Musorujsag
Élő Eredmények

Horpad, imbolyog, szétpotyog – ezért ilyen törékeny a Ferrari autója

Horpad, imbolyog, szétpotyog – ezért ilyen törékeny a Ferrari autója

Motorsport
Még Frédéric Vasseur is viccelődött a Ferrari „integető” hátsó szárnyán, amit Bahreinben teszteltek. Szakemberük elárulta, a problémák ellenére kitartanak a megoldásuk mellett.

„Nem volt varázslatos” – mondta nevetve Frédéric Vasseur a Bahreini Nagydíj első szabadedzése után a Ferrari által kipróbált hátsó szárnyról, mely Charles Leclerc autóján ide-oda imbolygott a rázkódástól. A csapatnak az volt a második kísérlete egy olyan hátsó légterelővel, amit az eddig használt kettő helyett csak egy függőleges tartóoszlop rögzít az autóhoz. Első próbájuk a bahreini teszten a DRS-mechanizmus hibája miatt vallott kudarcot, a bahreini első szabadedzésen megejtett második pedig a stabilitás hiánya miatt.

Vasseur már akkor jelezte, hogy bár a folytatásra visszatérnek a korábbi verzióhoz, Dzsiddában ismét tesznek egy kísérletet az új variációval.

A Ferrari szempontjából kicsit kínosnak tűnhet a fiaskó, ám a csapat rutinos mérnöke, Jock Clear szerint van rá magyarázat. „A kettős tartóelemet tavalyról hoztuk át. Bevált, megbízunk benne. Az egyelemest csak az év későbbi felében kezdtük fejleszteni, tavaly, nagyon későn. Talán a fejlesztés utolsó hónapjában. Szóval még meglehetősen új. Ez egy következő lépcsőfok a hátsó szárnnyal: az egy tartóelem tisztábbá teszi a légáramlatokat a fő szárnyelem alatt.”

„Mint mindennél, ezt is fel kell tennünk az autóra, ki kell próbálnunk. Ezt tettük a teszten, és ezt tettük a szabadedzésen. Ez a fejlesztési folyamat még zajlik. Szóval nincs ebben semmi rendkívüli. Szeretnénk folytatni, mert amit eddig láttunk, az pozitív. Szóval valószínűleg újra használni fogjuk”

– mondta a Motorsportnak Clear.

Fotó: XPB

Szavaiból kiderül, az imbolygó szárny visszatérése egyelőre csak további teszt lesz, éles bevetésére nem számíthatunk. És Clear szerint nehéz is megmondani, hogy mikor lesz rá kellően „érett” a megoldásuk.

„A vibrációt nehéz reprodukálni a szélcsatornában. Tehetsz rá súlyokat, de a merevség szempontjából a valós méretűre van szükség. Ezért kellett az autónkra tennünk.”

„Manapság nagyon kevés tesztlehetőséged van, ezért muszáj a péntekeket tesztelésre használnunk. Ez a megszokott fejlesztési folyamat része. Sokat tanultunk belőle. Ott vannak a videófelvételek, a szenzorok, ezek megmutatják, hogyan mozog. Az egyik hétről a másikra javítottunk rajta, és most a gyárba visszatérve tovább fogunk javítani. És ha már elégedettek leszünk, akkor látni fogják” – bocsátotta előre a szakember.

Nem ez volt azonban az egyetlen furcsa probléma a vörösöknél. A teszteken az első napon a menetszéltől behorpadó orrkúp irányította a Scuderiára a figyelmet, a Bahrein Nagydíj időmérő edzésén pedig Charles Leclerc autójáról hullott le a kerékszárny egy darabja. Clear szerint ezek a hibák mind a kevés tesztlehetőséggel függenek össze.

Carlos Sainz (Fotó: Ferrari)

„Ezek a kevés teszt következményei. Nem kaptunk lehetőséget arra, hogy minden egyes elemen végigmenjünk. Sajnálatos, és a versenyzőket talán elbizonytalanítja, ahogy az a rádión is hallható volt. Nem élveztük az ilyesmiket, mint ami az időmérőn történt. Csak egy kis darabja volt az első kerékszárnynak. Feltettünk egy újat, este pedig megerősítettük.”

„Jobb lenne ilyenek nélkül teljesíteni az időmérőt, de az első versenyhez az ilyesmi hozzátartozik. Meg kell oldanunk a gyerekbetegségeket” – magyarázta Clear.

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak