Musorujsag
Élő Eredmények

Idén véget vet az FIA a bizarr macska-egér játszmáknak Szaúd-Arábiában

Idén véget vet az FIA a bizarr macska-egér játszmáknak Szaúd-Arábiában

FIA
Leszámol az FIA a szaúd-arábiai furcsa és veszélyes macska-egér játékkal. Módosítottak a vitatott DRS-zónák kialakításán.

Mindkét eddigi Szaúd-arábiai Nagydíj izgalmas párharcot hozott a győzelemért küzdők között, ám mindkét verseny esetében volt valami, ami kissé beárnyékolta e csatákat. 2021-ben Lewis Hamilton és Max Verstappen gyötörte egymást az élen, és a végső összecsapásukat egy idétlen baleset készítette elő.

A célegyenes felé tartva Verstappen szándékosan lassított a hosszú egyenes végén, hogy még a DRS-zóna mérési pontja előtt elengedje maga mellett a korábban szabálytalanul megelőzött Hamiltont. Mivel mindkét versenyző arra játszott, hogy ő nyithassa a hátsó szárnyát a célegyenesben, egyikük sem akart előrébb lenni az utolsó hajtűkanyar előtti érzékelési pontnál, így a vége az lett, hogy Verstappen még jobban lassított, Hamilton pedig előzés helyett majdnem a Red Bull hátuljába rongyolt. Végül megúszták egy koccanással, Verstappent viszont megbüntették.

A tavalyi versenyen a holland már Charles Leclerc-rel bonyolódott hasonló játszmázásba. Akkor a ferraris akarta elengedni a vonal előtt ellenfelét, ám ő is lassított. Füstölős kerékblokkolással. A baleset ekkor elmaradt, ám Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke jelezte, az FIA-nak el kéne gondolkodnia a DRS-érzékelési pont áthelyezésén, mert ez így melegágya a bizarr „macska-egér játszadozásoknak”.

Charles Leclerc és Max Verstappen 2022-es dzsiddai DRS-csatája (Fotó: XPB)

A szövetség a 2023-as verseny előtt reagált az eddigi tapasztalatokra, és tulajdonképpen teljesítette Horner kívánságát. Az eddig a 27-es kanyar féktávján meghúzott 3-as érzékelési vonalat most a kanyar kijáratánál helyezte el, miközben a szárny nyitását engedélyező aktiválási pontot (az eddigiekhez hasonlóan) 170 méterrel ugyanezen kanyar után húzta meg.

Mindez azt jelenti, hogy aki még így is maga elé akarna tessékelni valakit, annak a hosszú padlógázas szakasz kigyorsítását kéne elrontania, és ezzel az esélyét arra, hogy a későbbi DRS-zónában visszatámadhasson. Az új felállásban tehát már nem éri meg játszadozni.

Dzsiddában egyébként idén is három DRS-zónát jelölt ki az FIA, a másik kettőnél sem az érzékelési pont, sem az aktiválási pont tekintetében nem történt változás.

Borítókép: Charles Leclerc és Max Verstappen 2022-es dzsiddai DRS-csatája (Fotó: XPB)

További tartalmak