Musorujsag
Élő Eredmények

„Talán a harmadik hely” – a gyanúsan rejtőzködő Alpine a sötét ló?

„Talán a harmadik hely” – a gyanúsan rejtőzködő Alpine a sötét ló?

Racefans, Auto Motor und Sport
Tele volt ellentmondásokkal az Alpine bahreini tesztje, és éppen ez teszi őket a mezőny „sötét lovává”. Kísérletezés, némi kockázatvállalás, titkolózás és az eredményekhez képest furcsa nyugodtság. Surranópályán meglepetést okozhatnak az idénynyitón?

Végignézve a különböző szakértők és szakportálok elemzésein és elméleti erősorrendjein, az Alpine tűnik az idei F1-es mezőny legnagyobb talányának. Az Aston Martinnal azonos célt tűztek maguk elé 2023-ra: a konstruktőri negyedik helyet akarják, valamint közelebb akarnak kerülni a három élcsapathoz. A zöld riválissal ellentétben azonban az ő autójuk kevésbé tűnt meggyőzőnek a bahreini teszten, mint Fernando Alonsóéké.

Ennek is köszönhető, hogy az elméleti sorrendben egyesek csak a középmezőny közepén találtak helyet az Alpine-nak, míg mások úgy látják, hogy az Aston Martinnal egy szinten lehetnek.

Némi ellentmondás a pályán és a garázsban látottak között is tapasztalható volt. Míg odakint sokszor csak úgy pattogott az A523-as, és a nagy köridők sem érkeztek, Esteban Ocon, Pierre Gasly és a csapat vezetői végig nyugodtnak, magabiztosnak és elégedettnek tűntek.

Esteban Ocon (Fotó: XPB)

„Az autó stabilabb a kanyarok bejáratánál, támadhatod a bejáratokat, magabiztosabbá tesz, jobb az egyensúlya. Sokkal erősebb elöl, és ez nagyon jó meglepetés. Az autó nagyon jó egyensúllyal rendelkezik a kanyarok bejáratánál, fékezéskor. A gyenge pontokat pedig megtartjuk magunknak” – mondta a csapattal negyedik szezonját kezdő Esteban Ocon.

 

Gond? Mindent kézben tartanak!

A Ferrarihoz hasonlóan több esetben az Alpine is erőteljesen delfinezett az egyenesekben, ami akár azt is sugallhatná, hogy gondban vannak. Ezt azonban cáfolták. „Feszegettük a határokat” – magyarázta Matt Harman technikai igazgató. „Az autó merev volt, ezeken a felvételeken ez látszik. Bizonyos körülmények mellett működik, és kísérleteznünk kellett vele. Ezen a pályán nem jellemző, hogy nagyon merevre hangolod az autót, de az év során lesznek pályák, ahol tökéletesíthetjük és kihasználhatjuk ezt. Sokat tanultunk belőle. Bizonyos megoldásaink, főleg az autó hátulján, lehetővé teszik ezen tanulságok kamatoztatását, és jelentős a nyereség.”

Ocon is megerősítette, a pattogás is a terv részét képezte.

„Ha akarjuk, elérhetjük, hogy az autó delfinezzen, ha nem akarjuk, akkor nagyon kényelmessé tesszük az autót. A felvételeken vélhetően az látszik, amikor nagyon kemény volt a futómű, de mindent kézben tartunk”

– mondta a francia.

Pierre Gasly (Fotó: XPB)

Az eredményeikkel látszólag ellentmondásban álló magabiztosságuknak több oka is van. Az egyik, hogy a teszt nem mérvadó, nem törekedtek rajta a maximális teljesítmény kihozására, csak végigzongorázták a beállítási lehetőségeiket. Azt pedig, hogy a reméltnél kevesebb időt töltöttek a pályán, nem problémákra, hanem az autójuk újszerűségére vezették vissza: Harman szerint van annyira más az idei konstrukciójuk, hogy a sok beállításváltoztatás sok idejüket elvitte. „Ez az autóba helyezett rendszerek miatt volt. Változtattunk a beállításokon, ahogyan a versenyhétvégén is várható, de egyelőre minden nagyon új, több idő kell hozzá. A jövőben talán jobban fel kell készülnünk erre, hogy gyorsabban menjen” – mondta a szakember.

 

Már az első versenyre átalakul az A523

A magabiztosságuk másik okát az jelenti, hogy már az első versenyre fejlesztésekkel készültek, vagyis a teszten még nem abban a formájában használták az autójukat, amiben a hétvégén Bahreinben fogják.

„Látható eltérések lesznek az első versenyen. Elég szép fejlesztéseket vetünk be az első versenyen, és remélhetőleg közelebb visznek minket a harmadik helyhez, hacsak nem leszünk harmadikak”

– bocsátotta előre nagyon magabiztosan Harman.

Ez lenne az oka annak, hogy egy kicsit sem aggódnak? Az Alpine leggyorsabb körével a mezőny végére került a teszten, sőt, az egyetlen csapat volt, amely a tavalyihoz képest nem javított az időeredményén. Ezt ugyanakkor árnyalja, hogy sosem tették fel a lágy gumikat, mint a riválisok, és kevés üzemanyaggal sem mentek. „Nem a köridő számít, hanem az, hogy kiismerd az autódat. Tudnunk kell, mit várhat Pierre és Esteban a csomagunktól. Most több lehetőségünk van az adatgyűjtésre és elemzésre menet közben, és természetesen szerettük volna biztosítani, hogy a megbízhatóság is rendben legyen. Semmit sem akarunk a véletlenre bízni” – magyarázta a technikai igazgató.

 

A trükk az autó hátulján

A többi csapattal ellentétben az Alpine volt annyira merész, hogy gyökeres változtatást hajtson végre az előző évi autójához képest. Hátul vonórudasról nyomórudas felfüggesztésre váltottak a 2023-as gépüknél, mely emellett aerodinamikai fronton is felvonultatott agresszív megoldásokat.

Ez magyarázza, miért helyeztek akkora hangsúlyt az autó feltérképezésére és a beállításokkal való kísérletezésre. Az új hátsó felfüggesztéssel egyfelől a beállítási mozgásterüket akarták növelni, másfelől a teljesítményt. „A cél, hogy olyan alacsonyra engedd a hátulját, amennyire csak lehet, hogy több leszorítóerőd legyen. Kifejlesztettünk pár új ötletet, amivel ezt elérhetjük. Most mélyebbre engedhetjük, mint tavaly” – mesélte büszkén Harman, magyarázatot adva ezzel a delfinezést próbálgató beállításaikra is, melyekről Ocon azt mondta, csak a optimális középutat keresték a szélsőségek feltérképezésével.

Fotó: XPB

„Az autó hasmagassága kulcstényező a teljesítmény szempontjából. Jól kell csinálnunk. Ki kell ezt próbálnunk” – tette hozzá Harman.

Ami a hétvégi fejlesztési csomagjukat illeti, látható és nem látható újításokat is ígért, amik mind hozzájárulnak majd a gyorsulásukhoz és ahhoz, hogy tényleg csatlakozni tudjanak a 3. hely környékén zajló küzdelemhez.

 

Agresszíven és nagy magabiztossággal

Az Alpine nagy célt tűzött ki maga elé: nemcsak meg akarja tartani a bajnoki negyedik helyét, de le is akarja hagyni a három élcsapatot a fejlesztési versenyben. Otmar Szafnauer csapatfőnök szerint a több szélcsatorna-idejükkel ez lehetséges. No meg egy olyan agresszív fejlesztési stratégiával, mint a 2022-es, amikor szinte minden versenyre vittek valami újdonságot.

Idén is ez a cél. „Talán nem minden versenyen vetünk be újításokat, de igyekszünk fejleszteni minden versenyen, még ha nem is mindig lesz látható a kocsitesten, és talán olyan dolgokat fog érinteni, amik nem látszanak, de időnyereséget jelentenek. Ez a célunk. Büszkék vagyunk a tavalyira, és most ugyanolyan keretből dolgozunk, talán még jobból is, szóval csak rajtunk fog múlni.”

„Természetesen izgatottan várom, hogy hogyan alakul az első verseny, amikor mindenki a határon lesz. De türelmesek vagyunk.”

„Nem akartunk túl korán túl sokat felfedni a valós teljesítményünkből, de közben szükségünk van az értékelhető eredményekre is.”

„Ahogyan visszafogtuk a tempót, abból nagy magabiztossággal kiszámolhatjuk, hogy mennyire lehetnénk gyorsak. És nagyon bizakodó vagyok, hogy végül elérjük a várt célunkat” – mondta az Alpine technikai vezetője.

Borítókép: Pierre Gasly (Fotó: XPB)

További tartalmak