Musorujsag
Élő Eredmények

Ellentmondások és kompromisszumok a hibák elől menekülő Ferrarinál

Ellentmondások és kompromisszumok a hibák elől menekülő Ferrarinál

Auto Motor und Sport, Motorsport, F1
A bahreini hibák és Charles Leclerc büntetése után nem aggódik a motorja miatt a Ferrari. Előreléptek pár kompromisszummal, de a lassabb versenyzőjük az esélyesebb – mire lesz ez elég?

Apait-anyait beleadott Charles Leclerc a szaúdi időmérő edzésen, ám így is másfél tizeddel elmaradt a pole-szerzőtől, ráadásul csak a 12. rajtkocka az övé. Az ellentmondások mindent elárulnak a Ferrari sajátos év eleji helyzetéről. Nem elég ütőképes még az SF-23-as, és más gondok is vannak a csapatnál, így pedig nincs esélyük a fölényben lévő Red Bull ellen.

Leclerc felemás érzésekkel értékelte a szombatjukat, kiemelve, a maximumot hozták ki magukból, ellenfelük viszont „más bolygóról jött”.

Bahreinhez képest talán javult a Ferrari, ám igazán jobb helyzetben nincs. A két héttel ezelőtti gondok az elektronikával egy 10 rajthelyes büntetést jelentenek monacói versenyzőjük számára. Az ő és csapattársa, Carlos Sainz autójába a hétvégére ráadásul új belső égésű motor is került, a második, ami az év ilyen korai szakaszán azt sugallja, valami nem stimmel a megbízhatósággal.

Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)

Frédéric Vasseur azonban hangsúlyozta, a gond nagyobbnak tűnik, mint amekkora, a múltkorit már kezelésbe vették, a mostani cserére pedig elővigyázatosságból került sor.

„Ez nem kapcsolatos a motorral. A motort elővigyázatosságból cseréltük ki ezen a hétvégén, mert szeretnénk a nulláról indulni, valamint visszatérni a tesztpadhoz, hogy mielőtt újra használnánk az első motort, kiderítsük, pontosan mi történt.”

„A bahreini hiba viszont egy teljesen más történet volt. Az a vezérlőelektronikai doboz volt, és remélem, hogy már mögöttünk van” – fogalmazott a francia.

Garantálni persze nem mert semmit. Amikor megkérdezték, miért csak „reméli”, és miért nem tudja, nevetve mondta: „Ha Maxot kérdezed az edzés előtt, számít-e problémára, nemet mondott volna…”

 

Visszafojtott motor, feláldozott egykörös tempó

100%-os biztonság nem létezik, de a Ferrari mindent megtett. És nem csak a megbízhatóság terén. Bahreinben a gumikezelés jelentette a másik fő gondjukat, és e két tényező együtt meghatározta a szaúdi hétvégéjüket.

A csapat a szabadedzéseket az Auto Motor und Sport információi szerint a maximálishoz képest két fokozattal alacsonyabb motormódban abszolválta, hogy kímélje a technikát. A gumikezelés javítására pedig annyira figyeltek, hogy még a szombati harmadik tréning nagy részét is ennek szentelték, és két versenyzőjük csak az egy óra végén jött ki először lágy gumikon, „időmérős” körökre.

Carlos Sainz (Fotó: Ferrari)

Vasseur legutóbb azt mondta, a beállításokon múlt a nagy gumikopásuk, mivel nagyon szétnyílt az olló az autójuk egykörös és hosszú távú teljesítménye között. Ezt most próbálták összezárni azzal, hogy lemondtak némi időmérős teljesítményről a jobb gumikezelés érdekében. A csapat nagyobb leszorítóerőt választott, és bár ezzel nemcsak a szombati esélyeit rontotta kicsit, hanem az egyenesbeli tempóját is, Leclerc-ék úgy vélik, a kívánt eredmény megvan: „A versenytempónk egyértelműen jobb, mint Bahreinben” – vélekedett.

Vasseur is hasonlóan látja.

„A versenytempónk pénteken rendben volt. A helyzet teljesen más, mint Bahreinben, mert itt sokkal jobb a tapadás és a pálya kevésbé koptatja a gumikat. Ez meghatározó a kopás szempontjából. Meglátjuk. Megy majd a taktikázás”

– vetítette előre.

Versenyzője szerint a jó persze viszonylagos: a Red Bull ellen nem lát esélyt, a Mercedesszel és az Aston Martinnal viszont egy szinten érzi magukat.

 

Mi történt Sainzcal?

A sajátos hétvégi taktikázásnak talán lehetett némi köze ahhoz, hogy a Leclerc büntetésével esélyesebbé előlépő versenyzőjük, Carlos Sainz némiképp küszködött az időmérőn. A spanyol fél másodpercet kapott csapattársától, miután elmondása szerint egyszerűen nem tudta kellőképpen kiismerni a gumikat és azt, hogyan kell őket megfelelően előkészíteni a gyorskörökre.

„A harmadik szabadedzés érzésre rendben volt, jó volt az autó. De az első szektor valamiért nagy gyenge pontomat jelentette ma. Nem éreztem a gumikat ahhoz, hogy nyomni tudjam az első két kanyarban nagy tempónál, és valahányszor kicsit jobban nyomtam, megcsúsztam” – magyarázta Sainz.

„Három-négy tizedes hátrányba kerültem, ami egy szektorban sok. Sokat játszottam a bemelegítő körökkel, de nem sikerült működésre bírnom a gumikat az első szektorra. A második és harmadik szektor már rendben volt. A versenyen viszont ez már nem lesz probléma”

– utalt arra, hogy ott nem a gumik működésre bírása lesz a fő kihívás.

Carlos Sainz (Fotó: Ferrari)

Vasseur elmagyarázta, e nehézségei hogyan fosztották meg Sainzot attól, hogy az első sorba kvalifikálja magát. „Carlos hibázott a Q1-ben, muszáj volt használnia a második szettjét. Emiatt a Q3-ban csak egy szettje volt. És elkövetett egy kis hibát az első kanyarban. Ezzel talán lemaradt az első sorról. De rendben van, a pontokat vasárnap kell megszereznünk” – mondta.

Sainz elismerte, talán segített volna neki az időmérőn, ha az azt megelőző szabadedzésen több időt tölthetett volna a lágy gumikon. „Igen, nagy figyelmet fordítottunk a versenyre való készülésre, és talán felkészültebb lehettem volna az időmérőn, talán ez került valamennyibe. Charles mindenesetre megmutatta, mire képes az autó. Ha sima napunk lett volna, a második helyről rajtolhatnék” – állapította meg Sainz, hozzátéve, még ha továbbra is nagy a Ferrari lemaradása, Leclerc eredménye legalább adott nekik némi lökést, és jelezte, javultak Bahrein után.

Az üdvösséghez ez még kevésnek tűnik. És az alaphelyzetük sem a legjobb, ám az idei első dobogójuk talán elérhetővé válhat. És ha összejönne, talán a csapat körüli folyamatos találgatásokat is halkíthatnák kicsit.

Qualifying top three in parc ferme (L to R): Charles Leclerc (MON) Ferrari, second; Sergio Perez (MEX) Red Bull Racing, pole position; Fernando Alonso (ESP) Aston Martin F1 Team, third.
18.03.2023. Formula 1 World Championship, Rd 2, Saudi Arabian Grand Prix, Jeddah, Saudi Arabia, Qualifying Day.
– www.xpbimages.com, EMail: requests@xpbimages.com © Copyright: Batchelor / XPB Images
Borítókép: Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)

További tartalmak