15 – csapatfőnökök sajtótájékoztatója
13:15-17:30 – a tesztnap második fele
február 24. (péntek):
8:00-12:15 – a tesztnap első fele
12:15-12:45 – versenyzők sajtótájékoztatója
12:45-13:15 – csapatfőnökök sajtótájékoztatója
13:15-17:30 – a tesztnap második fele
február 25. (szombat):
8:00-12:15 – a tesztnap első fele
12:15-12:45 – versenyzők sajtótájékoztatója
12:45-13:15 – csapatfőnökök sajtótájékoztatója
13:15-17:30 – a tesztnap második fele
Rekordhosszú versenynaptár
Eredetileg 24 futammal tervezett a Forma–1 az idei évre, ám a Kínai Nagydíjat az ország járványügyi szabályozása miatt decemberben lefújták, és hiába akarták később a visszatérést, erre nem kerülhet sor. Helyettes nem lesz, ám a versenynaptár így is rekordhosszú, hiszen sosem rendeztek még egy éven belül 23 versenyt.
Az idény a megszokottnál korábban, március első hétvégéjén (március 3-5.) indul Bahreinben, és november végén zárul Abu-Dzabiban, miközben Sanghaj kiesése miatt áprilisban keletkezett egy majd’ 4 hetes üresjárat.
A Magyar Nagydíj a szokásosnál valamivel korábban lesz: a nyári szünetre ezúttal nem hazánkból, hanem az egy héttel későbbi Belga Nagydíjról vonul majd el a mezőny.
A 2023-as versenynaptár:
Dátum | Nagydíj | Helyszín |
március 5. | Bahreini Nagydíj | Szahír |
március 19. | Szaúd-arábiai Nagydíj | Dzsidda |
április 2. | Ausztrál Nagydíj | Melbourne |
április 30. | Azeri Nagydíj | Baku |
május 7. | Miami Nagydíj | Miami |
május 21. | Emilia-Romagna Nagydíja | Imola |
május 28. | Monacói Nagydíj | Monaco |
június 4. | Spanyol Nagydíj | Barcelona |
június 18. | Kanadai Nagydíj | Montreal |
július 2. | Osztrák Nagydíj | Spielberg |
július 9. | Brit Nagydíj | Silverstone |
július 23. | Magyar Nagydíj | Mogyoród |
július 30. | Belga Nagydíj | Spa-Francorchamps |
augusztus 27. | Holland Nagydíj | Zandvoort |
szeptember 3. | Olasz Nagydíj | Monza |
szeptember 17. | Szingapúri Nagydíj | Szingapúr |
szeptember 24. | Japán Nagydíj | Szuzuka |
október 8. | Katari Nagydíj | Lusail |
október 22. | Amerikai Nagydíj | Austin |
október 29. | Mexikói Nagydíj | Mexikóváros |
november 5. | Brazil Nagydíj | Sao Paulo |
november 18. | Las Vegas-i Nagydíj | Las Vegas |
november 26. | Abu-dzabi Nagydíj | Abu-Dzabi |
Új és visszatérő helyszínek
Már 2022-ben nagy hírverést csapott az F1 a általa rendezett új Las Vegas-i Nagydíjnak. A program harmadik amerikai állomására november 16-a és 18-a között látogat el az F1. Noha Las Vegas-i Nagydíjakat már a 80-as években is rendeztek, a futam teljesen új lesz, egy új utcai pályán rendezik. A 6,12 kilométeres, 14 kanyarból álló ringen egy villanyfényes verseny jön, ráadásul szombati, hiszen helyi idő szerint szombat este 22 órakor fog rajtolni.
Nem számít újoncnak, de visszatérő pálya a naptárban Katar. Az F1-et először 2021-ben vendégül látó Lusailban lévő versenypálya a focivébé miatt hagyta ki 2022-t, 2023-tól viszont állandó állomása lesz az F1-es bajnokságnak.
A programból ezzel párhuzamosan kihullott Franciaország. Le Castellet abban reménykedhet, hogy később egy másik helyszínnel évenkénti váltásban még visszakerülhet a naptárba. Vagy ha nem a dél-franciaországi pálya, akkor egy másik gall helyszín.

Három újonc
2023-ban három új versenyzővel is ismerkedhetünk. A 28 esztendős Nyck de Vries egy versenyen már túl van, ám míg a múlt szezonban Monzában a Willamsnél volt beugró, a tényleges F1-es pályafutását az Alpha Taurinál kezdi meg. Max Verstappen után ő lesz a mezőny második holland tagja. Az elmúlt évek legidősebb újoncaként, a Forma–E világbajnokaként mutatkozik be.
A McLarennél a 21 éves Oscar Piastri kezdi meg F1-es pályafutását, aki az elmúlt évet az Alpine-nal és új csapatánál a felkészüléssel, valamint a szerződéses helyzetének tanulmányozásával töltötte. Honfitársa, Daniel Ricciardo helyét vette át Wokingban. Elmondása szerint az vonzotta oda, hogy a csapat éreztette vele, rá van szüksége, emellett a McLarennek jó eredménysora van a fiatal tehetségekkel, elég csak csapattársát, Lando Norrist vagy Lewis Hamiltont említeni.

A Williams eközben a 22. életévét december 31-én betöltött Logan Sargeantnek szavazott bizalmat. Az F2-ből érkező versenyző az utánpótlásprogramjukból lépett elő, Nicholas Latifit váltotta, és Alexander Rossi 2015-ös szereplése óta az első amerikai versenyzője az F1-nek.
Sargeant és Piastri érkezésével háromra nő a 2000-es években született versenyzők száma, a generáció harmadik képviselője Cunoda Juki.
A visszatérő
Három év kihagyás után tér vissza az F1-be Nico Hülkenberg. A 35 éves német a Haastól kapott egy új esélyt. Mick Schumachert váltotta, és honfitársa kitúrásával, valamint Sebastian Vettel visszavonulásával Németország egyetlen képviselője lesz 2023-ban. Szereplésével nem szakad meg a visszatérők évek óta tartó sorozata. 2022-ben Alexander Albon egy, 2021-ben Fernando Alonso két, 2020-ban Esteban Ocon egy, 2019-ben Danyiil Kvjat ugyancsak egy év kihagyás után lett újra az F1-es mezőny aktív tagja.

Hülkenberg és Magnussen kor tekintetében az idei mezőny legrutinosabb párosát alkotja.
A 2023-as F1-es nevezési lista:
Rajtszám | Versenyző | Csapat neve | Alváz neve | Motorgyártó |
1 | Max Verstappen | Oracle Red Bull Racing | Red Bull Racing | Honda RBPT |
11 | Sergio Pérez Mendoza | Oracle Red Bull Racing | Red Bull Racing | Honda RBPT |
16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | Ferrari | Ferrari |
55 | Carlos Sainz | Scuderia Ferrari | Ferrari | Ferrari |
63 | George Russell | Mercedes-AMG Petronas Formula One Team | Mercedes | Mercedes |
44 | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas Formula One Team | Mercedes | Mercedes |
31 | Esteban Ocon | Alpine F1 Team | Alpine | Renault |
10 | Pierre Gasly | Alpine F1 Team | Alpine | Renault |
81 | Oscar Piastri | McLaren Formula 1 Team | McLaren | Mercedes |
4 | Lando Norris | McLaren Formula 1 Team | McLaren | Mercedes |
77 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team Orlen | Alfa Romeo | Ferrari |
24 | Csou Kuan-jü | Alfa Romeo F1 Team Orlen | Alfa Romeo | Ferrari |
18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Cognizant Formula One Team | Aston Martin Aramco | Mercedes |
14 | Fernando Alonso Díaz | Aston Martin Aramco Cognizant Formula One Team | Aston Martin Aramco | Mercedes |
20 | Kevin Magnussen | MoneyGram Haas F1 Team | Haas | Ferrari |
27 | Nico Hülkenberg | MoneyGram Haas F1 Team | Haas | Ferrari |
21 | Nyck de Vries | Scuderia AlphaTauri | AltphaTauri | Honda RBPT |
22 | Cunoda Juki | Scuderia AlphaTauri | AltphaTauri | Honda RBPT |
23 | Alexander Albon | Williams Racing | Williams | Mercedes |
2 | Logan Sargeant | Williams Racing | Williams | Mercedes |
Alonso és Gasly új fejezetet nyit
Elmúlt 41 éves, és Fernando Alonso nem a visszavonulásra készül, hanem pályafutása során hetedszer is csapatot váltott. Az Alpine-nál töltött két szezonja után több évre szóló megállapodást kötött az Aston Martinnal. Meggyőződése, hogy ha már az élcsapatoknál nem kaphat lehetőséget, az új gyárat, szélcsatornát, szimulátort építő Aston kínálja számára a legjobb kilátásokat a következő évekre. Tiszában van vele, hogy a győzelem 2023-ban még irreális elvárás, de reméli, hogy idén olyan alapokat raknak le, amire a következő években valami nagyot lehet majd felépíteni. A harmadik bajnoki címéről és a 33. futamgyőzelméről még mindig nem tett le, ám tudja, hogy az Aston talán csak a kiszállása után érik be igazán.

Alonso mellett az év másik nagy csapatváltója Pierre Gasly, aki előtt éppen a spanyol távozása nyitotta ki Enstone kapuját. A francia gyerekkora óta először független a Red Bulltól, és pályafutása nagy kiugrási lehetőségének tartja, hogy egy francia gyári csapatnál folytathatja. A 2019-es Red Bull-os menesztése után ez adhat új lendületet neki. Az Alpine 2022-ben a középmezőny legversenyképesebb csomagjával állt elő, és hiszik, hogy a következő évben az élcsapatokhoz is közelebb zárkózhatnak. A célt az idei évre a konstruktőri negyedik hely megőrzése, az élcsapatokhoz való közelítés és pár dobogós helyezés jelenti.
Ismerős arcok a partvonalon túl
A mezőnyből kiszorult két olyan versenyző, akik még bíznak a visszatérésben. Daniel Ricciardo 2018 után újra magára öltötte a Red Bull egyenruháját, igaz, csak harmadik számú versenyzőként. Először az Ausztrál Nagydíjon, aztán még pár versenyen és sok reklámvideóban láthatjuk majd őt. Emellett a szimulátoros fejlesztés lesz a fő feladata. Bevallása szerint még nem döntötte el, akarja-e a jövő évi visszatérést, erről év közben kap majd pontosabb képet. Meghatározónak érzi, mit fog majd érezni a melbourne-i verseny helyszínén.

A Mercedeshez szeződő Mick Schumacher valamivel aktívabb szerepet vállal. Ő hivatalos tartalékversenyzőként állandó vendége lesz a garázsnak, miközben a szimulátorban is segíti a W14-es fejlesztését. Emellett a csillagosok és a McLaren (és talán a Williams) tartalékosa is lesz, miközben várja az érdeklődőket 2024 kapcsán. Állítása szerint páran már a télen is megkeresték.
Főnökkáosz után
Sosem látott még korábban akkora mozgolódást az F1 a csapatfőnökök körében, mint az elmúlt év végén. Négy istállónál is változás történt a vezetőségben. A Ferrari Mattia Binottót Frédéric Vasseurre cserélte, az Alfa Romeónál Andreas Seidl lett az új ügyvezető igazgató, Alessandro Alunni Bravi pedig a csapatmegbízottnak álcázott csapatfőnök. A két patinás brit csapatnál eközben mérnökök léptek előre. A McLarennél Andrea Stellát nevezték ki csapatfőnökké, míg a Williamsnél a Mercedes korábbi stratégiai igazgatóját, James Vowles-t.

Duplázzák a sprintek számát
Az elmúlt két szezonban három-három sprintfutamot rendeztek, 2023-ban hat ilyen eseményre kerül sor. Az elsőre április végén Bakuban, mely helyszín először lesz házigazdája ilyen lebonyolítású hétvégének. Ezt követően Ausztria, Belgium, Katar, Austin és Brazília lesz még sprinthelyszín.
A duplázással az idény során szerezhető pontok száma is növekszik, 24 egységgel.
Egyedi időmérő két nagydíjon
Ha már eltérő lebonyolítás, idén az F1 újabb kísérletbe kezd. Két – egyelőre meg nem nevezett – versenyhétvégén a megszokottól eltérő időmérő edzést fognak lebonyolítani. Tesztjelleggel teszik próbára, hogyan működik a kvalifikáció, ha annak Q1-es, Q2-es és Q3-as felvonásait eltérő gumikeverékeken (kemény, közepes és lágy lesz a sorrend) kell teljesítenie a mezőnynek.
E hétvégéken a megszokott 13 helyett 11 gumiszett áll majd a versenyzők rendelkezésére, és a megszokottnál jobban fog számítani, melyik autó és versenyző képes a legjobban bánni mindegyik gumitípussal.
Technikai változások
A leglényegesebb technikai változást a padlólemezek és a diffúzor földtől számított magasságának növelése jelenti. 15 milliméterrel kellett emelni. Az intézkedést az autók delfinezésre való hajlamának csökkentése indokolta az FIA szerint. Emellett szigorítják a padlólemezek rugalmasságát és kopását vizsgáló teszteket, követelményeket is. Mindez önmagában nagyjából fél másodperces lassulást eredményezhet, ám a csapatok jelezték, a tél folyamán sikerült visszahozniuk ezt a veszteséget.
További technikai újdonság, hogy az új autóknak az eddiginél nagyobb a visszapillantó tükre. A cél: javítani a kilátást. A versenyzők 2022-ben (is) sokat panaszkodtak, hogy bizonyos balesetekben szerepet játszott az úgynevezett holt látótér: bizonyos szögekből egyszerűen nem látszanak a hátul haladó autók a tükörben.
A gumik terén is lesz változás. A kerékmelegítő paplanok használati idejét 3-ról 2 órára fogják csökkenteni a gumik előkészítésekor. Emellett az eddigi 5 helyett már 6 különböző gumikeverék áll rendelkezésre. A Pirelli az eddigi legkeményebb (C1) és a C2-es típus közé iktatott egy újabb típust. A gyártó emellett módosított az első gumikon, hogy csökkentse az alulkormányzásra való hajlamot. A versenyzők szerint az intézkedés a korai tesztek alapján hatásosnak mutatkozott.

Noha 2014 óta először csökkenteni tervezték az autók tömegminimumát, az intézkedés végül elmarad.. A gumik és bizonyos standard elemek idén is többletsúlyt jelentenek, így a csapatok arról egyeztek meg, hogy a tervezett 796 helyett mégis marad 798 kilogramm a limit. Bár többen állítják, hogy elérték a határt, a sok fekete autó arról árulkodik, hogy a súlyprobléma idén is probléma még.
Motorfronton már tavaly befagyasztották a fejlesztést, ám egy lényeges változás itt is lesz. Míg tavaly 5 lehetőségük volt a gyártóknak az év során használt szoftverek módosítására, idén csak egy, vagyis tovább szűkülnek a teljesítményjavítás lehetőségei.
Versenyzők és büntetőpontok
Valakinek nincs mitől tartania, valakinek nagyon is van. Az F1-es büntetőpontok 12 hónapig élnek, így több versenyzőnek egy darabig cipelnie kell még a tavalyi hibák örökségét. A legnehezebb helyzetből Pierre Gasly indul, aki egészen májusig várhat az első két büntetőpontja elévülésére. A francia 10-nél tart, vagyis az év első hat hétvégéjén (Imoláig) bármikor összeszedheti az egyfutamos eltiltáshoz vezető plusz két egységet.
Versenyző | Büntetőpontok | Elévülés |
Pierre Gasly | 10 | 2 pont – május 22. |
3 pont – július 10. | ||
2 pont – október 9. | ||
2 pont – október 23. | ||
1 pont – október 30. | ||
Lance Stroll | 8 | 2 pont – április 9. |
1 pont – április 10. | ||
2 pont – október 23. | ||
3 pont – november 12. | ||
Alexander Albon | 7 | 2 pont – március 25. |
1 pont – május 22. | ||
1 pont – május 29. | ||
2 pont – július 9. | ||
1 pont – október 23. | ||
Fernando Alonso | 6 | 3 pont – május 8. |
1 pont – június 19. | ||
2 pont – november 12. | ||
Esteban Ocon | 5 | 2 pont – március 20 |
1 pont – május 29. | ||
2 pont – július 24. | ||
Csou Kuan-jü | 4 | 1 pont – március 26. |
2 pont – július 10. | ||
1 pont- július 24. | ||
Cunoda Juki | 4 | 2 pont – július 3. |
2 pont – szeptember 9. | ||
George Russell | 4 | 2 pont – július 10. |
2 pont – október 23. | ||
Kevin Magnussen | 3 | 2 pont – május 8. |
1 pont – szeptember 11. | ||
Lando Norris | 3 | 1 pont – július 10. |
2 pont – november 13. | ||
Sergio Pérez | 2 | 2 pont – október 3. |
Max Verstappen | 2 | 2 pont – november 13. |
Charles Leclerc | 1 | 1 pont – október 9. |
Valtteri Bottas | 0 | – |
Lewis Hamilton | 0 | – |
Carlos Sainz | 0 | – |
Oscar Piastri | 0 | újonc |
Nico Hülkenberg | 0 | nem versenyzett |
Nyck de Vries | 0 | újonc |
Logan Sargeant | 0 | újonc |
Változások az F1 és az FIA vezetőségében
Az F1 és az FIA között kibontakozó hatalmi harcok jelentették a téli szünet egyik slágertémáját. Alighanem a szezon során is hallunk még erről. Az új szezon előtt mindkét csapatban történt változás. Az F1-es oldalon nyugdíjba vonult a 2022-es szabályváltozásokat megálmodó sportigazgató, Ross Brawn, miközben a mérnökcsapatot az FIA-hoz vezényelték át a hatékonyabb munka érdekében.

Az FIA-nál Mohammed bin Szulajm az év eleji veszekedések után jelezte, hogy a továbbiakban igyekszik kivonni magát a napi F1-es ügyekből, így a csapatokkal való egyeztetést és a napi döntéshozást Nikolasz Tombaziszra bízza, aki az együléses részleg vezetőjévé lépett elő. A görögöt egy három főből álló vezetőcsapat segíti.
A 2021 után tavaly is kényes pontot jelentő versenyirányítás területén változás csak részben lesz. Habár Bin Szulajm év elején azt mondta, továbbra is több versenyigazgatót akar, ezt a pozíciót egyedül Niels Wittich fogja betölteni, aki második szezonját kezdi az F1-ben.