Musorujsag
Élő Eredmények
×

2023-as Forma–1-es kisokos – amit az új szezonról tudni kell

2023-as Forma–1-es kisokos – amit az új szezonról tudni kell

Boxutca
Csütörtökön a teszt, egy héttel később pedig már a 2023-as bajnokság rajtol el Bahreinben. Összeszedtük a tudnivalókat a Forma–1 új idénye kapcsán.

A téli tesztek menete

A felkészülési lehetőségeket idén szűkre szabták az F1-ben: mindössze három tesztnapja lesz a mezőnynek Bahreinben, hogy aztán öt nappal a leintés után már a Bahreini Nagydíj szabadedzésein körözzenek. A csütörtökön rajtoló tesztet az F1 TV-n lehet majd élőben követni, A program a következők szerint alakul:

február 23. (csütörtök):

8:00-12:15 – a tesztnap első fele

12:15-12:45 – versenyzők sajtótájékoztatója

12:45-13:15 – csapatfőnökök sajtótájékoztatója

13:15-17:30 – a tesztnap második fele

február 24. (péntek):

8:00-12:15 – a tesztnap első fele

12:15-12:45 – versenyzők sajtótájékoztatója

12:45-13:15 – csapatfőnökök sajtótájékoztatója

13:15-17:30 – a tesztnap második fele

február 25. (szombat):

8:00-12:15 – a tesztnap első fele

12:15-12:45 – versenyzők sajtótájékoztatója

12:45-13:15 – csapatfőnökök sajtótájékoztatója

13:15-17:30 – a tesztnap második fele

Rekordhosszú versenynaptár

Eredetileg 24 futammal tervezett a Forma–1 az idei évre, ám a Kínai Nagydíjat az ország járványügyi szabályozása miatt decemberben lefújták, és hiába akarták később a visszatérést, erre nem kerülhet sor. Helyettes nem lesz, ám a versenynaptár így is rekordhosszú, hiszen sosem rendeztek még egy éven belül 23 versenyt.

Az idény a megszokottnál korábban, március első hétvégéjén (március 3-5.) indul Bahreinben, és november végén zárul Abu-Dzabiban, miközben Sanghaj kiesése miatt áprilisban keletkezett egy majd’ 4 hetes üresjárat.

A Magyar Nagydíj a szokásosnál valamivel korábban lesz: a nyári szünetre ezúttal nem hazánkból, hanem az egy héttel későbbi Belga Nagydíjról vonul majd el a mezőny.

A 2023-as versenynaptár:

Dátum Nagydíj Helyszín
március 5. Bahreini Nagydíj Szahír
március 19. Szaúd-arábiai Nagydíj Dzsidda
április 2. Ausztrál Nagydíj Melbourne
április 30. Azeri Nagydíj Baku
május 7. Miami Nagydíj Miami
május 21. Emilia-Romagna Nagydíja Imola
május 28. Monacói Nagydíj Monaco
június 4. Spanyol Nagydíj Barcelona
június 18. Kanadai Nagydíj Montreal
július 2. Osztrák Nagydíj Spielberg
július 9. Brit Nagydíj Silverstone
július 23. Magyar Nagydíj Mogyoród
július 30. Belga Nagydíj Spa-Francorchamps
augusztus 27. Holland Nagydíj Zandvoort
szeptember 3. Olasz Nagydíj Monza
szeptember 17. Szingapúri Nagydíj Szingapúr
szeptember 24. Japán Nagydíj Szuzuka
október 8. Katari Nagydíj Lusail
október 22. Amerikai Nagydíj Austin
október 29. Mexikói Nagydíj Mexikóváros
november 5. Brazil Nagydíj Sao Paulo
november 18. Las Vegas-i Nagydíj Las Vegas
november 26. Abu-dzabi Nagydíj Abu-Dzabi

 

Új és visszatérő helyszínek

Már 2022-ben nagy hírverést csapott az F1 a általa rendezett új Las Vegas-i Nagydíjnak. A program harmadik amerikai állomására november 16-a és 18-a között látogat el az F1. Noha Las Vegas-i Nagydíjakat már a 80-as években is rendeztek, a futam teljesen új lesz, egy új utcai pályán rendezik. A 6,12 kilométeres, 14 kanyarból álló ringen egy villanyfényes verseny jön, ráadásul szombati, hiszen helyi idő szerint szombat este 22 órakor fog rajtolni.

Nem számít újoncnak, de visszatérő pálya a naptárban Katar. Az F1-et először 2021-ben vendégül látó Lusailban lévő versenypálya a focivébé miatt hagyta ki 2022-t, 2023-tól viszont állandó állomása lesz az F1-es bajnokságnak.

A programból ezzel párhuzamosan kihullott Franciaország. Le Castellet abban reménykedhet, hogy később egy másik helyszínnel évenkénti váltásban még visszakerülhet a naptárba. Vagy ha nem a dél-franciaországi pálya, akkor egy másik gall helyszín.

Las Vegas (Fotó: XPB)

 

Három újonc

2023-ban három új versenyzővel is ismerkedhetünk. A 28 esztendős Nyck de Vries egy versenyen már túl van, ám míg a múlt szezonban Monzában a Willamsnél volt beugró, a tényleges F1-es pályafutását az Alpha Taurinál kezdi meg. Max Verstappen után ő lesz a mezőny második holland tagja. Az elmúlt évek legidősebb újoncaként, a Forma–E világbajnokaként mutatkozik be.

A McLarennél a 21 éves Oscar Piastri kezdi meg F1-es pályafutását, aki az elmúlt évet az Alpine-nal és új csapatánál a felkészüléssel, valamint a szerződéses helyzetének tanulmányozásával töltötte. Honfitársa, Daniel Ricciardo helyét vette át Wokingban. Elmondása szerint az vonzotta oda, hogy a csapat éreztette vele, rá van szüksége, emellett a McLarennek jó eredménysora van a fiatal tehetségekkel, elég csak csapattársát, Lando Norrist vagy Lewis Hamiltont említeni.

Oscar Piastri (Fotó: McLaren)

A Williams eközben a 22. életévét december 31-én betöltött Logan Sargeantnek szavazott bizalmat. Az F2-ből érkező versenyző az utánpótlásprogramjukból lépett elő, Nicholas Latifit váltotta, és Alexander Rossi 2015-ös szereplése óta az első amerikai versenyzője az F1-nek.

Sargeant és Piastri érkezésével háromra nő a 2000-es években született versenyzők száma, a generáció harmadik képviselője Cunoda Juki.

 

A visszatérő

Három év kihagyás után tér vissza az F1-be Nico Hülkenberg. A 35 éves német a Haastól kapott egy új esélyt. Mick Schumachert váltotta, és honfitársa kitúrásával, valamint Sebastian Vettel visszavonulásával Németország egyetlen képviselője lesz 2023-ban. Szereplésével nem szakad meg a visszatérők évek óta tartó sorozata. 2022-ben Alexander Albon egy, 2021-ben Fernando Alonso két, 2020-ban Esteban Ocon egy, 2019-ben Danyiil Kvjat ugyancsak egy év kihagyás után lett újra az F1-es mezőny aktív tagja.

Nico Hülkenberg (Fotó: Haas)

Hülkenberg és Magnussen kor tekintetében az idei mezőny legrutinosabb párosát alkotja.

A 2023-as F1-es nevezési lista:

Rajtszám Versenyző Csapat neve Alváz neve Motorgyártó
1 Max Verstappen Oracle Red Bull Racing Red Bull Racing Honda RBPT
11 Sergio Pérez Mendoza Oracle Red Bull Racing Red Bull Racing Honda RBPT
16 Charles Leclerc Scuderia Ferrari Ferrari Ferrari
55 Carlos Sainz Scuderia Ferrari Ferrari Ferrari
63 George Russell Mercedes-AMG Petronas Formula One Team Mercedes Mercedes
44 Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas Formula One Team Mercedes Mercedes
31 Esteban Ocon Alpine F1 Team Alpine Renault
10 Pierre Gasly Alpine F1 Team Alpine Renault
81 Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team McLaren Mercedes
4 Lando Norris McLaren Formula 1 Team McLaren Mercedes
77 Valtteri Bottas Alfa Romeo F1 Team Orlen Alfa Romeo Ferrari
24 Csou Kuan-jü Alfa Romeo F1 Team Orlen Alfa Romeo Ferrari
18 Lance Stroll Aston Martin Aramco Cognizant Formula One Team Aston Martin Aramco Mercedes
14 Fernando Alonso Díaz Aston Martin Aramco Cognizant Formula One Team Aston Martin Aramco Mercedes
20 Kevin Magnussen MoneyGram Haas F1 Team Haas Ferrari
27 Nico Hülkenberg MoneyGram Haas F1 Team Haas Ferrari
21 Nyck de Vries Scuderia AlphaTauri AltphaTauri Honda RBPT
22 Cunoda Juki Scuderia AlphaTauri AltphaTauri Honda RBPT
23 Alexander Albon Williams Racing Williams Mercedes
2 Logan Sargeant Williams Racing Williams Mercedes

Alonso és Gasly új fejezetet nyit

Elmúlt 41 éves, és Fernando Alonso nem a visszavonulásra készül, hanem pályafutása során hetedszer is csapatot váltott. Az Alpine-nál töltött két szezonja után több évre szóló megállapodást kötött az Aston Martinnal. Meggyőződése, hogy ha már az élcsapatoknál nem kaphat lehetőséget, az új gyárat, szélcsatornát, szimulátort építő Aston kínálja számára a legjobb kilátásokat a következő évekre. Tiszában van vele, hogy a győzelem 2023-ban még irreális elvárás, de reméli, hogy idén olyan alapokat raknak le, amire a következő években valami nagyot lehet majd felépíteni. A harmadik bajnoki címéről és a 33. futamgyőzelméről még mindig nem tett le, ám tudja, hogy az Aston talán csak a kiszállása után érik be igazán.

Fernando Alonso (Fotó: Aston Martin)

Alonso mellett az év másik nagy csapatváltója Pierre Gasly, aki előtt éppen a spanyol távozása nyitotta ki Enstone kapuját. A francia gyerekkora óta először független a Red Bulltól, és pályafutása nagy kiugrási lehetőségének tartja, hogy egy francia gyári csapatnál folytathatja. A 2019-es Red Bull-os menesztése után ez adhat új lendületet neki. Az Alpine 2022-ben a középmezőny legversenyképesebb csomagjával állt elő, és hiszik, hogy a következő évben az élcsapatokhoz is közelebb zárkózhatnak. A célt az idei évre a konstruktőri negyedik hely megőrzése, az élcsapatokhoz való közelítés és pár dobogós helyezés jelenti.

 

Ismerős arcok a partvonalon túl

A mezőnyből kiszorult két olyan versenyző, akik még bíznak a visszatérésben. Daniel Ricciardo 2018 után újra magára öltötte a Red Bull egyenruháját, igaz, csak harmadik számú versenyzőként. Először az Ausztrál Nagydíjon, aztán még pár versenyen és sok reklámvideóban láthatjuk majd őt. Emellett a szimulátoros fejlesztés lesz a fő feladata. Bevallása szerint még nem döntötte el, akarja-e a jövő évi visszatérést, erről év közben kap majd pontosabb képet. Meghatározónak érzi, mit fog majd érezni a melbourne-i verseny helyszínén.

Daniel Ricciardo (Fotó: Red Bull)

A Mercedeshez szeződő Mick Schumacher valamivel aktívabb szerepet vállal. Ő hivatalos tartalékversenyzőként állandó vendége lesz a garázsnak, miközben a szimulátorban is segíti a W14-es fejlesztését. Emellett a csillagosok és a McLaren (és talán a Williams) tartalékosa is lesz, miközben várja az érdeklődőket 2024 kapcsán. Állítása szerint páran már a télen is megkeresték.

 

Főnökkáosz után

Sosem látott még korábban akkora mozgolódást az F1 a csapatfőnökök körében, mint az elmúlt év végén. Négy istállónál is változás történt a vezetőségben. A Ferrari Mattia Binottót Frédéric Vasseurre cserélte, az Alfa Romeónál Andreas Seidl lett az új ügyvezető igazgató, Alessandro Alunni Bravi pedig a csapatmegbízottnak álcázott csapatfőnök. A két patinás brit csapatnál eközben mérnökök léptek előre. A McLarennél Andrea Stellát nevezték ki csapatfőnökké, míg a Williamsnél a Mercedes korábbi stratégiai igazgatóját, James Vowles-t.

Frédéric Vasseur (Fotó: Ferrari)

 

Duplázzák a sprintek számát

Az elmúlt két szezonban három-három sprintfutamot rendeztek, 2023-ban hat ilyen eseményre kerül sor. Az elsőre április végén Bakuban, mely helyszín először lesz házigazdája ilyen lebonyolítású hétvégének. Ezt követően Ausztria, Belgium, Katar, Austin és Brazília lesz még sprinthelyszín.

A duplázással az idény során szerezhető pontok száma is növekszik, 24 egységgel.

 

Egyedi időmérő két nagydíjon

Ha már eltérő lebonyolítás, idén az F1 újabb kísérletbe kezd. Két – egyelőre meg nem nevezett – versenyhétvégén a megszokottól eltérő időmérő edzést fognak lebonyolítani. Tesztjelleggel teszik próbára, hogyan működik a kvalifikáció, ha annak Q1-es, Q2-es és Q3-as felvonásait eltérő gumikeverékeken (kemény, közepes és lágy lesz a sorrend) kell teljesítenie a mezőnynek.

E hétvégéken a megszokott 13 helyett 11 gumiszett áll majd a versenyzők rendelkezésére, és a megszokottnál jobban fog számítani, melyik autó és versenyző képes a legjobban bánni mindegyik gumitípussal.

 

Technikai változások

A leglényegesebb technikai változást a padlólemezek és a diffúzor földtől számított magasságának növelése jelenti. 15 milliméterrel kellett emelni. Az intézkedést az autók delfinezésre való hajlamának csökkentése indokolta az FIA szerint. Emellett szigorítják a padlólemezek rugalmasságát és kopását vizsgáló teszteket, követelményeket is. Mindez önmagában nagyjából fél másodperces lassulást eredményezhet, ám a csapatok jelezték, a tél folyamán sikerült visszahozniuk ezt a veszteséget.

További technikai újdonság, hogy az új autóknak az eddiginél nagyobb a visszapillantó tükre. A cél: javítani a kilátást. A versenyzők 2022-ben (is) sokat panaszkodtak, hogy bizonyos balesetekben szerepet játszott az úgynevezett holt látótér: bizonyos szögekből egyszerűen nem látszanak a hátul haladó autók a tükörben.

A gumik terén is lesz változás. A kerékmelegítő paplanok használati idejét 3-ról 2 órára fogják csökkenteni a gumik előkészítésekor. Emellett az eddigi 5 helyett már 6 különböző gumikeverék áll rendelkezésre. A Pirelli az eddigi legkeményebb (C1) és a C2-es típus közé iktatott egy újabb típust. A gyártó emellett módosított az első gumikon, hogy csökkentse az alulkormányzásra való hajlamot. A versenyzők szerint az intézkedés a korai tesztek alapján hatásosnak mutatkozott.

Lance Stroll (Fotó: Aston Martin)

Noha 2014 óta először csökkenteni tervezték az autók tömegminimumát, az intézkedés végül elmarad.. A gumik és bizonyos standard elemek idén is többletsúlyt jelentenek, így a csapatok arról egyeztek meg, hogy a tervezett 796 helyett mégis marad 798 kilogramm a limit. Bár többen állítják, hogy elérték a határt, a sok fekete autó arról árulkodik, hogy a súlyprobléma idén is probléma még.

Motorfronton már tavaly befagyasztották a fejlesztést, ám egy lényeges változás itt is lesz. Míg tavaly 5 lehetőségük volt a gyártóknak az év során használt szoftverek módosítására, idén csak egy, vagyis tovább szűkülnek a teljesítményjavítás lehetőségei.

 

Versenyzők és büntetőpontok

Valakinek nincs mitől tartania, valakinek nagyon is van. Az F1-es büntetőpontok 12 hónapig élnek, így több versenyzőnek egy darabig cipelnie kell még a tavalyi hibák örökségét. A legnehezebb helyzetből Pierre Gasly indul, aki egészen májusig várhat az első két büntetőpontja elévülésére. A francia 10-nél tart, vagyis az év első hat hétvégéjén (Imoláig) bármikor összeszedheti az egyfutamos eltiltáshoz vezető plusz két egységet.

Versenyző Büntetőpontok Elévülés
Pierre Gasly 10 2 pont – május 22.
3 pont – július 10.
2 pont – október 9.
2 pont – október 23.
1 pont – október 30.
Lance Stroll 8 2 pont – április 9.
1 pont – április 10.
2 pont – október 23.
3 pont – november 12.
Alexander Albon 7 2 pont – március 25.
1 pont – május 22.
1 pont – május 29.
2 pont – július 9.
1 pont – október 23.
Fernando Alonso 6 3 pont – május 8.
1 pont – június 19.
2 pont – november 12.
Esteban Ocon 5 2 pont – március 20
1 pont – május 29.
2 pont – július 24.
Csou Kuan-jü 4 1 pont – március 26.
2 pont – július 10.
1 pont- július 24.
Cunoda Juki 4 2 pont – július 3.
2 pont – szeptember 9.
George Russell 4 2 pont – július 10.
2 pont – október 23.
Kevin Magnussen 3 2 pont – május 8.
1 pont – szeptember 11.
Lando Norris 3 1 pont – július 10.
2 pont – november 13.
Sergio Pérez 2 2 pont – október 3.
Max Verstappen 2 2 pont – november 13.
Charles Leclerc 1 1 pont – október 9.
Valtteri Bottas 0
Lewis Hamilton 0
Carlos Sainz 0
Oscar Piastri 0 újonc
Nico Hülkenberg 0 nem versenyzett
Nyck de Vries 0 újonc
Logan Sargeant 0 újonc

 

Változások az F1 és az FIA vezetőségében

Az F1 és az FIA között kibontakozó hatalmi harcok jelentették a téli szünet egyik slágertémáját. Alighanem a szezon során is hallunk még erről. Az új szezon előtt mindkét csapatban történt változás. Az F1-es oldalon nyugdíjba vonult a 2022-es szabályváltozásokat megálmodó sportigazgató, Ross Brawn, miközben a mérnökcsapatot az FIA-hoz vezényelték át a hatékonyabb munka érdekében.

Mohammed bin Szulajm (Fotó: FIA)

Az FIA-nál Mohammed bin Szulajm az év eleji veszekedések után jelezte, hogy a továbbiakban igyekszik kivonni magát a napi F1-es ügyekből, így a csapatokkal való egyeztetést és a napi döntéshozást Nikolasz Tombaziszra bízza, aki az együléses részleg vezetőjévé lépett elő. A görögöt egy három főből álló vezetőcsapat segíti.

A 2021 után tavaly is kényes pontot jelentő versenyirányítás területén változás csak részben lesz. Habár Bin Szulajm év elején azt mondta, továbbra is több versenyigazgatót akar, ezt a pozíciót egyedül Niels Wittich fogja betölteni, aki második szezonját kezdi az F1-ben.

További tartalmak